Lokumsbræt, hvordan bruges det ??
Fra : jagge

Dato : 27-04-10 22:29

Hey

Er kommet til et lokumsbræt, eller halsvest eller hvad det nu hedder. En
af de gamle røde.

Jeg er blevet lidt nysgerrig på hvordan den egentlig bruges. Skal det
opfattes som en ren "redningsvest" til nødopstigning, hvor den så skal
kombineres med en tørdragt der står for al opdriftskontrol ??

Dropper man så helt en vest og har bare flasken på et slags skjold eller
hvordan ??

MVH

Jakob

Fra : Jan Birk

Dato : 28-04-10 11:07

> Jeg er blevet lidt nysgerrig på hvordan den egentlig bruges. Skal det
> opfattes som en ren "redningsvest" til nødopstigning, hvor den så skal
> kombineres med en tørdragt der står for al opdriftskontrol ??

Ved brug af tørdragt, vil hals-vesten oftes være til brug i overfladen
eller som du selv skriver i tilfælde hvor tørdragten ikke er tilstrækkelig.

Ved våddragt anvendes den også til opdriftskontrol.

> Dropper man så helt en vest og har bare flasken på et slags skjold eller
> hvordan ??

Lige præcist.

/Jan

Fra : jagge

Dato : 28-04-10 20:17

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> [...]
> eller som du selv skriver i tilfælde hvor tørdragten ikke er tilstrækkelig.
>
> Ved våddragt anvendes den også til opdriftskontrol.

OK perfekt, tak for hjælpen.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 02-05-10 13:39

> Lige præcist.

Hej Jan

Lige et tillægsspørgmål. Kunne en vest som den her

http://www.deepbluedive.com/department/bcds-wings/apeks/product/apeks-wt
x-harness/427800

Bruges som flaskeholder sammen med en tørdragt, og et lokumsbræt ?

Er det rigtigt forstået at en sådan vest også kan bruges til at montere
en vinge på ?

Kan ikke lige overskue det med vinge veste, rygskjold etc.

MVH

Jakob

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 26-05-10 04:29

On 2 Maj, 14:38, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Lige et tillægsspørgmål. Kunne en vest som den her
> http://www.deepbluedive.com/department/bcds-wings/apeks/product/apeks-wt
> x-harness/427800

ja man kalder det så ikke en vest men en bagplade og et seletøj, men
ja det kan du brug til at holde flasken, både sammen med en vinge
eller en hals krave vest.

jeg ville dog foretrække et meget mere simpelt seletøj som dette
"DUX backplate 3mm steel complete" ca midt på sides.
http://www.divedata.dk/shop/default.asp?placid=DIBCLD&w_style=produkt

og så vil jeg klart anbefale dig at købe en vinge sammen med pladen,
vinge giver perfekt trim i vandet, hvor hals krave vest går at man
kommer til at stå op i vandet.

håber det hjælper dig på vej.

mvh morten

Fra : Erik D

Dato : 01-06-10 05:12

On 27 Apr., 23:28, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> [...]
> kombineres med en tørdragt der står for al opdriftskontrol ??
>
> Dropper man så helt en vest og har bare flasken på et slags skjold eller

Det kaldtes en opstigningsvest, da jeg var aktiv.

Jeg synes du skal melde dig ind i en dykkerklub. Det er 1000 gange
bedre at snakke sammen og gøre tingene sammen, end at skrive om dem i
et forum. Dykning er simpelthen mere sikkert, når man har haft
lejlighed til at kvaje sig sammen med "de gamle" under kontrollerede
forhold.
.....og så er der jo også alle de sjove aftener sammen, med de
drabelige historier.

Min Fenzy X-4 kan forresten også bruges som alternativt 2. trin.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 01-06-10 22:00

On 01-06-2010 1:11, Erik D wrote:

> Jeg synes du skal melde dig ind i en dykkerklub. Det er 1000 gange
> bedre at snakke sammen og gøre tingene sammen, end at skrive om dem i
> et forum.

God ide, for så bliver de 'drabelige historier' jo også holdt hemmeligt,
for det ville jo være dumt at dele dem, og den viden de gamle eventuelt
måtte havde med ikke medlemmer.

Et forum er absolut INGEN forhindring for stadigvæk at dele ud af ens
erfaring, samtidigt med man snakker i klubben.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : jagge

Dato : 03-06-10 21:49

Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> wrote:

> [...]
>
> Et forum er absolut INGEN forhindring for stadigvæk at dele ud af ens
> erfaring, samtidigt med man snakker i klubben.

Nej det mener jeg heller ikke.

MVH

Jakob

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-06-10 09:07

Bruges ca. på samme måde som en BCD, fordelen hvis man skal finde en er at den kan beholdes på efter man har smidt alt andet og at man kan bruge den ved snorkle dyk.

Ellers er den dårligere til afbalancering da opdriften sidder oppe omkring halsen når man ligger vandret. Til tørdragt er den fin da man ikke bruger den til noget.

Henrik Manley