Olsen Banden - blu-ray?
Fra : Zeki

Dato : 13-04-10 09:43

Nogle der ved om følgende skulle være på vej, eller om det skulle have lange
udsigter?

Fra : Lyrik

Dato : 13-04-10 04:17

On 13 Apr., 10:42, "Zeki" <z...@nej.dk> wrote:
> Nogle der ved om f lgende skulle v re p vej, eller om det skulle have lange
> udsigter?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg ved det ikke, men dansk filmindustri har skabt sig selv et stort
problem, som forhindrer Blu-Ray. Mens hele verden optog i 35mm, så
mente Danmark at 16mm sagtens kunne gøre det. Så masser af dansk
producerede Biograffilm er kun lavet i 16mm! Det kan du ikke lave Blu-
Ray ud af. Materialet er simpelt hen for sølle. Jeg kan ikke sige om
Olsen Banden er optaget i 16mm, men det kunne være en forklaring.

Hilsen
Jens

Fra : Zeki

Dato : 13-04-10 11:25

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Mens hele verden optog i 35mm, så
>mente Danmark at 16mm sagtens kunne gøre det.

Samtlige Olsen Banden-film er skudt i 35mm.

Fra : Peter Olsen

Dato : 13-04-10 14:11

"Zeki" <zeki@nej.dk> wrote in

> "Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Samtlige Olsen Banden-film er skudt i 35mm.

Eller for at være mere præcis: 35mm WS Eastmancolor
Det anvendte de stort set til alle folkekomedier dengang i 60'erne
og 70'erne.

Det sidste endegyldige spørgsmål er reelt om det overhovedet kan svare
sig kvalitets mæssigt på råbåndende at blæse det op i 1080p, eller bare
720p for den sags skyld.
Nordisk Film er desværre kendt for ikke at have opbevaret de gamle
filmruller særligt forsvarligt, derfor har de taget skade og derfor
er en omfattede restaurering nødvendig, hvilket tager årevis fordi det
skal ske frame by frame.

--
Peter Olsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 19-04-10 08:35

Lyrik skrev:
> Så masser af dansk
> producerede Biograffilm er kun lavet i 16mm! Det kan du ikke lave Blu-
> Ray ud af. Materialet er simpelt hen for sølle.

Hvorfor skulle man ikke kunne overføre 16mm til Blu-Ray? Det er jeg
sikker på Criterion gerne vil orienteres om - svjh. har de da udgivet
flere film fra 16mm kilder... Og ja man kan godt se masteren ikke er så
god som fx en 35mm film; men det vil stadig potentielt være bedre end en
SD-DVD

Fra : Jesper

Dato : 19-04-10 10:54

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Ray ud af. Materialet er simpelt hen for sølle. Jeg kan ikke sige om
> Olsen Banden er optaget i 16mm, men det kunne være en forklaring.

Prøv at se den amerikanske transfer af Street Trash til DVD: Det er 16mm
og ser virkeligt godt ud. Jeg er overbevist om, at der er nok opløsning
i 16 mm til Blu-Ray.
Der er adskillige 16 mm film der er overført til Blu-Ray:
'This Is Spinal Tap', 'U2: Rattle and Hum', '28 Weeks Later', 'Babel',
'Hustle & Flow', 'The Texas Chain Saw Massacre' og 'Woodstock: 3 Days of
Peace & Music'. Og flere 16 mm film er på vej til Blu-Ray: 'Clerks' og
'Chasing Amy'.

--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Jesper

Dato : 19-04-10 10:48

Zeki <zeki@nej.dk> wrote:

> Nogle der ved om følgende skulle være på vej, eller om det skulle have lange
> udsigter?

Nej, det koster jo penge! Det skulle da lige være hvis tyskerne betalte
for en HD transfer, til brug på Blu-Ray og diverse HD TV kanaler. Olsen
Banden er jo kult i det tidligere Østtyskland.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-04-10 11:22

Jesper skrev:
> Olsen Banden er jo kult i det tidligere Østtyskland.

Eksisterer Østtyskland ikke mere? Hvordan kan Olsen Banden så være kult der?

/Lars

Fra : Peter Olsen

Dato : 19-04-10 14:48

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in

> Eksisterer Østtyskland ikke mere? Hvordan kan Olsen Banden så være
> kult der?
>
> /Lars

Det er generelt i hele Tyskland at der er en stor fanbase for Olsen Banden.
Eks da de indspillede deres sidste film var der repræsentanter fra en stor
Tysk fanklub på besøg.

Men vidste i så at Olsen Banden også er et hit i Polen ?
Der hedder de "Gang Olsena"

--
Peter Olsen

Fra : Jesper

Dato : 22-04-10 20:04

Peter Olsen <f@lask.com> wrote:

> [...]
> Tysk fanklub på besøg.
>
> Men vidste i så at Olsen Banden også er et hit i Polen ?

http://de.wikipedia.org/wiki/Olsenbande

"In Dänemark und in Ostdeutschland gelten die Olsenbandenfilme als
Kult."

Fra : Jesper

Dato : 19-04-10 14:49

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Eksisterer Østtyskland ikke mere? Hvordan kan Olsen Banden så være kult der?
>
> /Lars

Østtyskland er selvsagt ikke en selvstændig stat længere, men under
kommunismen slap Olsen Banden gennem censurens nåleøje. Den
kommunistiske stat så Olsen Banden som nogen der tog røven på den
kapitalistiske stat. Østtyskerne så den som systemkritisk, den fik
derfor et stort kultfølge.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-04-10 16:06

Jesper skrev:

> [...]
> kommunistiske stat så Olsen Banden som nogen der tog røven på den
> kapitalistiske stat. Østtyskerne så den som systemkritisk, den fik

Østtyskland er eksistererende landområde, og det giver ingen mening at
omtale "det tidligere Østtyskland".

Der har aldrig eksisteret en stat "Østtyskland". Det har været anvendt
som en betegnelse for ikke-anerkendende betegnelse for DDR, så hvis man
taler om "det tidligere Østtyskland", mener man altså den tidligere
stat, hvis eksistens man selvmodsigende benægter.

FUT: dk.kultur.sprog

/Lars