Ufrivillig logoff
Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-04-10 06:41

Hej,

Jeg har en ASP-applikation, hvor adgangskontrollen er baseret på
Session-variable.
Jeg oplever jævnligt, at folk bliver ufrivilligt logget af.
Er der nogen, der har et bud på, hvad årsagen kan være?

Jeg synes ikke jeg kan konstatere noget mønster. Man kan have arbejdet
på den samme side umiddelbart inden uden problemer - og også efter
gen-login - men pludseligt blive "smidt af".

Måske irrelevant info:
Applikationen bruges til medlemsregistrering i en forening, så
brugerskaren er til hverdag begrænset til nogle ganske få, men kan være
lidt højere, når vi kører medlemskampagner. Men formentlig sjældent over
5-6 samtidige brugere.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-04-10 11:38

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> brugerskaren er til hverdag begrænset til nogle ganske få, men kan være
> lidt højere, når vi kører medlemskampagner. Men formentlig sjældent over

'Logon' kører via cookies, og disse serveres til www.dit.domæne samt
dit.domæne, så hvis du har en sammenblanding af disse hosts, så kan det
sagtens forekomme.

IE8 har jeg observeret som ikke kunne skelne mellem disse 'ting'.

Er dit problem applikationsspecifikt, eller browserspecifikt?

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-04-10 20:41

Den 29-04-2010 12:37, Stig Johansen skrev:

> 'Logon' kører via cookies, og disse serveres til www.dit.domæne samt
> dit.domæne, så hvis du har en sammenblanding af disse hosts, så kan det
> sagtens forekomme.

Hvis Jørn har en 302 imellem siderne, er det ikke svært at forestille
sig en situation, hvor man kan blive ledt fra www til non-www og vise versa.

Det kan sandsynligvis også være et problem ved RSS, da der anbefales en
unik URL til sourcen, så dur det ikke, der er to veje. SEO kan det også
skade af samme grund.

> IE8 har jeg observeret som ikke kunne skelne mellem disse 'ting'.

Også FF. Den var endda rigtig slem her. Måske har de fået det lavet i de
nye versioner (eller også hjalp den 301)

@Jørn, ville det måske hjælpe med et link til siden...?

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 29-04-10 15:04

Jørn Andersen wrote:
> [...]
> brugerskaren er til hverdag begrænset til nogle ganske få, men kan
> være lidt højere, når vi kører medlemskampagner. Men formentlig

Hvis du afvikler applikationen på en IIS, skulle du måske
kigge på konfigurationen af Applications Pool´en.
Jeg er, i forbindelse med et relateret problem, nemlig stødt
på at den kan skabe problemer, hvis den er konfigureret "forkert".

Linket er så lige specifik for IIS 6:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/WindowsServer2003/Library/IIS/1eee28e2-b319-4b4e-8267-a8c0aa0dcf36.mspx?mfr=true

Du kan lige prøve at google IIS, Application Pool og Session.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Michael Weber

Dato : 29-04-10 15:44

Michael Weber wrote:

> [...]
>
> Du kan lige prøve at google IIS, Application Pool og Session.

Det var her jeg læste om det første gang:
http://petesbloggerama.blogspot.com/2007/10/losing-aspnet-sessions-why-application.html

Det er godt nok i relation til .NET webapplikationer, men det
samme gælder for asp.

Det er værd at bemærke at flere forskellige webapplikationer kan
afvikles i samme Application Pool, f.eks. DefaultAppPool,
så hvis én af de andre webapplikationer fremprovokerer en recycle i samme
Application Pool, burde det også have konsekvenser for de resterende,
f.eks. i form af mistet sessions.