fridykning
Fra : rikke

Dato : 17-04-10 08:54

Hej jeg har lige set en film hvor de skulle dykke uden udstyr da stod de
og trak vejret i små hurtige stød hvorfor jeg troede man skulle trække
vejret rigtig dybt eller er det kun film.

Fra : Seerup

Dato : 17-04-10 17:41

> Hej jeg har lige set en film hvor de skulle dykke uden udstyr da stod de
> og trak vejret i små hurtige stød hvorfor jeg troede man skulle trække
> vejret rigtig dybt eller er det kun film.

Nope, den er go' nok. Det er hyperventilering (tror jeg nok).
Man mætter blodet og muskelvævet med ilt, da det tilføres hurtigere end
kroppen når at forbrænde det. I nogle tilfælde åndes der tillige ren ilt for
at acclerere processen.
Men prøv at spørge på www.dykker-forum.dk der sker mere end her, og der er
vistnok også nogle fridykkere.

/S

Fra : TheUnknownSaint

Dato : 17-04-10 12:05

Vil gerne rette "Seerup":

Hyberventilation mætter IKKE blodet med mere ilt! Hyberventilation
nedsænker CO2 niveauet i blodet! Det er mængden af CO2 som får kroppen
til at ville trække vejret, og altså ikke når man mangler ilt.

Det er derfor meget farligt at hyberventilere hvis man ikke er erfaren
fridykker - da man derved fjerne kroppens naturlige alarm beredskab
for hvornår man skal trække vejret!

Desuden, så er det ikke hyberventilering de gør, men derimod pakningen
af luften, man presser luften sammen i lungerne.

Den korrekte måde at trække vejret på før et fridyk er dybe rolige
vejrtrækninger, og til sidst en dyb vejrtrækning - lad være med at
hyberventilere!

Mvh.
Mikkel

Fra : Seerup

Dato : 17-04-10 20:36

> [...]
>
> Den korrekte måde at trække vejret på før et fridyk er dybe rolige
> vejrtrækninger, og til sidst en dyb vejrtrækning - lad være med at

Okay, I stand corrected.
Jeg er heller ikke fridykker må jeg jo nok indrømme, så det har jeg altså
fået galt fat i.

/S