Montering af netværksdåse
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 09-05-10 20:48

Hej.

Jeg har placeret en router på loftet, og fra den har jeg trukket kabler
ud til de forskellige rum for at etablere netværksstik (dvs.
netværksdåser) i væggene.

Mit spørgsmål er, hvilken rækkefølge, lederne skal monteres i
konnektorerne jeg skal have i væggene - A eller B? Jeg har prøvet begge,
men kan ikke få det til at virke. Konnektorerne er Lexcom 250 fra LK.

Jeg har købt noget netværkskabel og trukket det ud i rummene, men
farvekoderne er ikke de samme, som er afbilledet på konnektorerne -
nærmere bestemt, så er der ingen af lederne, der er hvid + en anden
farve, de er alle ensfarvede!

Kablerne er dog købt med netværksstik i beggge ender, og så vidt jeg kan
se, så er der tale om helt almindelige netværkskabler. På kappen står
der "Network patch cable 5E 4PR-ETL TIA/EIA-568B", og rækkefølgen af
lederne i de stikkene er (fra venstre mod højre):

Laks (eller lys orange)
Orange
Lys grøn
Blå
Lys blå
Grøn
Lavendel (eller lys brun)
Brun

Hvis man antager, at de lyse farver svarer til de normale "hvid +
farve"-ledere, så ligner det et standard A-kabel, ikke?

Betyder det i så fald, at jeg skal montere lederne i konnektoren efter
A-tegningen?

Som sagt, så har jeg forsøgt både A og B i konnektoren, men kan ikke få
hul igennem. Jeg har ladet det originale stik sidde i den anden ende
(den der sidder i routeren).

Nogen idéer til, hvad der kan være galt (ud over et defekt kabel,
selvfølgelig)?

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-05-10 21:42

Mikkel Z. Herold skrev:

> [...]
> farvekoderne er ikke de samme, som er afbilledet på konnektorerne -
> nærmere bestemt, så er der ingen af lederne, der er hvid + en anden
så lyder det ikke som rigtigt netkabel!
Jeg har i hvert tilfælde aldrig set cat V kabel uden farvemærkning.
er de overhovedet parsnoede? - evt mærket på anden måde?
er der typebetegnelser indpræget på kablet?

> [...]
> står der "Network patch cable 5E 4PR-ETL TIA/EIA-568B", og
> rækkefølgen af lederne i de stikkene er (fra venstre mod højre):

det er helt standard, og du har korrekt fat i både farve og rækkefølge.

> [...]
> farve"-ledere, så ligner det et standard A-kabel, ikke?
>
> Betyder det i så fald, at jeg skal montere lederne i konnektoren efter
Jeg kender ikke termerne A/B, men kablingen skal udføres efter samme
norm som du nævnte ovenfor. - altså både parring og rækkefølge

> [...]
> ende (den der sidder i routeren).
>
> Nogen idéer til, hvad der kan være galt (ud over et defekt kabel,
Jeg har set defekte kabler, - men kun et par gange, og det ud af
1000kmvis kabling.

Men det er som sagt vigtigt at kabling/snoning/rækkefølge er korrekt og
omhyggeligt udført, især over 10Mbit.

finn

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-05-10 22:44

Cykelsmeden wrote:

> det er helt standard, og du har korrekt fat i både farve og rækkefølge.

Man kan også udlede parsnoningen selvom det ikke er 'hvid+farve'.

Parrene er 1+2,3+6,4+5,7+8 - Så farve + 'lys farve' angiver parsnoningen
jfr. din beskrivelse.

Stig Johansen

Fra : Arne Keller

Dato : 09-05-10 22:57

Mikkel Z. Herold wrote:
> [...]
> der "Network patch cable 5E 4PR-ETL TIA/EIA-568B", og rækkefølgen af
> lederne i de stikkene er (fra venstre mod højre):

Det har ingen betydelse hvad der står på kappen, det indikerer kun hvad
kablet klarer.
Her har producenten af en eller anden grund valgt at skrive 568B på
kablet, hvorfor et gæt kan være at stikkene er monteret efter 568B metoden.

Det bedste gæt vil så også være at du skal tilslutte udtaget efter B.
Er du sikker på at dine konnektorer er beregnet til at anvendes på bløde
ledere ? Det er efter min mening den mest sansynlige grund til at det
ikke fungerer.

Jeg vil foreslå dig at få fat i noget installationskabel med stive
ledere og lidt flere udtag så du kan installere et stift kabel mellem 2
fastmonterede udtag, det er sådan man normalt gør.
Derefter tilslutter du sa patchkabler mellem udtagene og din faste
installation i begge ender.

> [...]
>
> Hvis man antager, at de lyse farver svarer til de normale "hvid +
> farve"-ledere, så ligner det et standard A-kabel, ikke?

Kablet er det samme uanset om man anvender det til A eller B i de aller
fleste tilfælde.

> [...]
> (den der sidder i routeren).
>
> Nogen idéer til, hvad der kan være galt (ud over et defekt kabel,

Defekt kabel som leder afbrudt ? det skal du nok ikke regne med.
Defekt terminering på grund af produkter som ikke er kompatible er
stadigt mit bedste gæt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-10 04:04

On 9 Maj, 23:57, Arne Keller <a...@kellernet.org> wrote:

> [...]
> Er du sikker på at dine konnektorer er beregnet til at anvendes på bløde
> ledere ? Det er efter min mening den mest sansynlige grund til at det

Ja så vidt jeg husker, så er specielt lexcom slet ikke glad for bløde
ledere... Men samholdt med at patchkabel ofte er AWG26, så kan der
ofte ikke være ordenligt forbindelse..

De fleste stik slutter først ordenligt ved AWG24/23

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 10-05-10 20:05

On 09-05-2010 23:57 Arne Keller wrote:
> [...]
> Er du sikker på at dine konnektorer er beregnet til at anvendes på bløde
> ledere ? Det er efter min mening den mest sansynlige grund til at det

Her tabte du mig - hvad er "bløde ledere"? Og er det det, jeg har ...?

> [...]
> fastmonterede udtag, det er sådan man normalt gør.

> Derefter tilslutter du sa patchkabler mellem udtagene og din faste

Dvs. et stort krydsfelt af netværksdåser på loftet og så almindelige
netværkskabler med RJ45-stik i begge ender mellem router og krydsfelt?

Det lyder umiddelbart som lidt overkill - hvad er forskellen mellem at
køre et kabel direkte fra routeren ned i en netværksdåse og så din
løsning (hvis jeg har forstået den rigtigt)?

> Defekt kabel som leder afbrudt ? det skal du nok ikke regne med.
> Defekt terminering på grund af produkter som ikke er kompatible er
> stadigt mit bedste gæt.

Det forstod jeg heller ikke ...

Mht. "parsnoning", som der nævnes i et andet svar, så er lederne inde i
kablet ganske rigtigt ikke snoet om hinanden to og to - har det nogen
betydning?

Mvh. Mikkel

Fra : Arne Keller

Dato : 10-05-10 20:37

Mikkel Z. Herold wrote:

> Her tabte du mig - hvad er "bløde ledere"? Og er det det, jeg har ...?

Kablet består af 4 par = 4x2 ledere

Hvert par er 2 ledere snoet om hinanden i kablets længderetning

Hvert par har forskellig "stigning" på snoningen

den enkelte leder i parret kan være stiv eller blød

Installationskabel = stive ledere = 1 kobbertråd omgivet af plast

Patchkabel = bløde ledere = 7 eller flere kobbertåde omgivet af plast

Installationskabler har normalt bedre ydelse end patchkabel som kan være
op til 50% dårligere end installationskabel

Installationskabel anvendes i fast installation og er ikke beregnet til
at bøjes gentagende gange i dagligt brug.

Patchkabel med bløde ledere er beregnet til at tilslutte udstyr til den
faste installation.

> Dvs. et stort krydsfelt af netværksdåser på loftet og så almindelige
> netværkskabler med RJ45-stik i begge ender mellem router og krydsfelt?

Jeps, det er det jeg mener men det behøver ikke at være så stort.

> Det lyder umiddelbart som lidt overkill - hvad er forskellen mellem at
> køre et kabel direkte fra routeren ned i en netværksdåse og så din
> løsning (hvis jeg har forstået den rigtigt)?

Det jeg foreslår er måden produkterne er konstrueret til at virke.

Det er højst usansynligt at en leder i kablet er afbrudt og dermed
forhindre at kablet fungerer.

> Det forstod jeg heller ikke ...

RJ45 hun stik er normalt ikke beregnet til at skabe forbindelse på bløde
ledere, med mindre producenten udtrykkeligt angiver det. Derfor tror jeg
at der er dårlig forbindelse mellem dit kabel og dine RJ45 hun udtag.

RJ45 hun stikket er kun beregnet til at blive ommonteret et mindre antal
gange, hvis du har prøvet mere end 10 gange kan du smide stikket væk da
det sikkert ikke fungerer stabilt længere (installatører monterer stik 1
gang .

> Mht. "parsnoning", som der nævnes i et andet svar, så er lederne inde i
> kablet ganske rigtigt ikke snoet om hinanden to og to - har det nogen
> betydning?

Hvis lederne ikke er parsnoet er det forkert kabel du har, Ethernet er
beregnet til at fungere med parsnoede kabler.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 10-05-10 21:10

On 10-05-2010 21:37 Arne Keller wrote:

> [...]
>
> Installationskabel = stive ledere = 1 kobbertråd omgivet af plast
> Patchkabel = bløde ledere = 7 eller flere kobbertåde omgivet af plast

Ah - ja, så er det helt klart et patchkabel med bløde ledere, jeg har
fået fat i

Gør det noget, at lederne ligger parallelt med hinanden inde i kappen og
ikke er snoet to og to?

> Installationskabler har normalt bedre ydelse end patchkabel som kan være
> op til 50% dårligere end installationskabel

OK - men problemet for mig er vel, at der slet ikke er forbindelse
mellem "tænderne" på konnektoren og kobberet i de bløde ledere, ikke?

> Installationskabel anvendes i fast installation og er ikke beregnet til
> at bøjes gentagende gange i dagligt brug.

OK, så det er sådan noget som dette jag skal have fat i?
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H25534

Er det ikke en meget fornuftig pris?

> Det jeg foreslår er måden produkterne er konstrueret til at virke.

Dvs, hvis jeg monterer et RJ45-stik på et installationskabel, så
risikerer jeg, at det går i udu, hvis jeg bøjer det for mange gange?

> [...]
> gange, hvis du har prøvet mere end 10 gange kan du smide stikket væk da
> det sikkert ikke fungerer stabilt længere (installatører monterer stik 1

Jeg kan slet ikke få mine RJ45-stik af igen, når først de er sat på, så
det giver sig selv Er der et trick til at få dem af igen - jeg synes
ikke, jeg kan få løftet de "tænder", man presser ned over lederne med
specialtangen.

> Hvis lederne ikke er parsnoet er det forkert kabel du har, Ethernet er
> beregnet til at fungere med parsnoede kabler.

Se mit spørgsmål ovenfor: Jeg har et kabel mere af samme slags (dvs. med
ikke-snoede ledere), og der er fint hul igennem. Har dog ikke testet
performance på dem, så den er måske lavere end ved et parsnoet kabel?

Mvh. Mikkel

Fra : Arne Keller

Dato : 10-05-10 21:39

Mikkel Z. Herold wrote:

> Ah - ja, så er det helt klart et patchkabel med bløde ledere, jeg har
> fået fat i
>
> Gør det noget, at lederne ligger parallelt med hinanden inde i kappen og
> ikke er snoet to og to?

Det dur ikke

> OK - men problemet for mig er vel, at der slet ikke er forbindelse
> mellem "tænderne" på konnektoren og kobberet i de bløde ledere, ikke?

Det er mit gæt

> OK, så det er sådan noget som dette jag skal have fat i?
> http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H25534

Mit bedste råd er at købe Hun stik og kabel fra samme producent, det
giver den bedste chance får et fungerende system.

> Er det ikke en meget fornuftig pris?

Næ det tror jeg ikke, jeg vil tro at du mindst skal betale det dobbelte
for at få noget som fungerer. Har du LexCom stik så brug LexCom kabel og
patchkabler og så videre.

> Dvs, hvis jeg monterer et RJ45-stik på et installationskabel, så
> risikerer jeg, at det går i udu, hvis jeg bøjer det for mange gange?

Er det du taler om et Han stik ?
Dem skal man ikke montere selv.

> [...]
> det giver sig selv Er der et trick til at få dem af igen - jeg synes
> ikke, jeg kan få løftet de "tænder", man presser ned over lederne med

Jeg tror du taler om han stik, de sidder på patchkablerne når man køber
dem færdige.

> Se mit spørgsmål ovenfor: Jeg har et kabel mere af samme slags (dvs. med
> ikke-snoede ledere), og der er fint hul igennem. Har dog ikke testet
> performance på dem, så den er måske lavere end ved et parsnoet kabel?

Det er muligt at du kan få link, men det er meget usansynligt at det kan
fungere stabilt uden parsnoning.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-05-10 09:41

Mikkel Z. Herold skrev:

> [...]
> med ikke-snoede ledere), og der er fint hul igennem. Har dog ikke
> testet performance på dem, så den er måske lavere end ved et parsnoet

hvis ikke lederne er parsnoede, og korrekt forbundet, ved du ikke om
det virker [rigtigt]. det vil sikkert virke ved 10Mb, og måske se ud
til at virke ved 100Mb og garanteret ikke virke ved 1Gb

Problemet er, at hvis de "næsten" virker, vil du ikke umiddelbart kunne
se at det kører meget dårligt, dat "netværksprotokollen" sørger for at
gentage netpakkerne op til mange gange.

hvis dit kabel, som det nu lyder kraftigt som, ikke er parsnoet, kan
det ikke bruges til edb. - men sagtens til alm. telefoni.

finn

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 11-05-10 15:04

> OK, så det er sådan noget som dette jag skal have fat i?
> http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H25534
>
> Er det ikke en meget fornuftig pris?

Hvor mange meter skal du da bruge ?

JJ

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-05-10 08:31

On 11-05-2010 16:03 Johannes Jørgensen wrote:
> Hvor mange meter skal du da bruge ?

Godt og vel 100 meter - jeg har fået et fint tilbud på noget Cat6-kabel
af en anden her fra gruppen

Mikkel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-05-10 09:04

On Wed, 12 May 2010 09:31:27 +0200, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote:

> Godt og vel 100 meter - jeg har fået et fint tilbud på noget Cat6-kabel
> af en anden her fra gruppen

Husk, det bør være Cat6A, ikke Cat6 der i dag er en gammel standard.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 11-05-10 09:41

> Dvs. et stort krydsfelt af netværksdåser på loftet og så almindelige
> netværkskabler med RJ45-stik i begge ender mellem router og krydsfelt?

Man kan som regel godt få ok forbindelse med rj45 stik på stive ledere - Så
sparer du dåserne ved routeren.

Men ellers så er løsningen dine lexcom i begge ender. LK har også en ramme
til 8 lexcom conenctorer. Så fylder det ikke så meget som løse. Dem bruger
jeg 3 af i mit krydsfelt hvor de bare er skruet på en plade - og så løse
patchkabler til switch mm

/A

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-05-10 08:30

On 11-05-2010 10:41 Anders Majland wrote:
> Man kan som regel godt få ok forbindelse med rj45 stik på stive ledere -
> Så sparer du dåserne ved routeren.

Det tror jeg også bliver den foreløbige løsning - så kan jeg sætte et
krydsfelt op senere.

> [...]
> ramme til 8 lexcom conenctorer. Så fylder det ikke så meget som løse.
> Dem bruger jeg 3 af i mit krydsfelt hvor de bare er skruet på en plade -

Hvordan monterer du dem på pladen? Er det rammen fra LexCom, der kan det?

Er det dem, de kalder for patchpaneler? De er temmelig dyre, så vidt jeg
kan se - især fordi man skal købe konnektorerne ved siden af.

Har dog fundet et brugt, men det er desværre med LexCom 125 konnektorer,
så det går nok ikke? (medmindre, der er nogen her, der har en stak
LexCom 250-konnektorer til overs, de gerne vil af med )

Mikkel

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-10 10:21

> Hvordan monterer du dem på pladen? Er det rammen fra LexCom, der kan det?

Det er en dåse og en ramme til 8 lexcom connectorer

> Er det dem, de kalder for patchpaneler? De er temmelig dyre

Nej

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml
LEXCOM® Dataudtag uden konnektor CLIC'LINE STP/UTP T7 8 stik

http://www.elonlinesalg.dk/lk-lexcom-dataudtag-hvid/udtag-lk-8xrj45-t7-clicline-hv.htm

<200kr med monteringsboks. Dertil kommer connectorer

/A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-10 14:19

On 10 Maj, 21:37, Arne Keller <a...@kellernet.org> wrote:

> Installationskabel anvendes i fast installation og er ikke beregnet til
> at bøjes gentagende gange i dagligt brug.

Det er åbenbart ikke helt styr på dette helt grundlæggende rundt
omkring!

Har lige haft haft købt en HTC Legend telefon... USB/lade kabler var
helt klart udført med stive ledere, da det var stift som jeg ved ikke
hvad... selve microUSB stikket kan slet ikke klare belastningen fra et
stift kabel hvis man også skal kunne bruge telefonen osv.. Helt
ufatteligt! Når det var et sidepring.. men man skal ikke forvente at
alt hvad man lærer ved elektrikeruddannelsen bla osv er kendt selv hos
de helt store hmmm. men ok HTC er jo også "Kina" produkt faktiskt....
skilte mig af med den igen

Fra : Tonni Madsen

Dato : 27-05-10 17:55

Hvis bare du får fingre i noget ordenligt installations kabel (med
stiveledere) kan du altså sagtens montere dine lexcom udtag i "værelses
enden" og klemme modular stik (rj45 hanstik) på i "router enden" hvis bare
du sørger for at montere efter samme standart i begge ender (A/B har ingen
praktisk betydning bare det er ens i begge ender).
Og den med at modular/ han stik ikke dur på stiv kabel er altså noget
pladder! Du skal naturligvis sørge for at få dem der er beregnet til stiv
kabel (ville vel heller ikke findes hvis de ikke virkede...)
Det er klart at de ikke holder til det samme som "originale"
fabriksfremstillede patchkabler, men jeg vil gå ud fra at de bare skal
klikkes i routeren og så er det vel ikke noget du skal gå og pille ved
heletiden...
Jeg ved godt at det er en smags sag, men jeg tror jeg ville vælge cat 5e
kabel, det er billigt og langt nemmere at montere specielt i modularstik, og
til husbehov klarer det sig glimrende til og med 1Gbit, og hvis du en dag
skulle syntes det er blevet for langsomt kan det jo altid skiftes igen...

Mvh Tonni Madsen (som har monteret 1000vis af modularstik på stift cat5e
uden nævneverdige problemer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-05-10 18:50

On Thu, 27 May 2010 18:54:47 +0200, "Tonni Madsen"
<Tonnimadsen@privat.dk> wrote:

> Mvh Tonni Madsen (som har monteret 1000vis af modularstik på stift cat5e
> uden nævneverdige problemer

Nå, det er dig, der går og laver den slags snask.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tonni Madsen

Dato : 27-05-10 20:55

> Nå, det er dig, der går og laver den slags snask.

Jeps, arbejder tilfældigvis for et firma der kræver at alle forbindelser
laves på den måde for at spare penge...

Mvh Tonni Madsen

Fra : Arne Keller

Dato : 27-05-10 21:50

On 2010-05-27 21:54, Tonni Madsen wrote:

> Jeps, arbejder tilfældigvis for et firma der kræver at alle forbindelser
> laves på den måde for at spare penge...

Det kræver at man læser DS/EN 50173-1 og -2 meget kreativt for at påstå
at det er ifølge gældende standard

Fra : Tonni Madsen

Dato : 28-05-10 22:25

> Det kræver at man læser DS/EN 50173-1 og -2 meget kreativt for at påstå at
> det er ifølge gældende standard

Absolut, det er det skam heller ikke, men til formålet fungere det fint...

Mvh Tonni Madsen

Fra : Arne Keller

Dato : 27-05-10 20:09

Tonni Madsen wrote:
> Hvis bare du får fingre i noget ordenligt installations kabel (med
> stiveledere) kan du altså sagtens montere dine lexcom udtag i "værelses
> enden"

Helt enig, afhængig af hvor mange gange han allerede har prøvet, der er
en grænse hvor mange gange man kan genmontere før IDCén er "slap" og
ikke giver god kontakt. Jeg ved ikke hvor mange gange det er på en
LexCom konnektor.

> og klemme modular stik (rj45 hanstik) på i "router enden"

Se senere kommentar

> hvis
> bare du sørger for at montere efter samme standart i begge ender (A/B
> har ingen praktisk betydning bare det er ens i begge ender).

Helt enig

> Og den med at modular/ han stik ikke dur på stiv kabel er altså noget
> pladder! Du skal naturligvis sørge for at få dem der er beregnet til
> stiv kabel (ville vel heller ikke findes hvis de ikke virkede...)

Jeg gider ikke lege "min er større end din" med dig så den type
diskutioner behøver du ikke at prøve på at starte.

Det er helt korrekt at der findes RJ45 han stik beregnet til stive
ledere, de anvendes også til stive patchkabler som fabriks monteres.
Men det er sjældent dem man får når man bare beder om RJ45 han stik,
derfor afråder jeg OP fra at tro det fungerer.

> [...]
> fabriksfremstillede patchkabler, men jeg vil gå ud fra at de bare skal
> klikkes i routeren og så er det vel ikke noget du skal gå og pille ved

Hvis man anvender kvalitets produkter som er beregnet til at sættes
sammen skal det natruligvis fungere til normalt brug, men jeg kender
ikke så mange som vil løbe risikoen ikke engang på et hjemmenet, jeg ved
hvor sur min familie bliver hvis der er problemer med at komme på nettet.

> [...]
> modularstik, og til husbehov klarer det sig glimrende til og med 1Gbit,
> og hvis du en dag skulle syntes det er blevet for langsomt kan det jo

Helt enig, det er en smagssag, jeg kunne ikke drømme om at installere
noget mindre end Class EA/Cat 6A i et net uanset hvor, ligesådan med
fiber OM4 eller OS2 som minimum, det er for dyrt og besværligt at lave
ting om og det øver risikoen for fejl.

> Mvh Tonni Madsen (som har monteret 1000vis af modularstik på stift cat5e
> uden nævneverdige problemer

Jeg kender ingen kunder som vil have problemer, nævneværdige eller ej.

Fra : Tonni Madsen

Dato : 27-05-10 21:04

> [...]
> OM4 eller OS2 som minimum, det er for dyrt og besværligt at lave ting om

Jeg kan saktens følge dig, men jeg mener stadig at løsningen skal sees i
forhold til anvendelsen... Hvis jeg havde givet den lokale trikker et kald
og bestilt et netværk, forventer jeg skam også det er lavet "rigtigt".
Men ud fra det oprindelige indlæg lyder det bare somom gutten vil ha et
mindre hjemmenet, som han selv roder med, enkelt og billigt, så er der altså
ingen grund til at skyde gråspurve med atommisiler...
Det er fint at foreslå den "perfekte løsning", det jeg vil frem til er bare,
at det altså sagtens kan lade sig gøre at lave en billig "amatør løsning"
som virker perfekt.

> Jeg kender ingen kunder som vil have problemer, nævneværdige eller ej.

Igen enig, men jeg mener stadig der er forskel på om der er der hjemme eller
prof.
Hvis han selv gider bruge tiden på at strikke det hele sammen, mon så ikke
han overlever at skulle skifte et enkelt stik hvis det fejler om et par år
(hvilket jeg nu ikke tror på det gør hvis det eller er monteret, og bliver
behandlet ordenligt.)

Mvh Tonni Madsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-05-10 21:44

On Thu, 27 May 2010 22:03:53 +0200, "Tonni Madsen"

>Jeg kan saktens følge dig, men jeg mener stadig at løsningen skal sees i
>forhold til anvendelsen... Hvis jeg havde givet den lokale trikker et kald
>og bestilt et netværk, forventer jeg skam også det er lavet "rigtigt".
Han laver det desværre også som du foreslår når det skal være
"billigt", desværre, SUK ! Og de er nogen gange stolte over det
billigt udførte arbejde. Nå ja, de får så ikke lige opgaven med at
lave installationen om, de er fravalgt for evigt.

> [...]
>at det altså sagtens kan lade sig gøre at lave en billig "amatør løsning"
Nej, det er lige det du ikke kan garanterer (som virker perfekt) med
det skitserede. Det vil nok virke num og på sigt give udfordringer
mht. fejlsøgning, hvem starter lige med at feljsøge i den faste kabel
installation når internettet begynder at blive dårligt ?

> [...]
>(hvilket jeg nu ikke tror på det gør hvis det eller er monteret, og bliver
Merprisen ved at lave det rigtigt er ikke så stor at det er de store
beløb der hentes ved fuskermetoden, slet ikke set i forhold til at en
korrekt kabling med stor sandsynlighed vil virke i flere år frem,
hvorimod fusker løsningen har stor sandsynlighed for at fejle.
Og jo jeg har erfaring med begge, alle lavet af elektrikkere.
Fusker løsningerne indebærer jo også at dokumentation og opmærkning
laves dårligt eller helt undlades.

Men er enes egen tid "gratis" og man har det fint med fejlsøgning, så

/Hans

Fra : Arne Keller

Dato : 27-05-10 22:15

On 2010-05-27 22:03, Tonni Madsen wrote:

> Jeg kan saktens følge dig, men jeg mener stadig at løsningen skal sees i
> forhold til anvendelsen...

Enig, men jeg kender bare ingen brugere, private eller professionelle
som er tilfreds med et halvdårligt net, med midlertidige fejl man ikke
ved hvor kommer fra.

> Hvis jeg havde givet den lokale trikker et
> kald og bestilt et netværk, forventer jeg skam også det er lavet "rigtigt".

Jeg ville ikke ringe til en lokal elektriker men til en som ved hvad han
laver.

> [...]
> Det er fint at foreslå den "perfekte løsning", det jeg vil frem til er
> bare, at det altså sagtens kan lade sig gøre at lave en billig "amatør

Min erfaring med privates forsøg på at lave netværk er at de ikke har
den erfaring, uddannelse eller det værktøj som en professionel
datainstallatør har, derfor får de ofte med de samme materialer et
dårligere resultat.
Ved at bygge korrekt med produkter som er tilpasset hinanden og
eventuelt med produkter som har højere ydelse end han behøver har privat
manden en rimelig chance for at få et velfungerende netværk. Det er
derfor som oftest det jeg foreslår.

> Igen enig, men jeg mener stadig der er forskel på om der er der hjemme
> eller prof.

Det mener jeg ikke.

> [...]
> ikke han overlever at skulle skifte et enkelt stik hvis det fejler om et
> par år (hvilket jeg nu ikke tror på det gør hvis det eller er monteret,

Privat manden har heller ikke erfaring eller måleudstyr til at finde
fejl, så hvorfor ikke undgå dem fra starten.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-05-10 10:41

On Thu, 27 May 2010 23:15:25 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> Privat manden har heller ikke erfaring eller måleudstyr til at finde
> fejl, så hvorfor ikke undgå dem fra starten.

Enig.

En af mine gode venner har en medieafspiller, der viser HD-film
direkte fra noget storage over nettet. Det hakker eller går helt i
stå, når han spoler i det. Jeg har en medieafspiller magen til, og der
er ikke noget hakkeri. Er det nu hans storage eller hans hjemmelavede
kabling, der er noget skrammel?

Jeg har lovet ham at hjælpe med at fejlsøge med brug af mit SYSTIMAX
Cat6A 'referencepatchkabel', når jeg besøger ham næste gang. Så må vi
flytte hans NAS tættere på imens.

Hvis det faktisk er kablingen, og han er nødt til at få det lavet om,
har han brugt *flere* penge, end hvis han havde valgt den rigtige
løsning fra starten *og* fået en masse ærgelser over ting, der ikke
virker, *og* brugt en masse tid på at rode med det i stedet for at se
film.

Prisen på kablingen er *fuldstændig* ligegyldig i sammenhængen, hvor
der er brugt penge på fladskærms-tv, medieafspiller, sourrund-anlæg,
højttalere, storage etc. Og ordentlig kabling har meget længere
levetid end alle de andre komponenter!

Livet er simpelthen for kort til dårlig kabling.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 28-05-10 10:21

On 27-05-2010 18:54 Tonni Madsen wrote:
> [...]
> modularstik, og til husbehov klarer det sig glimrende til og med 1Gbit,
> og hvis du en dag skulle syntes det er blevet for langsomt kan det jo

Tak for indsparket - til alle.

Det er den evige diskussion: Skal man lave det "godt nok" (og hvad er
det?), eller skal man lave det perfekt? Det samme spørgsmål står man med
i mange andre situationer. Skal jeg vælge malingen til 2000 kroner eller
den til 700?

Jeg er selv af den pragmatiske type, så jeg går som regel efter "godt
nok", vel vidende at holdbarheden af disse løsninger ikke altid er så
lang som hvis man valgte den perfekte løsning. Jeg kan godt se, at der
kan være et problem, hvis netværket på sigt bliver dårligt, og man skal
til at fejlsøge, men det er på den anden side ikke voldsomme
datamængder, jeg skal flytte rundt.

Når det så er sagt, så er jeg faktisk endt med LexCom Cat6-kabel og så
fandt jeg minsandten også en stak LexCom-konnektorer til en god pris i
Den Blå Avis, så det ender med den "rigtige" løsning alligevel - altså
med et krydsfelt ved siden af routeren.

Jeg mangler bare en LexCom patchbox - hvis nogen har sådan en til overs
(16xRJ45), så hører jeg gerne!

Mvh. Mikkel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-05-10 11:03

On Fri, 28 May 2010 11:20:45 +0200, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@{remove_this}mzh.dk> wrote:

>Det er den evige diskussion: Skal man lave det "godt nok" (og hvad er
>det?), eller skal man lave det perfekt?
Nej, det er et spørgsmål om at lave det "rigtigt" eller lave noget
"klamp".

"Rigtigt" kan så gøres med flødeskum og guldkant hvis det skal være
perfekt. Man kan med stor sandsynlighed forudsige at det vil virke som
tilsigtet.

"Klamp" kan laves så det på enkelte punkter er "rigtigt", men springer
over hvor man nu har valgt at lægge gæret ned. Man kan ikke på forhånd
sige noget om resultatet.

> Det samme spørgsmål står man med
>i mange andre situationer. Skal jeg vælge malingen til 2000 kroner eller
>den til 700?
Prisen fortæller intet om kvaliteten, eller om produktet er egnet til
det tiltænkte formål. Pris som eneste parameter kan ikke bruges til
særligt meget, og slet ikke til at forudsige resultatet af
anstrengelserne, men er ret fint til at lægge budget efter.

/Hans