Kan ikke komme af med en process
Fra : Jan Birk

Dato : 20-04-10 08:53

Hej,

Har en tudse gammel Fedora2 som der kører en imap process (dovecot) for
en bruger. Den sluger al CPU tiden og jeg kan ikke komme af med den.

---------
# ps -fu bj | grep imap
bj 30880 1 99 08:17 ? 03:10:42 imap

# kill -9 30880

# ps -fu bj | grep imap
bj 30880 1 99 08:17 ? 03:11:29 imap
---------

Har stoppet/startet dovecot uden succes. Kan jeg komme af med processen
uden genstarte hele serveren?

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 20-04-10 18:50

Den Tue, 20 Apr 2010 09:52:50 +0200 skrev Jan Birk:
> [...]
> bj 30880 1 99 08:17 ? 03:11:29 imap
> ---------
>
> Har stoppet/startet dovecot uden succes. Kan jeg komme af med processen

Hvad siger top? Jeg har før set processer der står i state D, med
load = 1.0. Samtidig er idle 99%, for processen laver ikke noget, den
hænger bare fast i et systemkald.

I de tilfælde jeg har set, har det været I/O på et NFS-mount hvor
serveren ikke svarede. Det kan hurtigt give en load på 8-10 stykker,
mens process-listen stille og roligt vokser pga. processer man ikke
kan slippe af med.

Et kig på "state", load og idle skulle hurtigt kunne fortælle om det
er noget i den stil du skal kigge efter.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 21-04-10 08:20

> Hvad siger top? Jeg har før set processer der står i state D, med
> load = 1.0. Samtidig er idle 99%, for processen laver ikke noget, den
> hænger bare fast i et systemkald.

Den var ikke i 'D' men i Running 'R'

> [...]
> serveren ikke svarede. Det kan hurtigt give en load på 8-10 stykker,
> mens process-listen stille og roligt vokser pga. processer man ikke

Der er ingen NFS eller lignende indblandet. Men mit gæt er at processen
har været igang med at skrive i INBOX mens forældre processen døde. Et
kig på /proc/PID kunne pege i den retning....

> Et kig på "state", load og idle skulle hurtigt kunne fortælle om det
> er noget i den stil du skal kigge efter.

Desværre ikke noget som rigtigt kunne give noget. Jeg måtte bide i det
sure æble og genstarte maskinen.

Prøvede også med strace uden at kunne blive klogere.

Men tak for indput

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-10 15:55

Den Wed, 21 Apr 2010 09:20:04 +0200 skrev Jan Birk:

> Den var ikke i 'D' men i Running 'R'

En process i R *skal* kunne kill'es med kill -9. Hvis det ikke er
tilfældet, vil jeg påstå at du har en defekt kerne.

> Der er ingen NFS eller lignende indblandet. Men mit gæt er at processen
> har været igang med at skrive i INBOX mens forældre processen døde. Et
> kig på /proc/PID kunne pege i den retning....

Det vil normalt ikke betyde noget.

> Desværre ikke noget som rigtigt kunne give noget. Jeg måtte bide i det
> sure æble og genstarte maskinen.
>
> Prøvede også med strace uden at kunne blive klogere.

Hvad viste den? Evt. noget du har mulighed for at poste, hvis du ikke
selv får noget ud af det? Eller forsvandt det da du genstartede?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 21-04-10 18:11

> En process i R *skal* kunne kill'es med kill -9. Hvis det ikke er
> tilfældet, vil jeg påstå at du har en defekt kerne.

Enig, og det var google sådan set også..

> Hvad viste den? Evt. noget du har mulighed for at poste, hvis du ikke
> selv får noget ud af det? Eller forsvandt det da du genstartede?

Det viste ingen ting - bogstaveligt talt. Ingen output.

Tak for hjælpen

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-10 20:33

Den Wed, 21 Apr 2010 19:10:30 +0200 skrev Jan Birk:

> Enig, og det var google sådan set også..

> Det viste ingen ting - bogstaveligt talt. Ingen output.

Det er helt normalt for en process der står i en uendelig løkke, det
burde bare ikke være noget problem at kill'e den.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"