Opera - grim baggrund i version 10.51
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-10 14:05

Hej alle

Pludselig ved en opgradering til version 10.51 har Opera
overstyret min programbaggrundsfarve (tom browser). Nu er der en
afskyelig grå flade. Hvordan kommer jeg af med den? Uanset
hvilken af de fire indbyggede skins jeg vælger, har baggrunden
samme farve.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-10 14:08

og hvordan får jeg den til at lade være med at søge?

Op til version 10.10 kunne jeg indttaste "fiduso" og komme
direkte til fidusos hjemmeside. Nu får jeg pludselig en oversigt
over en søgning i den maskine der tilfældigvis står øverst på min
søgeliste.

Sikke da noget bras!

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-10 16:17

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> direkte til fidusos hjemmeside. Nu får jeg pludselig en oversigt
> over en søgning i den maskine der tilfældigvis står øverst på min

Ja, fiduso er rigtig nok noget bras

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-04-10 15:50

> [...]
> direkte til fidusos hjemmeside. Nu får jeg pludselig en oversigt
> over en søgning i den maskine der tilfældigvis står øverst på min

Jeg har selv oplevet, at 10.5 enkelte steder ikke virker helt færdig,
men så dårlig er den nu heller ikke. Ikke ifølge anmeldelserne i
hvertfald, der er det lige før, den slår Chrome flere steder.

Kan du uddybe hvad du mener med "oversigt over søgning"? Mener du, at
adressefeltet virker som en søgemaskine? Troede ellers kun det var
Google Chrome, som havde den funktion..

Jeg kan overhovedet ikke forestille mig, du ikke kan slå det fra, det
ville ligne Opera dårligt ikke at have den mulighed. Jeg mener iøvrigt
heller ikke, jeg kan genkende det fra min egen 10.5 - måske har jeg så
fået det fjernet ;)

Hvis du ikke kan finde de indstillinger, du skal bruge umiddelbart, kan
du i adressefeltet skrive:

opera:config

Disse indstillinger er Admin-indstillinger, og kan skabe ravage ved
forkert brug - use with care.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-10 17:23

Rune Jensen skrev:

> Kan du uddybe hvad du mener med "oversigt over søgning"? Mener du, at
> adressefeltet virker som en søgemaskine? Troede ellers kun det var
> Google Chrome, som havde den funktion..

Når jeg i 10.10 taster "fiduso" i adressefeltet, kommer jeg ind
på Fidusos forside.

Hvis jeg gør det i 10.51, får jeg en googleoversigt over træffere
med "fiduso". Da jeg så slettede g=google i mine søgninger, fik
jeg en Ask-side i stedet for (søgning nummer 2) osv.

Jeg er ikke specielt interesseret i at slå det fra. Jeg er dybt
skuffet over at Opera ikke længere respekterer min opsætning. Det
har den gjort ved de tidligere opgraderinger.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-04-10 18:32

> Når jeg i 10.10 taster "fiduso" i adressefeltet, kommer jeg ind
> på Fidusos forside.

I min Opera 10.5 skriver jeg bare "we", så skriver den selv resten, så
jeg kommer ind på webdesigngruppen.dk. Det er sådan du mener? Den tager
i hvert fald efter historik, ikke søgninger.

http://www.runejensen.dk/temp/opera.jpg

Rent faktisk er det så bedre til mig end FFs løsning, som jeg ikke
umiddelbart kan gennemskue. Det er noget med at bruge piletaster også.

> [...]
> skuffet over at Opera ikke længere respekterer min opsætning. Det
> har den gjort ved de tidligere opgraderinger.

Der ringer en klokke... tror egentlig også det var det samme, som
irriterede mig. Jeg kan faktisk ikke huske, hvad det var helt nøjagtigt,
men det må være slået fra nu, for jeg får historikken, ikke en
søgeliste: Hvis det er dét, du mener.

Men vi har totalt forskellige opsætninger, tror jeg. Så ved ikke, om et
skærmskud herfra hjælper. Her er Opera 10.5 tom, hvor jeg har valgt
bogmærker (som det lader til dit skærmskud også viser):

http://www.runejensen.dk/temp/opera_105.jpg

Men korrekt, jeg måtte rette indstilllinger ved opgradering til 10.5.
Det ville jeg så have gjort alligevel, da jeg er blevet ret hooked på
Chromes "nononsence" og minimalistiske layout (som man kan se).

(Måske har jeg i virkeligheden misforstået dit spørgsmål, jeg er faktisk
lidt i tvivl.)

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-10 22:41

Rune Jensen skrev:

> Men vi har totalt forskellige opsætninger, tror jeg. Så ved ikke, om et
> skærmskud herfra hjælper. Her er Opera 10.5 tom, hvor jeg har valgt
> bogmærker (som det lader til dit skærmskud også viser):

Ja, bogmærkerne er fermme permanent, men siden er helt tom. Din
side viser kvikknapperne. De har en normal baggrundsfarve. Hvis
du ændrer din opsætning til at browseren gerne må være helt tom
ved opstart, kan du se rædslen.

   Ctrl-F12 - Generelt - Faneblade - Yderligere fanebladsvalg -
   Tillad programvindue ...

> (Måske har jeg i virkeligheden misforstået dit spørgsmål, jeg er faktisk
> lidt i tvivl.)

Nej, jeg tror du har fattet det.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-04-10 23:57

> [...]
> ved opstart, kan du se rædslen.
>
>    Ctrl-F12 - Generelt - Faneblade - Yderligere fanebladsvalg -

Aha. OK, men det er en mindre fejl hos mig, som jeg nok kan leve med.
Mest fordi jeg altid har den dér side med favoritsider som startside.

Jeg har så opdaget, at Opera lægger en ikon i systrayen, og man kan
simpelhen ikke fjerne den. Det er da bare om noget irriterende. Et
program skal ikke lægge sig dér, med mindre jeg specifikt har bedt om det.

Tror jeg går i registry og ser, om jeg kan lave lidt rod for at resette
den skodfunktion. Den kan ikke ændres i config.

Winamp gør det iøvrigt også, så jeg må vel finde en anden lydafspiller.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-10 09:52

Rune Jensen skrev:

> Winamp gør det iøvrigt også, så jeg må vel finde en anden lydafspiller.

Jeg bruger IrfanView og VLC til lyd og billeder. Men det kommer
jo an på hvor meget blær man vil kunne opleve.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-04-10 16:00

> [...]
> afskyelig grå flade. Hvordan kommer jeg af med den? Uanset
> hvilken af de fire indbyggede skins jeg vælger, har baggrunden

Kan du tage et screen-shot eventuelt?

Jeg er ikke helt med på, hvor du mener der er en forkert farve.

Min Opera har en blå farve på menuer og udenom selve vinduet til
hjemmesideindhold, men den er taget fra OSet tror jeg. Der er ikke meget
gråt i det i hvert fald ;)

Jeg bruger konsekvent kun Klassisk skin (ikke bare til Opera, men til
alle programmer).

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-10 17:20

Rune Jensen skrev:

> Kan du tage et screen-shot eventuelt?

Jeg er gået tilbage til version 10.10, så det kan jeg ikke så
godt, men jeg kan lave et skærmbillede af min nuværende Opera og
så forklare hvad der er galt i 10.51.

Sådan ser min Opera ud:
   http://temp.lundhansen.dk/opera_tomt_vindue.jpg

Forestil dig at det store hvide felt er koksgråt gradueret fra
mørk til lys nedefter. Det er Opera 10.51.

De farver du omtaler, er okay, men jeg åbner altid Opera som tom,
og så er det en rædsel at se den store grå side.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-04-10 18:55

> [...]
>
> Forestil dig at det store hvide felt er koksgråt gradueret fra
> mørk til lys nedefter. Det er Opera 10.51.

Jeg kan ikke rigtigt genkende det efter beskrivelsen, men på den anden
side, så har jeg selv ændret indstillinger siden opgradering, (se andet
svar) - og det er et stykke tid siden.

> De farver du omtaler, er okay, men jeg åbner altid Opera som tom,
> og så er det en rædsel at se den store grå side.

Det er jeg enig i, de ikke behøver rette i ens personlige instillinger.
Faktisk er der ikke noget værre, end et program, som automatisk træffer
valget for én, uden man har godkendt det. Eller værre endnu giver flere
valgmuligheder, men kun godkender den samme lige meget hvad (som Opera
*har* gjort én gang).

Jeg tænker på, om browserkrigen mon gør, at det går lidt for hurtigt?

Jeg synes det er fedt, at Opera gerne vil føre an, de gør virkelig meget
for at få nye standarder frem, og deres 10.5 har vist stor styrke i
hastighedstests, meeeen.. man skal også lige rette de fejl, der er
lavet, inden nye funktioner plugges på.

MVH
Rune Jensen