Hvor langt kan kal. 12 7'er hagl skyde?
Fra : ITemplate

Dato : 03-05-10 11:05

Hej,

Hvor langt kan kal. 12 7'er hagl skyde? Altså ikke
sikkerhedsafstanden, men hvor langt skal man regne med hvis man vil
være sikker på der ikke kom hagl dryssende? Hvor tæt på ville I turde
stille jeres nye bil :) ?

--
werner

Fra : Craner

Dato : 04-05-10 07:38

"ITemplate" <itemplate@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sikkerhedsafstanden, men hvor langt skal man regne med hvis man vil
> være sikker på der ikke kom hagl dryssende? Hvor tæt på ville I turde

Jeg vil tro at sikkerhede afstanden er x 2, så mon ikke en 150 meter ville
være forsvarligt. Jeg tror ikke at hagl når så langt ud, og slet ikke de
hagl vi har idag.

vh
Poul

Fra : mp

Dato : 06-05-10 07:01

Den 04-05-2010 08:38, Craner skrev:

> Jeg vil tro at sikkerhede afstanden er x 2, så mon ikke en 150 meter
> ville være forsvarligt. Jeg tror ikke at hagl når så langt ud, og slet
> ikke de hagl vi har idag.

Uha, det er jo grundlære til jagtprøven.
Sikkerhedsafstanden i meter er 100*hagldiameteren.
Og da 7'er hagl er 2.5mm bliver sikkerhedsafstanden derfor 250 meter

Mvh
Mogens

Fra : Craner

Dato : 06-05-10 07:44

"mp" <m@wewwewweer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Sikkerhedsafstanden i meter er 100*hagldiameteren.
> Og da 7'er hagl er 2.5mm bliver sikkerhedsafstanden derfor 250 meter

Det er rigtigt Mogens. men hvor langt kommer haglene ud?
250 meter er jo absolut der ude, hvor haglene ikke kommer, eller hvad.

vh
Poul

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-05-10 16:32

On Thu, 6 May 2010 08:44:13 +0200, "Craner" <craner@craner.dk> wrote:

>Det er rigtigt Mogens. men hvor langt kommer haglene ud?
>250 meter er jo absolut der ude, hvor haglene ikke kommer, eller hvad.

Et stålhagl størrelse 7 når ikke ud over 200 meter.
--

-JN-

Fra : mp

Dato : 07-05-10 07:08

> Det er rigtigt Mogens. men hvor langt kommer haglene ud?
> 250 meter er jo absolut der ude, hvor haglene ikke kommer, eller hvad.

Ja Poul, der skal givet vis kraftig medvind og en optimal skudvinkel til
at de små hagl kommer så langt. Dette er "kun" den teoretiske
sikkerhedsafstand som man i hvert fald ikke kommer ud over.

Mvh
Mogens

Fra : Craner

Dato : 06-05-10 08:10