Finde unikke rækker i MS-SQL
Fra : JoeDoe

Dato : 28-04-10 23:45

Dette må være et helt simpelt spørgsmål for folk der normalt arbejder
med MS-SQL
Hvis jeg har en SQL 2005 database med følgende kolonner/indhold:

[Name] [Type] [Vendor] [Model]
[Skole1] [Router] [Cisco]
[Skole2] [Router] [Cisco]
[Skole3] [Router] [Cisco]
[Skole4] [Router] [] [5501]
[Skole5] [PC] [Bambus]
[Skole6] [PC] [] [X45]
[Skole7] [PC] [] [X45]

Hvordan finder jeg så de unikke rækker for kolonne [Type], [Vendor] og
[Model] (jeg er ligeglad med [Name])? Altså således at jeg får
nedenstående output:

[Router] [Cisco]
[Router] [] [5501]
[PC] [Bambus]
[PC] [] [X45]

På forhånd tak.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-04-10 11:28

JoeDoe wrote:

> [...]
> med MS-SQL
> Hvis jeg har en SQL 2005 database med følgende kolonner/indhold:
>
> [Name] [Type] [Vendor] [Model]
> [Skole1] [Router] [Cisco]
> [Skole2] [Router] [Cisco]
> [Skole3] [Router] [Cisco]
> [Skole4] [Router] [] [5501]
> [Skole5] [PC] [Bambus]
> [Skole6] [PC] [] [X45]
> [Skole7] [PC] [] [X45]
>
> Hvordan finder jeg så de unikke rækker for kolonne [Type], [Vendor] og
> [Model] (jeg er ligeglad med [Name])? Altså således at jeg får

Kig efter GROUP BY - og alle dine [] er ganske overflødige, da det kun er MS
specifikt.

Stig Johansen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-04-10 11:54

JoeDoe skrev:
> [...]
> med MS-SQL
> Hvis jeg har en SQL 2005 database med følgende kolonner/indhold:
>
> [Name] [Type] [Vendor] [Model]
> [Skole1] [Router] [Cisco]
> [Skole2] [Router] [Cisco]
> [Skole3] [Router] [Cisco]
> [Skole4] [Router] [] [5501]
> [Skole5] [PC] [Bambus]
> [Skole6] [PC] [] [X45]
> [Skole7] [PC] [] [X45]
>
> Hvordan finder jeg så de unikke rækker for kolonne [Type], [Vendor] og
> [Model] (jeg er ligeglad med [Name])? Altså således at jeg får

Vha. select distinct.

Mvh. Lars

Fra : JoeDoe

Dato : 29-04-10 05:00

> Kig efter GROUP BY - og alle dine [] er ganske overflødige, da det kun er MS
> specifikt.

Ahh takker - det fungere (naturligvis). Det var jo dejligt nemt, som
forventet.

[] blev kun brugt til at vise at det var en kolonne og at den kunne
være tom. Det er ikke noget der står i tabellen.