Forudseenhed
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-10 17:07

Jeg ville for spøgs skyld se, hvordan man på nettet definerer en
timånedersdag, så jeg skrev ordet ind i vor ven Google - og fik så dette
hjertegribende resultat:

http://www.tinyurl.dk/17322

--
Jørgen Grandt
- Er det ikke morsomt der findes mennesker som

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-05-10 21:58

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Sat, 8 May 2010 18:06:54 +0200
>Jeg ville for spøgs skyld se, hvordan man på nettet definerer en
>timånedersdag, så jeg skrev ordet ind i vor ven Google - og fik så dette
>hjertegribende resultat:

Jeg forstår vist ikke helt din pointe.?

Definationen er for mig at se helt Ok. Den mere formelle udgave finder
du her:
X---------------------------
Med Hensyn til uægte Børn bliver det Sted, hvor Moderen
Timaanedersdagen forinden Fødselen har havt fast Ophold eller
Tjeneste, at betragte som Fødehjem;
X----------

Se:
http://www.h58.dk/Fattigv/Erhverv_Fret.pdf

Begrundelsen for denne regel var jo iøvrigt sørgelig relevant.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-10 22:16

Arne Feldborg skrev bl.a.:

> Jeg forstår vist ikke helt din pointe.?

Der står at timånedersdagen er datoen ti måneder før barnets fødsel.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-05-10 11:10

Jørgen Grandt skrev:

> Der står at timånedersdagen er datoen ti måneder før barnets fødsel.

Okay, jeg har misforstået det! Det er altså hverken en fejl eller en
joke. Timånedersdagen er åbenbart (og mærkeligt nok?) ikke den dato,
hvor /barnet/ bor da det er ti måneder gammelt, men der hvor dets /mor/
bor en måneds tid før undfangelsen. Ak ja.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-05-10 00:00

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Sun, 9 May 2010 12:10:13 +0200
> [...]
>hvor /barnet/ bor da det er ti måneder gammelt, men der hvor dets /mor/
>bor en måneds tid før undfangelsen. Ak ja.

Ja, eller rettere dér hvor moderen bor op til tidspunktet for
undfangelsen.

Grunden til denne regel er ganske simpel:

Før 1844 var børn, hvis forældre ikke kunne forsørge dem,
forsørgelsesberettigede i det sogn hvor de blev født.

Tilbage i tiden betød dette ikke så meget, idet sognest bidrag til
førsørgelsen jo alligevel mest var en teoretisk størrelse. Det var
familien og godgørende enkeltpersoner de tog sig af de ting.

Men op gennem første halvdel af 1800tallet medførte det en del uheldige
eksempler, hvor sognemændene rent bogstaveligt lempede højgravide ugifte
kvinder ud over sognegræsen - så de ikke kom til at ligge sognet til
byrde.!

Dette undgik man med 10 måneders reglen. Nemlig ved at gøre det sogn
hvor moderen havde fast ophold forud for undfangelsen - og ikke det sted
hvor hun tilfældigvis fødte barnet - forsørgelsespligtig.

Fra : Jens G

Dato : 09-05-10 07:53

On Sun, 9 May 2010 12:10:13 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

> [...]
>hvor /barnet/ bor da det er ti måneder gammelt, men der hvor dets /mor/
>bor en måneds tid før undfangelsen. Ak ja.

Jordemødre regner ofte 40 uger som 10 måneder. Måske det spiller ind?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.