Actionhelte
Fra : Zeki

Dato : 23-04-10 14:22

Inspireret af forrige tråd.

80'erne havde Stallone, Schwarzenegger, Indiana Jones, John McClane (Die
Hard) m.fl - som nærmest er actionikoner. Fælles for disse var at de havde
glimt i øjet, kunne slå på tæven og levere punchlines samtidig.

Den slags actionhelte findes ikke mere... eller gør de? Når man ser på
hvordan filmselskaberne i dette årtusinde slæber de aldrende ind for at lave
Rambo 5, Indiana Jones 4 og Die hard 4, så er der et eller andet der
fortæller mig at afløserne ikke ligefrem står i kø.

Hvem er i dag det tætteste vi kommer på en nutidig actionkarakter/stjerne
med potientale til at blive lige så "stor" som tidligere nævnte? Gerne én
under 50 år!

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-04-10 14:40

Zeki wrote:
> [...]
>
> Hvem er i dag det tætteste vi kommer på en nutidig
> actionkarakter/stjerne med potientale til at blive lige så "stor" som

Nicholas Bro?

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-04-10 19:24

Zeki skrev:

> [...]
> med potientale til at blive lige så "stor" som tidligere nævnte? Gerne én

Jason Bourne/Matt Damon?

Og så har vi en superheltebølge, som kan noget af det samme.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Zeki

Dato : 23-04-10 19:46

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jason Bourne/Matt Damon?

Der er nu ikke meget charme, glimt i øjet og punchlines over Jason Bourne,
men slås kan han da.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 23-04-10 20:36

On Fri, 23 Apr 2010 20:46:23 +0200, "Zeki" <zeki@nej.dk> wrote:

>"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Der er nu ikke meget charme, glimt i øjet og punchlines over Jason Bourne,
>men slås kan han da.

Enig.

Det hører jo med til figuren at han er en person der ikke selv har
"valgt det" og helst ville være fri for al opmærksomheden hvor James
Bond jo nærmest må betegnes som en "adrenalin junkie".

Jeg kan i øvrigt stadig godt lide denne replik:
"Get som rest Pam, you look tired"

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-10 17:53

On 23/04/2010 20:23, Peter Brandt Nielsen wrote:
> Jason Bourne/Matt Damon?

Slås Matt Damon overhovedet "rigtigt" i filmene, eller er det bare en
masse lynhurtige MTV-klip for at få det til at se ud som om han kan?

> Og så har vi en superheltebølge, som kan noget af det samme.

Og så alligevel ikke... Der er vigtige, alvorlige og grundlæggende
forskelle på en actionhelt som John McClane eller Batman, kontra en
superhelt som Superman eller Spiderman.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-04-10 18:46

Peter Knutsen skrev:

> Slås Matt Damon overhovedet "rigtigt" i filmene, eller er det bare en
> masse lynhurtige MTV-klip for at få det til at se ud som om han kan?

Det er film. Betyder det så noget?

> Og så alligevel ikke... Der er vigtige, alvorlige og grundlæggende
> forskelle på en actionhelt som John McClane eller Batman, kontra en
> superhelt som Superman eller Spiderman.

Både vigtige og alvorlige og grundlæggende? Okay så.

Men Batman passerede eftersynet, ser jeg. Han har dog heller ikke meget
glimt i øjet.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Kim2000

Dato : 23-04-10 22:00

"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> med potientale til at blive lige så "stor" som tidligere nævnte? Gerne én

Mark Wahlberg og Vin Diesel synes jeg er tæt på garanter for god action, men
glimt i øjet er der godt nok ikke.

Det er der nu heller ikke over Stallone så tit og da slet ikke i Rambo.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-10 17:58

On 23/04/2010 23:00, Kim2000 wrote:
> Mark Wahlberg og Vin Diesel synes jeg er tæt på garanter for god action,
> men glimt i øjet er der godt nok ikke.

De siger mig nu ikke så meget, de to. Jeg har set Wahlberg i en eller to
gode film, men de var ikke gode på grund af ham. Derimod handler det om
et godt manus, hvilket jo også var netop det, der førte Bruce Willis frem.

> Det er der nu heller ikke over Stallone så tit og da slet ikke i Rambo.

Enig. Og det samme gælder ham den anden. Hvis du vil se glimt i
østrigerens øjne, så skal du nok over i hans komedier, især "Last Action
Hero" og "Twins" (den hvor han bliver gravid har jeg aldrig set).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-10 18:04

On 26/04/2010 18:58, Peter Knutsen wrote:

> [...]
> et godt manus, hvilket jo også var netop det, der førte Bruce Willis frem.

og jeg skal skynde mig at undskylde for grundet ubetænksomhed at være
kommet for skade at beskylde manus til "Die Hard" for kun at være godt.
Undskyld, undskyld, undskyld!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-10 18:58

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> og jeg skal skynde mig at undskylde for grundet ubetænksomhed at være
> kommet for skade at beskylde manus til "Die Hard" for kun at være godt.
> Undskyld, undskyld, undskyld!

Til den slags film er det vel ganske udemærket Og nogle fede
one-liniers...

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-04-10 14:14

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> østrigerens øjne, så skal du nok over i hans komedier, især "Last Action
> Hero" og "Twins" (den hvor han bliver gravid har jeg aldrig set).

Last Action Hero der pudsigt nok kun var en mulighed i den periode.

Altså i 80'erne og 90'erne hvor der rent faktisk VAR store stjerner, så
det var troværdigt at basere en film på en virkelig, skuespillers
virkelige berømthed, og hans opdigtede film alter-ego.
Det kunne kun lade sig gøre fordi Arnold Schwarzenegger dengang var et
kendt navn af stort set alle med en biograf indenfor en radius af 100km.

Hvem, i dag, ville det være muligt at bygge en film over samme koncept med?
Der er så stort et sammenrend af mere eller mindre tilfældige
action"stjerner" i dag, at ingen enkelte personer har samme dominans på
markedet til at kunne bære sådan en rolle.

Fra : JYH

Dato : 24-04-10 13:23

Zeki wrote:

> Hvem er i dag det tætteste vi kommer på en nutidig
> actionkarakter/stjerne med potientale til at blive lige så "stor" som
> tidligere nævnte? Gerne én under 50 år!

Jason Statman. Er med i bla Snatch og Transporter filmene
og er som regel garant for god action med et glimt i øjet.
http://www.imdb.com/name/nm0005458/

Fra : Dopedog

Dato : 24-04-10 13:41

> Jason Statman. Er med i bla Snatch og Transporter filmene
> og er som regel garant for god action med et glimt i øjet.
> http://www.imdb.com/name/nm0005458/

En af mine yndlingsskuespillere :)

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5055 (20100424) __________

http://www.eset.com

Fra : Zeki

Dato : 24-04-10 18:27

"JYH" <jyh@jyh.jyh> skrev i en meddelelse

> Jason Statman. Er med i bla Snatch og Transporter filmene
> og er som regel garant for god action med et glimt i øjet.

Yep, helt enig. Især i 'Crank' er han hysterisk god!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-10 17:56

On 23/04/2010 15:21, Zeki wrote:
> [...]
> Hard) m.fl - som nærmest er actionikoner. Fælles for disse var at de havde
> glimt i øjet, kunne slå på tæven og levere punchlines samtidig.

Hvornår har Stallone og Schwarzenegger haft glimt i øjet i actionfilm?
De glimt fra dem jeg husker bedst, er når de har medvirket i komedier

> [...]
> Rambo 5, Indiana Jones 4 og Die hard 4, så er der et eller andet der
> fortæller mig at afløserne ikke ligefrem står i kø.

Skægt, for det som situationen fortæller mig, er noget ganske andet.

> Hvem er i dag det tætteste vi kommer på en nutidig actionkarakter/stjerne
> med potientale til at blive lige så "stor" som tidligere nævnte? Gerne én
> under 50 år!

Problemet er ikke mangel på dygtige skuespillere. Problemet er mange på
risikovillig investorkapital. Rigmændende der financierer Hollywoods
film foretrækker at satse på det sikre og velkendte, det som de ved
tjener pengene ind, d.v.s. remake og efterfølgere.

Der er selvfølgelig blevet lavet remakes og efterfølgere gennem hele
Hollywoods historie (og nogle få gange er det endda blevet rigtig godt),
men herfra hvor jeg sidder ser det ud som om at der er blevet meget mere
af det, og dermed meget mindre af det som ikke er genbrug.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Zeki

Dato : 26-04-10 23:24

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvornår har Stallone og Schwarzenegger haft glimt i øjet i actionfilm? De
> glimt fra dem jeg husker bedst, er når de har medvirket i komedier

Gode konkrete eksempler er 'Tango og Cash' og 'Demolition Man' for Stallones
vedkommende og 'Total Recall' og 'True Lies' for Schwarzeneggers.

> [...]
> foretrækker at satse på det sikre og velkendte, det som de ved tjener
> pengene ind, d.v.s. remake og efterfølgere.

Enig, men nu skal man ikke være "god skuespiller" for at blive
actionstjerne. Bare se på Jackie Chan f.eks

> [...]
> men herfra hvor jeg sidder ser det ud som om at der er blevet meget mere
> af det, og dermed meget mindre af det som ikke er genbrug.

Yep, der er meget langt mellem de nye originale historier. Selv sidste års
største blockbuster 'Avatar' var en kombination af andre film - 'Fire and
Ice, 'Aliens' og 'Pocahontas' bl.a, og om et par uger er der så endnu en
version af Robin Hood der får premiere. Hvad er det - den sjette udgave af
samme historie vi får fra Hollywood? Læser i øvrigt nu at Rambo 5 er i
støbeskeen. Rambo 5 ?!?!? Nu mangler vi bare at Spielberg beslutter sig for
en Indiana Jones 5 med en plejehjemslignende Harrison Ford og 80-årige Clint
Eastwood stiller op til endnu en gang 'Dirty Harry'

Fra : TL

Dato : 27-04-10 11:46

On Tue, 27 Apr 2010 00:24:10 +0200, in dk.kultur.film "Zeki"
<zeki@nej.dk> wrote:

>80-årige Clint
>Eastwood stiller op til endnu en gang 'Dirty Harry'

Den film ville jeg se.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-04-10 14:17

TL wrote:

> Den film ville jeg se.

Var det ikke Gran Torino?

Fra : Kim2000

Dato : 27-04-10 19:27

> [...]
> for en Indiana Jones 5 med en plejehjemslignende Harrison Ford og 80-årige
> Clint Eastwood stiller op til endnu en gang 'Dirty Harry'

Rambo 4 var satme fed, fuldt ud på højde med toeren, og det samme var Rocky
Balboa. Indiana Jones var bestemt ikke ligeså god som de tre første, men
dårlig var den da absolut ikke.