Rødhalsen
Fra : Aksel

Dato : 19-04-10 12:28

Jeg har egentlig aldrig opfattet rødhalsen som en sangfugl. Mest som den
lille lidt sky oprydder nedenunder og på fuglebrættet. Men noget aggressiv
kan den dog også være.

Men i år er det gået op for mig, at den lille ret spæde , men dejlige sang,
der lyder nede i enden af haven, og som jeg har hørt hvert forår uden at
kunne identificere fuglen, stammer fra rødhalsen. Det er ofte vanskeligt at
se detaljer, naar man med det blotte øje ser fuglen med den klare, lyse
forårshimmel som baggrund. Men nu har jeg lært at gå rundt med en lille
kikkert i jakkelommen.

Det måtte kontrolleres, er den en sangfugl? I vores bøger staar den ganske
rigtigt anført blandt drosselfugle.
Her i de seneste ugers fine vejr har den rigtigt taget bladet fra "munden" -
og synger af hjertens lyst. Rigtig dejligt.
Mvh
Aksel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-04-10 10:39

Aksel skrev:

> [...]
> Her i de seneste ugers fine vejr har den rigtigt taget bladet
> fra "munden" - og synger af hjertens lyst. Rigtig dejligt.

Jeg ser næsten dagligt en rødhals i min meget lille have,
men her har jeg aldrig hørt den synge. Måske synger den
kun i sit "hjemmeterritorium".

Når vinteren er meget kold og den er meget sulten, har jeg
af og til set den prøve at efterligne mejserne og forsøge
at sætte sig på en mejsebold, men det lykkes aldrig. Den
må nøjes med smulerne fra de andres måltid.

Her er et lydklip med sangen:
http://danske-dyr.dk/artikel.php?sound=13091&id=22482

--
Herluf :·)

Fra : Aksel

Dato : 20-04-10 11:37

> [...]
> at sætte sig på en mejsebold, men det lykkes aldrig. Den
> må nøjes med smulerne fra de andres måltid.

Hej Herluf.
Du kan nok have ret i, at rødhalsen nok helst synger i nærheden af egen
rede. Vi har en stor have, og der er plads til flere rødhalse, men dem ved
boligen hører vi ikke synge. Den syngende sidder i en bestemt stor tjørn,
og det er ikke usansynligt, at mutter sidder i reden og nynner med meget tæt
ved.
Mvh
Aksel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-04-10 19:30

Kender ikke til Rødhalseadfærd, men det kunne da tænkes at hunnen er 'lokal'
i nærheden af reden, mens hannen lever længere væk og mere i det skjulte, og
det er altså kun ham, der synger.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen