Installation af rpm-fil i Linux Ubuntu 9.0~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 17-04-10 16:44

Jeg har downloaded et program fra Adobes hjemmeside
"AdobeReader_dan-8.1.7-1.i486.rpm" som skulle være Adobe Reader til
Linux. Desværre véd jeg ikke hvordan jeg installerer et sådant program.

Nogen der kan hjælpe?

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-04-10 16:50

Den Sat, 17 Apr 2010 17:43:56 +0200 skrev Claus E Beyer:
> Jeg har downloaded et program fra Adobes hjemmeside
> "AdobeReader_dan-8.1.7-1.i486.rpm" som skulle være Adobe Reader til
> Linux. Desværre véd jeg ikke hvordan jeg installerer et sådant program.

Det er Adobe Reader til Red Hat.

Har Ubuntu ikke en indbygget PDF reader? Adobe Reader er det mest
bloatede program til PDF du kan finde.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-04-10 17:28

Kent Friis wrote:

> Har Ubuntu ikke en indbygget PDF reader? Adobe Reader er det mest
> bloatede program til PDF du kan finde.

Evince (standard i Gnome), og derudover kan man installere Okular eller
Xpdf.

Der er også et Ubuntu repository med Acroread, hvis man insisterer på den
suverænt mest usikre (og bloatede) PDF reader..
<https://help.ubuntu.com/community/AcrobatHowTo>

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-04-10 18:12

On Sat, 17 Apr 2010 17:43:56 +0200, Claus wrote:

> [...]
> "AdobeReader_dan-8.1.7-1.i486.rpm" som skulle være Adobe Reader til
> Linux. Desværre véd jeg ikke hvordan jeg installerer et sådant program.

Måske alien kan hjælpe dig?

* http://packages.ubuntu.com/jaunty/alien

Mvh.

Adam

--
"Jeg har snart gennemlæst det meste af Internettet Adam Sjøgren
for at finde en løsning - men uden resultat..." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-04-10 18:13

> Nogen der kan hjælpe?

Hvorfor har du hentet rpm'en?

Du kan enten hente deb'en eller installere readeren fra repository.

Alternativt er Evince ikke så ringe igen..

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-04-10 15:51

> [...]

> "AdobeReader_dan-8.1.7-1.i486.rpm" som skulle være Adobe Reader til
> Linux. Desværre véd jeg ikke hvordan jeg installerer et sådant program.

<Ironi>
Hvis man ikke kan finde ud af at bruge Google til at finde ud af at løse
sådanne småproblemer, skal man nok afholde sig fra, selv at installere
programmer
</Ironi>

Som en anden skriver, hent dog .deb filen i stedet.

If you have an rpm file for a package you wish to install, and if you
cannot find a .deb debian package in any of the Ubuntu repositories or
elsewhere, you can use the alien package converter application to install
the .rpm file.

http://embraceubuntu.com/2005/09/23/installing-using-an-rpm-file/

--
Karl Erik.