Libanon
Fra : Peter Heide

Dato : 08-05-10 16:16

Handler om 4 israelske mænd i en tanks. Under missionen ( invadering af
Libanon i 1962) mister de orienteringen ,så de til sidst ikke aner hvor de
er henne, andet end de er omgivet af fjender. Det kunne der blive en
spændende film ud af men det er Libanon ikke. For det første er den af den
slags film hvor man egentlig er totalt ligeglad med de gutter nede i tanksen
pgra personbeskrivelsen er elendig. Man kommer aldrig ind på livet af dem.
For det andet, er det tyvstjålet fra andre film, så det nærmere er en
gættekonkurrence, hvilke film : nåh, den scene er nappet fra Saving Private
Ryan.....hov...og engang til...ups, der lånt lidt fra Apocalype
Now..osv.Hele plottet er såvidt jeg erindre nappet fra en amerikansk film
fra midt 80erne som også omhandlede en tank der var kommet på vildspor. Den
klaustrofobiske fornemmelse man skulle have af 4 mænd lukket inde , bliver
fuldstændigt ødelagt af en rendene ind og ud af hullet foroven i tank'sen.
Det er virkelig en velbesøgt tanks.

At den har fået fantastiske anmeldelser hele vejen rundt er fuldstændigt
uforklarligt.Måske der er gået lidt politik i den ; benovelse over at Israel
kan udsende en film der kritiserer egne mindre heldige handlinger i fortiden
? Jeg ved det ikke ,men filmen er ihverttilfælde en stinker.

Fra : Peter Heide

Dato : 12-05-10 18:16

Fik selvfølgelig også næsten topkarakter i DR2 Premiere forleden. Tror
anmeldere lader sig påvirke lidt for meget af deres kollegaer ved
presseforvisninger.

Forøvrigt lignede de udpluk fra filmen noget der var taget fra en
pirat-udgave af filmen. Mærkeligt at DR2 ikke kan få fat i noget bedre, når
de skal vise scener fra filmen.

Er det kun mig der syntes det er en lortefilm

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-05-10 01:40

Peter Heide skrev:

> [...]
> Israel kan udsende en film der kritiserer egne mindre heldige handlinger
> i fortiden ? Jeg ved det ikke ,men filmen er ihverttilfælde en stinker.

Bo Green Jensen skriver i sidste uges Weekendavis, at filmen er
skuffende, netop fordi man ikke lever sig ind i det, der sker. Og
ligesom dig husker han også på den amerikanske "The Beast of War".

Han er dog ikke blind for filmens politiske indhold, og han går så vidt
som til at skrive, at den kan være vigtig at se, selvom den ikke er god.
Personligt tror jeg, jeg springer den over.

--
Peter Brandt Nielsen