300
Fra : Steen

Dato : 10-04-10 15:39

Så'n nærmest flere år efter alle andre, har jeg nu set "storfilmen" 300.
Hold da op for en gang tidsspilde...lidt som om hvis rockgruppen Manowar
var en spillefilm.
Masser af effekter, ja faktisk alt for mange - kaloriefattigt og
teatralsk varm luft. Ingen nævneværdig historie, udover at "nu står vi
ædlere grækere sammen mod den stygge persiske stormagt, og selv om vi
kun er 300, så er vi modigere end alt og alle".
Den scorer højt på imdb, men det skal man ikke altid tage for gode varer
- det er nok mest teenagedrenge der har bedømt den "med alle de fede
kampscener, hvor blodet sprøjter i slow motion" så fordelagtigt.
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Kim2000

Dato : 10-04-10 16:46

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> - det er nok mest teenagedrenge der har bedømt den "med alle de fede
> kampscener, hvor blodet sprøjter i slow motion" så fordelagtigt.

Jeg elsker den Smag og behag.

Er der nogen ved om den er (formentlig) er historisk (nogenlunde) korrekt?

Fra : Brian

Dato : 10-04-10 20:58

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg elsker den Smag og behag.

Samme her - det er en ualmindelig flot lavet og god historie. Jeg forstår
dog godt at man hurtigt kan afskrive den som en drengerøvsfilm

> Er der nogen ved om den er (formentlig) er historisk (nogenlunde) korrekt?

Ja, ifølge ekstramateriealet på BD'en, har Frank Miller taget udgangspunkt i
fortællingen om slaget ved Thermopylæ.

/Brian

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-04-10 10:23

On 10/04/2010 17:45, Kim2000 wrote:
> Jeg elsker den Smag og behag.

En rigtig god film, en af relativt få jeg har købt på DVD.

Xerxes:
There will be no glory in your sacrifice. I will erase even the memory
of Sparta from the histories! Every piece of Greek parchment shall be
burned. Every Greek historian, and every scribe shall have their eyes
pulled out, and their tongues cut from their mouths. Why, uttering the
very name of Sparta, or Leonidas, will be punishable by death! The world
will never know you existed at all!

Her cirka to et halvt årtusinde senere laver vi så film og tegneserier
om hvor seje og modige spartanerne var...

> Er der nogen ved om den er (formentlig) er historisk (nogenlunde) korrekt?

Faktum er at de 300 spartanere, hjulpet af et eller to tusinde
ikke-spartanske grækere (altså dem som ifølge Frank Miller ikke var
professionellen krigere men lavede alt muligt andet til daglig, sådan en
slags hjemmeværnsfolk/weekendsoldater), dræbte så mange persiske
"soldater" at persernes konge, Xerxes, gav op og tog hjem med halen
mellem benene, selv om alle grækerne, eller i hvert fald alle
spartanerne, døde.

Man diskuterer så om der kun (ja, kun!) var 100'000 persiske "soldater"
ved Termofylæ,, eller om der var over en million (det var der dog næppe,
trods alt, men muligvis flere hundrede tusinde), men det *var* under
alle omstændigheder ekstremt få mod ekstremt mange, sådan at man med al
rimelighed ville have kunnet forvente at de mange ville damptromle de få
i løbet af ingen tid, hvis der var tale om mænd af samme kvalitet på
begge sider.

En alvorlig historisk fejl er at spartanerne, og formodentlig også de
ikke-spartanske grækere, var hoplitter, d.v.s. tung infanteri iført
tunge bronzerustninger, fordi de udgjorde samfundets overklasse og
dermed havde råd til at købe de dyre tunge rustninger; de kæmpede *ikke*
med bar overkrop, og havde formodentlig også noget bronzeplade andre
steder på kroppen (skinnebenene, måske også underarmene).

En del af forklaringen på at så voldsomt få kunne nakke så voldsomt
mange har været at Xerses hær (primært) har bestået af let infanteri
(hvorimod de i filmen fremstilles som værende iført pladerustninger der
ikke er bronzefarvede), og en anden del af forklaringen er at Leonidas
valgte et godt sted at slås (en snæver kløft som få kan forsvare
relativt let), men det kan på ingen måde være hele forklaringen på
hvordan så ekstremt mange ikke formåede at nedtromle så ekstremt få på
stort set ingen tid.

Der *har* været forskel på kvaliteten af henholdsvis Leonidas' og
Xerxes' mænd.

Desuden var homoseksuel eller i hvert fald pæderastisk adfærd udbredt i
Sparta, på samme måde som i andre græske bystater, så det er noget
urimeligt når kong Leonidas anklager athenerne for at være "boy-lovers".
Det forekom også i Sparta i vid udstrækning, og hverken spartanerne
eller athenerne anså det for at være den mindste smule forkert.

I Sparta gik man dog på et tidspunkt meget op i at borgerne (d.v.s. den
frie befolkning) skulle forøges, og derfor satte man drengene og pigerne
til at dyrke idræt sammen (og det foregik selvfølgelig i nøgen
tilstand), men det betød såvidt jeg ved ikke at pæderasti blev forbudt
eller forsøgt undertrykt. Man ønskede bare at opmuntre de unge mennesker
til (også) at være heteroseksuelt aktive, så der kom flere børn i næste
generation.

Leonidas' snak om frihed er også lidt underlig set med moderne øjne, i
det Sparta i endnu højere grad end de andre græske bystater var et
samfund baseret på slavers arbejdskraft (og hvor man, såvidt jeg ved,
var usædvanlig barske mod slaverne). Det har dog givet god mening fra
Leonidas' egen synsvinkel, og også fra enhver anden fri grækers
synsvinkel, idet slaver ikke blev "talt med". Deres mangel på frihed var
derfor fuldstændig ligegyldigt.

(Xerxes havde selvfølglig heller ikke monstre med amputedrede arme i sin
hær, og han var næppe heller 2,5 meter høj, men det behøver jeg vel ikke
at gøre opmærksom på.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : TL

Dato : 11-04-10 02:01

On Sat, 10 Apr 2010 16:39:05 +0200, in dk.kultur.film isteen@gmail.com
(Steen) wrote:

> [...]
>ædlere grækere sammen mod den stygge persiske stormagt, og selv om vi
>kun er 300, så er vi modigere end alt og alle".

Kaloriefattig, ja, og bestemt ikke en film der ændrers ens liv, eller
bliver husket til ens dødsdag. Men god underholdning, der netop kan
appellere til vores indre drengerøve, og det på en visuelt og
stilmæssigt interessant måde, istedet for Vin Dielsel eller (i gode
gamle dage) Schwartzeneggers skabelonarbejde.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-04-10 05:07

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Så'n nærmest flere år efter alle andre, har jeg nu set "storfilmen" 300.
> Hold da op for en gang tidsspilde...

ja det er heller ikke mig - men nu har jeg det der med tegnefilm animationer
osv.

Fra : Zeki

Dato : 11-04-10 07:08

> [...]
> Så'n nærmest flere år efter alle andre, har jeg nu set "storfilmen" 300.
> Hold da op for en gang tidsspilde...lidt som om hvis rockgruppen Manowar

LOL! Enig... for meget form, for lidt indhold.

Fra : JYH

Dato : 11-04-10 11:54

Steen wrote:
> Så'n nærmest flere år efter alle andre, har jeg nu set "storfilmen"
> 300. Hold da op for en gang tidsspilde...lidt som om hvis rockgruppen
> Manowar var en spillefilm.

Enig. Superflot - men kedelig film.