"forkert" musik
Fra : Per Vadmand

Dato : 18-04-10 09:02

Der er visse film, hvor man bevidst har valgt en "forkert" musik, der danner
komisk eller grotesk kontrast til det, der foregår på lærredet.
De eksempler, der falder mig ind, er:

Paul Hagens "Lille Lise let-på-tråd" som akkompagnement til mordene i
"Nattevagten"

Vera Lynns "We'll meet again" og atombomberne i "Dr. Strangelove"

Gene Kellys "Singing in the rain" i "A Clockwork Orange"

Kan I komme med flere eksempler?

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-04-10 09:17

Per Vadmand wrote:
> Der er visse film, hvor man bevidst har valgt en "forkert" musik, der danner
> komisk eller grotesk kontrast til det, der foregår på lærredet.
> De eksempler, der falder mig ind, er:
> Kan I komme med flere eksempler?

Jeg ved ikke om man kan kalde det "forkert", men jeg synes bestemt at
Craig Armstrongs "Ball" i "Plunkett & MacLeane" er temmelig ... hmm...
særpræget

Til de, der ikke har set eller husker filmen; scenen er sat i barokken
og ved en fest/bal valser de overpyntede adelige rundt, mens
soundtracket byder på et pænt stramt dance-nummer. En del af scenen kan
ses på Youtube her: http://www.youtube.com/watch?v=roqIb8lEV20

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Zeki

Dato : 18-04-10 09:30

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i en meddelelse
> Der er visse film, hvor man bevidst har valgt en "forkert" musik, der
> danner komisk eller grotesk kontrast til det, der foregår på lærredet.
> De eksempler, der falder mig ind, er:

> Kan I komme med flere eksempler?

Ja, temaet til 'Jaws' brugt i James Bond filmen ' Spionen der elskede mig'
da hans undervandbil dukker op fra stranden,

Temaet fra 'Lawrence of Arabia' brugt i selvsamme film, efter Bonds bil
bryder sammen i ørkenen.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-04-10 09:36

Per Vadmand formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Vera Lynns "We'll meet again" og atombomberne i "Dr. Strangelove"
>
> Gene Kellys "Singing in the rain" i "A Clockwork Orange"

Paul McCartney's "Live and let die" fra en James Bond-film i filmen
Shrek III dér hvor kongen (skrubtudsen) bisættes

Også andre eksempler i samme film

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-04-10 10:02

Hans Paulin (6310) wrote:

> Paul McCartney's "Live and let die" fra en James Bond-film i filmen
> Shrek III dér hvor kongen (skrubtudsen) bisættes

Den er da genial.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-04-10 11:14

Hans Paulin (6310) wrote:
> Per Vadmand formulerede spørgsmålet:

> Paul McCartney's "Live and let die" fra en James Bond-film i filmen
> Shrek III dér hvor kongen (skrubtudsen) bisættes
>
> Også andre eksempler i samme film

De eksempler, I nævner, går alle sammen på musikcitater fra andre film brugt
humoristisk. Jeg synes, mine eksempler er i en lidt anden kategori, altså
direkte "forkert" musik. Lawrence-temaet i en ørkenscene er jo sådan set ret
oplagt. Det er Paul Hagen i en mordscene ikke - forstår I, hvad jeg mener?

Per V

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-04-10 11:20

Per Vadmand wrote:

> [...]
> ørkenscene er jo sådan set ret oplagt. Det er Paul Hagen i en
> mordscene ikke - forstår I, hvad jeg mener?

Nej, ikke rigtigt. Lise-sangen er da oplagt fordi den indvarsler noget
farligt.

Kan du ikke forklare det nærmere?

Fra : Zeki

Dato : 18-04-10 12:08

> [...]

> set ret oplagt. Det er Paul Hagen i en mordscene ikke - forstår I, hvad

Øhh... noget i stil med temaet fra 'Psycho' brugt i en børnefilm (kan ikke
huske navnet på den) hvor moderen kommer ind og ser et rodet børneværelse,
eller hvad?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-04-10 12:51

Per Vadmand skrev:

> Der er visse film, hvor man bevidst har valgt en "forkert" musik, der
> danner komisk eller grotesk kontrast til det, der foregår på lærredet.

Inden for filmteorien kaldes fænomenet "kontrapunktisk musik",
selvom det afviger noget fra den musikteoretiske betydning.

> De eksempler, der falder mig ind, er:
> Gene Kellys "Singing in the rain" i "A Clockwork Orange"

Ja, det er det klassiske eksempel.

Nogle instruktører har næsten gjort kontrapunktisk underlægning
til en fast "modspiller" i deres film. For eksempel ynder
Quentin Tarantino at bruge musik, der peger i en anden retning end
billederne. Et godt eksempel er i "Reservoir Dogs", hvor
den lystige "Stuck in the Middle" bliver spillet, mens en politimand
tortureres.

En instruktør som Michael Moore bruger også ofte virkemidlet,
som når han spiller Beach Boys glade "Wouldn't it be Nice"
i "Roger and Me", mens man ser den deprimerende by Flints
skyggeside. I "Bowling for Columbine" lader han en montage
over USA's aggressive udenrigspolitik akkompagnere
af "What a Wonderful World", og netop det nummer er ofte
brugt som kontrastfuld underlægning. For eksempel
i "Madagascar", hvor en række søde dyr bliver fortæret,
og i "Good Morning Vietnam" med krigens gru som baggrund.

Effekten er i øvrigt lige så effektiv, når den bruges modsat,
som når de glade feriebilleder ved stranden i "Dødens gab"
kontrasteres af John Williams' velkendte dystre tema.

--
Mvh. Peter

Fra : Rene Schnoor

Dato : 18-04-10 20:39

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> De eksempler, der falder mig ind, er:
>
> Paul Hagens "Lille Lise let-på-tråd" som akkompagnement til mordene i

Apropos "Nattevagten", så brugte Bornedal også "forkert" musik i tv-serien
"Charlot og Charlotte": jeg mener at der hvor Preben Kristensen myrder en
eller anden på et hotelværelse, er der en slags "latter-sang" lagt ind.
Korrigér mig hvis jeg er forkert på den. Længe siden jeg har set serien.

> Vera Lynns "We'll meet again" og atombomberne i "Dr. Strangelove"
>
> Gene Kellys "Singing in the rain" i "A Clockwork Orange"
>
> Kan I komme med flere eksempler?

Ikke lige, men god idé med indlægget.

-René

Fra : Robert Eriksen

Dato : 26-04-10 13:53

Per Vadmand wrote:
> [...]
>
> Vera Lynns "We'll meet again" og atombomberne i "Dr. Strangelove"
>
> Gene Kellys "Singing in the rain" i "A Clockwork Orange"

Efter gadekampen hen imod slutning af Full Metal Jacket spilles den der
lalleglade Bird Is The Word sang, mens soldaterne hviler og de sårede
bæres væk.