Hvilken linux til Icecast
Fra : N Dude

Dato : 07-05-10 21:18

Hej

Jeg skal sætte en Icecastserver op. En dell SC 600, 4 gb/celeron3000 samt en
lynhurtig disk/raidcontroller
http://www.epartsandmore.com/product_info.php?cPath=76_127&products_id=406.
Jeg satser på, at den kan klare et konstant output på 2-300 megabit måske
400 i spidsbelastning. Der er to intel gigabit netkort.

Serveren skal ikke selv encode, det gøres fra en anden maskine.

Hvilken linux skal jeg bruge??
Jeg har set, at nogle af icefolkene har brugt Red Hat til at loadteste med,
men ellers bruger de vist lidt af hver

Gerne en linux, som er total GUI uden tekstfiler...

Se evt: http://www.icecast.org/

Fra : N Dude

Dato : 07-05-10 21:20

N Dude wrote.:

> Jeg skal sætte en Icecastserver op. En dell SC 600, 4 gb/celeron3000
> samt en lynhurtig disk/raidcontroller
> http://www.epartsandmore.com/product_info.php?cPath=76_127&products_id=406.

Denne er bedre:
http://web.jaes.tpc.edu.tw/administration/html/815/upload/352_mr_i4_qhsg.pdf

Fra : DenverD

Dato : 08-05-10 06:59

N Dude wrote:
> Gerne en linux, som er total GUI uden tekstfiler...

that would be Microsoft Ultimate Linux Enterprise Server 2010

--
see caveat: http://tinyurl.com/6aagco
DenverD (Linux Counter 282315) via Thunderbird 2.0.0.23 (20090817),
#1 SMP i686 athlon

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-05-10 12:33

N Dude wrote:
SKIP

> Hvilken linux skal jeg bruge??
> Jeg har set, at nogle af icefolkene har brugt Red Hat til at loadteste med,
> men ellers bruger de vist lidt af hver
>
> Gerne en linux, som er total GUI uden tekstfiler...

Alle linux versioner har KDE eller Gnome, og GUI-applikatiner til
administrative opgaver.
Det er derfor ikke nødvendigt at bruge CLI.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-05-10 16:58

Jørgen Heesche wrote:

> Alle linux versioner har KDE eller Gnome, og GUI-applikatiner til
> administrative opgaver.
> Det er derfor ikke nødvendigt at bruge CLI.

Normalt vil du ikke installere GUI på en Linux server.

Derudover synes jeg at CLI vs GUI må være en smagssag. Jeg foretrækker
ofte at editere .conf filerne direkte på mine desktop Linux'er.

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-05-10 20:52

Jesper Lund wrote:

> Normalt vil du ikke installere GUI på en Linux server.

Ja, man installerer ikke X på en server.

> Derudover synes jeg at CLI vs GUI må være en smagssag. Jeg foretrækker
> ofte at editere .conf filerne direkte på mine desktop Linux'er.

Rigtigt! CLI vs GUI er en smagssag.
Nogen er 'uvenner' med CLI. Andre installerer ikke X og arbejder fint i
virtuelle konsoller.
Jeg selv bruger X-terminaler, men synes dog at en god GUI kan lette det
administrative arbejde.
Jeg har Mandriva Linux med 'Mandriva Linux Control Center'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-05-10 20:53

Jørgen Heesche skrev:

> Ja, man installerer ikke X på en server.

> Rigtigt! CLI vs GUI er en smagssag.
> Andre installerer ikke X og arbejder fint i virtuelle konsoller.

Konsoller skal ikke være virtuelle - de skal være _serielle_ - og have
grøn skrift.

/Lars

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-05-10 21:26

Lars Kongshøj wrote:

> Konsoller skal ikke være virtuelle - de skal være _serielle_ - og have
> grøn skrift.

I linux kan man åbne 6 virtuelle konsoller.

http://luv.asn.au/overheads/virtualconsoles.html
Virtual Consoles in Linux
Virtual Consoles are a key feature of Linux (and FreeBSD etc) and
possibly the most undersold feature of the whole operating system. You
get the same effect as a screenful of xterms, without running up a X11
server!

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 16:19

Den Sun, 09 May 2010 20:26:13 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> I linux kan man åbne 6 virtuelle konsoller.

6? Hvornår er den begrænsning kommet til?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-10 17:05

Den 10/05/10 17.18, Kent Friis skrev:

> 6? Hvornår er den begrænsning kommet til?

Det er vist bare standardværdien i de distributioner med størst
markedsandele.

Kommer man fra Linux til fx en Solaris i teksttilstand, bliver man
hurtigt gammel og træt.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 17:08

Den Mon, 10 May 2010 18:04:58 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det er vist bare standardværdien i de distributioner med størst
> markedsandele.

Det var også det jeg mente - der er 6 åbne fra starten, men man kan
da åbne flere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-10 20:06

On Mon, 10 May 2010 18:04:58 +0200, Thorbjørn wrote:

> Kommer man fra Linux til fx en Solaris i teksttilstand, bliver man
> hurtigt gammel og træt.

Lissom Solaris?

Ka-cheeeeh - try the veal, I'll be here all night,

Adam

--
"Angels can fly because they take themselves lightly." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk