London transport m.v. Oplevelser
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 01-05-10 09:36

Flere har på det sidste været interesseret i transport-muligheder i
London. Nu har vi lige været der en uge (har allerede hjemve!)

Men her er vores oplevelser:
Vi har ikke kørt med taxi overhovedet og har ikke savnet det, selvom
London-taxierne ser hyggelige ud.
Det ville have gjort turen dyrere, og ingen af os er gangbesværede eller
har problemer med at rejse sammen med andre. Forøvrigt er folk i London
så utroligt høflige, at det på ingen måde ligner transport i København.

London Underground kørte vi rigtigt meget med. Vi elsker den særlige
atmosfære i undergrunden med de mange forskellige og ofte ret flotte
stationer, varmen, de mange forskellige mennesker, høfligheden, lyden af
togene og hele den særlige stemning, der er dernede. Og så er det
hurtigt. Mens overfladetrafikken - både busser og taxier - snegler sig
afsted og holder stille mere end de kører, er togene nede i jorden oppe
på omkring 80 km/t på få sekunder. Man skal være forberedt på, at der
kan være midlertidige lukninger af stationer, men det håndteres utroligt
effektivt og professionelt, og så kører man ad en anden linie i stedet.

Busserne er ikke særligt effektive i centrum, men en attraktion er
f.eks. linie 24 fra Pimlico til Camden Market. Det gælder om at få en
god plads på 1. sal, og så er der en masse at se undervejs.

Oysterkortet for turister brugte jeg for første gang. Det var meget
behageligt og overskueligt at bruge, både i bus og Underground og nemt
at se status på kortet eller fylde flere penge på.

Vi kørte med Stansted Express fra og til Stansted Airport. Det er
hurtigt, behageligt og en flot tur, og så kan man få kaffe og andre
forfriskninger til rimelige priser, hvis man ikke allerede har forsynet
sig på stationerne.

God tur for dem, der skal til fantastiske London!

vh

Bjarne

PS: Mit simkort fra Vodafone blev brugt utallige gange til email-tjek,
Googlemaps, vejrudsigt m.m. på mobilen uden at der blev trukket mere end
ca. 75 kroner på kortet. Det er billigere end jeg regnede med.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-05-10 10:26

> [...]
> email-tjek, Googlemaps, vejrudsigt m.m. på mobilen uden at der blev
> trukket mere end ca. 75 kroner på kortet. Det er billigere end jeg

Det er inde for EU så der er max på hvor meget de må tage pr megabyte.
Jeg mener det er max 1euro pr mb eller i hvert fald i omegen af 8-10kr.

kim

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 01-05-10 12:51

Kim Schulz skrev:

> Det er inde for EU så der er max på hvor meget de må tage pr megabyte.
> Jeg mener det er max 1euro pr mb eller i hvert fald i omegen af 8-10kr.

Mit simkort er et britisk Vodafone kort, altså indenlandske takster.

Og pointen er, at det er overraskende billigt at bruge det til f.eks. at
tjekke email med eller bruge Google Maps med i Gb. Det er stadig
rædselsfundt dyrt at bruge sit danske nummer til data.

Til gengæld er det blevet rimeligt billigt at bruge det danske til tale
i EU. Blot man sørger for at blive ringet op fra Danmark og ikke selv
ringer ud!

Men Vodafone har også en gratis service, hvor man kan ringe meget
billigere også til DK

Bjarne