Billig Linux-server
Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-04-10 14:23

Jeg har et stykke tid haft en NAS sluttet til min trådløse router. Det
har egentlig bare fungeret som netværksdrev og printserver, og mere har
jeg ikke haft brug for.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220587895615

Men så fandt jeg ud af man kan smide en uoriginal firmware på den, og
pludselig har man en Linux-server! Og der er netop kommet en version
1.1.0.

http://groups.google.com/group/dealextreme-nas-

Det kunne måske være sjovt for nogen her at rode med - ikke mindst fordi
dimsen jo er ret billig (og fylder som to små tændstikæsker - WAF!). Jeg
har ikke selv fået kigget så meget på det endnu, men det ser ud til der
er muligheder i det. Bare det at kunne tilgå den via ssh er da cool!

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-10 19:49

Thomas Jensen wrote:

> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220587895615
>
> Men så fandt jeg ud af man kan smide en uoriginal firmware på den, og
> pludselig har man en Linux-server!

Hvilken CPU sidder der i dimsen? Hvor meget RAM?

Jeg har selv bestilt en GuruPlug til at lege med, i den kommende sikkert
regnvåde sommer..
<http://www.globalscaletechnologies.com/t-guruplugdetails.aspx>

Forhåbentlig bliver den leveret inden da

--
Jesper Lund

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-04-10 14:34

Den Mon, 26 Apr 2010 18:48:40 +0000 skrev Jesper Lund:

> Hvilken CPU sidder der i dimsen? Hvor meget RAM?

Det med cpu'en ved jeg ikke, men top siger:

Mem: 29316K used, 1128K free, 0K shrd, 588K buff, 13916K cached

og firmwaren er på 3,7 MB, så der er nok 4 MB flash-ram.

> Jeg har selv bestilt en GuruPlug til at lege med, i den kommende sikkert
> regnvåde sommer..
> <http://www.globalscaletechnologies.com/t-guruplugdetails.aspx>

Det ser ud til at være noget mere potent - men det koster jo også mere
end det dobbelte. Held og lykke med den når den kommer.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-04-10 15:47

Thomas Jensen <lianergoist@tj-software.dk> wrote:

> Det med cpu'en ved jeg ikke, men top siger:

Hvis der er en /proc/cpuinfo står det i den.

--
-René

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-04-10 19:05

Den Tue, 27 Apr 2010 14:47:01 +0000 skrev Rene Joergensen:

> Hvis der er en /proc/cpuinfo står det i den.

Oh, yes...

# cat cpuinfo
Processor   : FA526id(wb) rev 1 (v4l)
BogoMIPS   : 192.51
Features   : swp half
CPU implementer   : 0x66
CPU architecture: 4
CPU variant   : 0x0
CPU part   : 0x526
CPU revision   : 1
Cache type   : write-back
Cache clean   : cp15 c7 ops
Cache lockdown   : format B
Cache format   : Harvard
I size      : 8192
I assoc      : 2
I line length   : 16
I sets      : 256
D size      : 8192
D assoc      : 2
D line length   : 16
D sets      : 256

Hardware   : STAR STR8100
Revision   : 0000
Serial      : 0000000000000000

Jeg faldt også over en side der siger:

CPU clock at 250MHz, CPU: FA526id(wb)(ARMv4) Memory: 32MB = 32MB total
PCI clock at 33M

http://code.google.com/p/snake-os/wiki/SnakeOS_compatible_hardwares

Ja, det er jo ingen hurtigløber, men som server til mindre belastende
opgaver er den udemærket. Alene det at ens printer kan deles over
netværket, er jo alle pengene værd.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-10 21:59

Thomas Jensen wrote:

> Jeg har et stykke tid haft en NAS sluttet til min trådløse router. Det
> har egentlig bare fungeret som netværksdrev og printserver, og mere har
> jeg ikke haft brug for.

Jeg har en Synology DS106 NAS. Brugte den bare som alm.
netværksdrev/backup i et par år, men da jeg så gik over til Linux for et
halvt års tid siden og blev lidt klogere på dette OS, fandt jeg ud af at
NAS'en jo er en lille Linux-maskine. Og har en SSH-server og meget andet.

Det bedste er at jeg nu kan lave backup til en netværksbaseret
backuptjeneste selv om jeg har et meget langsomt upload. Det er
urealistisk at lade min PC snurre i ugevis for en backup, men nu
rsync'er jeg bare direkte fra NAS'en - den bruger ikke ret meget strøm,
så det er ok det tager lang tid at lave backup.

Martin