Yes!
Fra : Per Vadmand

Dato : 25-04-10 23:02

Genså lige "De syv samuraier"! Stadig en af de bedste film nogen sinde!

Per V

--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-04-10 00:10

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
> Genså lige "De syv samuraier"! Stadig en af de bedste film nogen sinde!
>
> Per V

Du har helt ret. Den er et mesterværk af de helt store. Toshiro Mifune er
desuden også én af mine yndlingsskuespillere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-04-10 08:40

Tove Krieger wrote:
> "Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
>>

> Du har helt ret. Den er et mesterværk af de helt store. Toshiro
> Mifune er desuden også én af mine yndlingsskuespillere.

Takashi Shimura (samuraiernes leder) er også fantastisk. Sikke en udstråling
den mand har!

Per V

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-04-10 00:11

Per Vadmand <perve@pervadmand.dk> wrote:

> Genså lige "De syv samuraier"! Stadig en af de bedste film nogen sinde!

Singing in the Rain på japansk

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-10 15:33

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
> Genså lige "De syv samuraier"! Stadig en af de bedste film nogen sinde!
>
> Per V

Må sige jeg er mere til den amerikanske udgave med Yul Brynner.

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-04-10 16:56

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> "Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen

> Må sige jeg er mere til den amerikanske udgave med Yul Brynner.

Hedder den ikke noget med "Syv mænd sejrer" eller noget i den stil ?

Det er da også en god film, men selvom plottet er nogenlunde det samme, kan
man overhovedet ikke sammenligne de to film. De er spændende hver for sig.

Akiro Kurosawa var en virkelig fabelagtig instruktør.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-04-10 18:01

Tove Krieger wrote:
> [...]
> spændende hver for sig.
> Akiro Kurosawa var en virkelig fabelagtig instruktør.

"Syv mænd sejrer" er en ganske underholdende B-film, men kan overhovedet
ikke måle sig med originalen.

Per V.

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-10 20:59

> "Syv mænd sejrer" er en ganske underholdende B-film, men kan overhovedet
> ikke måle sig med originalen.

Jeg har generelt meget svært ved at skelne asiater fra hinanden, ligesom jeg
synes det er meget træls at ens opmærksomhed skal være på tekster fremfor på
filmen. Derfor ser jeg sjældent film fra østen. Det hjælper lidt når de er
synkroniserede (på engelsk).

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-04-10 21:55

Kim2000 wrote:

> [...]
> tekster fremfor på filmen. Derfor ser jeg sjældent film fra østen.
> Det hjælper lidt når de er synkroniserede (på engelsk).

Den form for dovenskab deler du desværre med de fleste amerikanere. Derfor
ser vi så mange halv- og heldårlige amerikanske remakes af gode europæiske
og asiatiske film.

Your (their) loss!

Per V

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-10 14:43

On 26/04/2010 21:58, Kim2000 wrote:
> [...]
> fremfor på filmen. Derfor ser jeg sjældent film fra østen. Det hjælper
> lidt når de er synkroniserede (på engelsk).

Det er også en helt anden kultur man skal forsøge at gætte hvordan
fungerer, når man ser japanske film. Jeg gætter på at jeg vil have det
lidt på samme måde, når jeg skal til at gense originalmen.

Fremmed kultur med helt andre normer.
Sort/hvid.
Et sprog jeg ikke forstå, hvilket gør det ret svært at værdsætte dialogen.
Svært at se forskel på personerne (gjort værre når det er sort/hvid).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-04-10 17:32

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> wrote:

> "Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen

> Må sige jeg er mere til den amerikanske udgave med Yul Brynner.

Uha! Den lever slet ikke op til forlæget. Og der er vist nok kommet
endnu en efterfølger siden Syv Mænd Sejrer.

De Syv Samuraier er iøvrigt ikke den eneste Kurosawa film der har fået
en westernudgave som efterfølger (Syv Mænd Sejrer). En Nævefuld Dollars
med Clint Eastwood er westernudgaven af Livvagten (Yojimbo).

Et andet tilfælde. Jeg så Sjakalen med Bruce Willis for nylig og havde i
sin tid set originalen med James Fox, så jeg gik på nettet og bestilte
den for et gensyn. Det er helt utroligt hvor meget mer' spændende 1973
udgaven er i forhold til 1997 udgaven. 1997 udgaven er alt for teknisk.

Nu skal det siges, at jeg havde et særligt forhold til sydfrankrige på
det tidspunkt handlingen foregår, idet jeg kørte rundt i bil dernede i
sommeren 1963. Aviserne var fulde af nyheder om OAS og situationen i
Algeriet. Så jeg kunne genkende tidsbilledet og hvordan der så ud
dernede i 1963.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-10 17:51

On 26/04/2010 18:32, Axel Hammerschmidt wrote:

> Uha! Den lever slet ikke op til forlæget. Og der er vist nok kommet
> endnu en efterfølger siden Syv Mænd Sejrer.

Er der ikke kommet mere end én efterfølger til "The Magnificent Seven"?

> [...]
> den for et gensyn. Det er helt utroligt hvor meget mer' spændende 1973
> udgaven er i forhold til 1997 udgaven. 1997 udgaven er alt for teknisk.

Originaludgaven er en supergod film, men remake'n er også rimeligt god.

> [...]
> sommeren 1963. Aviserne var fulde af nyheder om OAS og situationen i
> Algeriet. Så jeg kunne genkende tidsbilledet og hvordan der så ud

Normalt plejer jeg at opfordre folk til atlæse romanen bag filmen, men
lige netop "Day of the Jackal", Forsythes første roman, er noget tør i
det, og jeg gav selv op cirka 50 sider inde. Jeg har læst en eller to af
hans senere romaner, og de er meget bedre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-04-10 18:53

Peter Knutsen:

<snip>

> [...]
> noget tør i det, og jeg gav selv op cirka 50 sider inde. Jeg har
> læst en eller to af hans senere romaner, og de er meget bedre.

Plottet i Hitchcock's Topas (med scener fra København) minder meget om
Jackal. Romanoplæget til Topas er skrevet af Leon Uris - jeg har
(heller) ikke læst den.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Max

Dato : 26-04-10 19:03

Hej Peter

> [...]
> det, og jeg gav selv op cirka 50 sider inde. Jeg har læst en eller to
> af hans senere romaner, og de er meget bedre.

Jeg elsker Forsyth, og Sjakalen er efter min mening noget af det
bedste han har lavet, og ingen af filmene når bogen til sokkeholderne.
Det er heller ikke længe siden jeg så en udgave af Hævneren, og
den lever heller ikke op til bogen. Man burde starte med at se filmen,
så havde man ansigter og omgivelser at sætte på bogen.

Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-04-10 16:12

Peter Knutsen skrev bl.a.:

> Er der ikke kommet mere end én efterfølger til "The Magnificent
> Seven"?

Jo, adskillige: http://www.imdb.com/find?s=all&q=magnificent+seven - den
ene værre end den anden.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-10 17:49

On 26/04/2010 16:32, Kim2000 wrote:
> Må sige jeg er mere til den amerikanske udgave med Yul Brynner.

Den genså jeg for nylig, og det var en fantastisk film. Jeg skal dog
selvfølgelig også snart have genset originaludgaven.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-04-10 18:00

Kim2000 wrote:
> "Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Må sige jeg er mere til den amerikanske udgave med Yul Brynner.

Sukkkkkk!

Per V

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-04-10 16:20

Per Vadmand skrev:

> Sukkkkkk!

Siger jeg også. Udgaven er riiimelig, men den når naturligvis ikke
Kurosawas til støvlekanten. Yul Brynner i sit es er storslem, når han er
bedst - og så ham den unge tysker! Man venter hvert øjeblik, at nu vil
Conny Froboess eller Vivi Bak dukke frem bag en gummikaktus.

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-04-10 21:07

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> er bedst - og så ham den unge tysker! Man venter hvert øjeblik, at nu
> vil Conny Froboess eller Vivi Bak dukke frem bag en gummikaktus.

Det ville jeg ikke være bekendt at sige Men ret skal være ret: Horst
Buchholz er trods alt en lidt bedre skuespiller end Peter Krauss.

Per V

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-04-10 21:59

Per Vadmand skrev:

> Det ville jeg ikke være bekendt at sige Men ret skal være ret:
> Horst Buchholz er trods alt en lidt bedre skuespiller end Peter
> Krauss.

Det tror jeg gerne, uden at jeg dog nogensinde har set en film med
sidstnævnte.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-04-10 08:00

Jørgen Grandt skrev:

> Det tror jeg gerne, uden at jeg dog nogensinde har set en film
> med sidstnævnte.

Jeg må tilstå at jeg den 4. april 1963 så "Conny og Peter i
Tyrol"
i Ribe Bio. Den var forfærdelig, som den tids lystspil fra
Tyskland
og Østrig nu var. Jeg gav den et ettal på min karakterskala fra
nul til ni.

P.s. Kurosawa har to nitaller på min liste: "De syv samuraier" og
"Rødskæg". Og tre ottetaller: "Akira Kurosawas drømme", "Den
skjulte fæstning" og "Ran". Tre syvtaller: "Dersu Uzala", "Byen
uden årstider" og "Sanjuro".

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-04-10 08:35

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> "Rødskæg". Og tre ottetaller: "Akira Kurosawas drømme", "Den
> skjulte fæstning" og "Ran". Tre syvtaller: "Dersu Uzala", "Byen

Jeg så "Conny og Peter i Paris" med samme resultat. En søgning på Imdb viser
i øvrigt, at Peter Krauss for få år siden fik en "life achievement award"
for sin indsats i tysk underholdning.

Ang. Kurosawa: 1: Hvor er "Yojimbo"? 2: Hvilke film har et tital på din
liste?

Per V

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-04-10 09:03

Per Vadmand skrev:

> Ang. Kurosawa: 1: Hvor er "Yojimbo"?

Jeg ved ikke om jeg var i dårligt humør den dag, eller
hvorfor jeg kun har givet "Yojimbo" (Livvagten) et
sekstal. Jeg må se at få set den igen.

> 2: Hvilke film har et tital på din liste?

Ingen. Af praktiske grunde har jeg i sin tid kun afsat
et enkelt ciffer til min karakterskala. Du kan betragte
mine nitaller til "De syv samuraier" og "Rødskæg" som
svarende til titaller.

Jeg er fuldstændig enig med dit oplæg til tråden:
"De syv samuraier" er "Stadig en af de bedste film
nogen sinde!"

--
Herluf :·)

Fra : TL

Dato : 28-04-10 15:32

On Wed, 28 Apr 2010 08:59:45 +0200, in dk.kultur.film "Herluf Holdt,
3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>"Rødskæg". Og tre ottetaller: "Akira Kurosawas drømme", "Den
>skjulte fæstning" og "Ran". Tre syvtaller: "Dersu Uzala", "Byen

Jeg har Ran, Syv Samuraier, Yojimbo, og "Heaven and Hell" (kender ikke
den danske titel - på jpansk Tengoku to jigoku), og Rashomon på 8, 9,
eller 10.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-04-10 16:30

"TL" skrev:

> Jeg har Ran, Syv Samuraier, Yojimbo, og "Heaven and Hell" (kender ikke
> den danske titel - på jpansk Tengoku to jigoku),

Det må være denne: http://www.imdb.com/title/tt0057565/ Den danske titel
var såmænd 'Himmel og helvede'.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-04-10 21:36

Jørgen Grandt wrote:

> Det må være denne: http://www.imdb.com/title/tt0057565/ Den danske
> titel var såmænd 'Himmel og helvede'.

Den er faktisk bygget over en af Ed McBains Station 87-bøger.

Per V