Hej Flemming
Jeg er lidt i tvivl om, om du mener jeg kan prime på den tilbageværende 
(min. 95% af bunden) VC17, som sidder godt fast, eller om du anbefaler at 
slibe resten (igen 95%) helt væk ? 
Jens
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse 
news:4bc2fe08$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Jens,
>
> På min tidligere båd - en Ballad fra 1973 - brugte vi i mange år VC17 - og 
> var meget tilfredse med såvel virkningen som påføringen, som var meget 
> nem, da det er meget tyndtflydende og derved let at skabe en helt glat 
> overflade.
>
> Min nuværende båd var fra værftet bundbehandlet med hvid Trilux - også fra 
> International. Da jeg ikke er rigtig dygtig til at "male glat" besluttede 
> jeg at går over til VC17, som jeg tidligere var godt tilfreds med - efter 
> at båden var slebet godt ned og fik to lag primer på værft. Om laget var 
> for tyndt - eller det var på det tidspunkt, hvor malingerne måske ikke var 
> så "effektive" skal jeg lade være usagt, men virkningen af VC17 var dybt 
> utilfredsstillende, så jeg besluttede at gå tilbage til den hvide Trilux. 
> Ifølge Internationals "overmalingsoversigt" skulle man kunne overmale VC17 
> med den hvide Trilux.
>
> Igen - om forarbejdet ikke har været optimalt eller ??? - så viser det 
> sig, at den hvide Trilux har svært ved at "bide" i VC17, så der kommer små 
> blærer og kører man for længe med rullen, kan man opleve, at det gamle lag 
> Trilux bliver rullet med af ... Måske det er Teflonindholdet i VC17, der 
> gør, at andre malinger har svært ved at binde på VC17-overfladen? Jeg er 
> langt fra ekspert på området, så jeg gengiver blot mine praktiske 
> errfaringer ...
>
> Kunne jeg spole tiden tilbage ... ville jeg nok være blevet ved brugen af 
> VC17 ... Men nu fortsætter jeg med den hvide Trilux, som trods alt bliver 
> hængende, men jeg synes ikke jeg få bunden så glat som med VC17.
>
> For at være på den sikre side - og have en langsigtet løsning - ville mit 
> råd vil være at prime på et solidt grundlag før du skifter til ny 
> bundmaling ... eller slibe ind til et godt primerlag, som du beskriver 
> situationen ...
>
> -- 
> mvh
> Flemming Torp
>
>
>
> Jens Jespersen wrote:
>> Hej
>>
>> For tre år siden købte vi en Granada 31. Den var fra tidligere ejer
>> malet med en International bundmaling - hvilken husker jeg ikke
>> længere, men den kunne ihvertfald ikke længere købes. Derfor skiftede
>> jeg til Cruiser - også fra International. Jeg har hvert år oplevet,
>> at den gamle bundmaling nogle steder skallede af i flager når jeg
>> rullede den nye på. Jeg har nu slebet et par lag af den gamle
>> bundmaling vha. havnens excentersliber (med støvsuger), og er nået
>> ind til noget som jeg synes sidder rigtigt godt fast. Dette nu
>> yderste lag er ret mørkt, og når jeg sliber i det får det en tydelig
>> kobberfarve - det kunne måske være VC17 ? Enkelte steder har har jeg
>> fået slebet igennem til et hvidt lag (primer vil jeg tro). Der er
>> masser af primer kan jeg se ved overgangen til fribordet, så jeg er
>> ikke nervøs for at være inde ved gelcoaten.
>> Min plan er/var at prime et par gange med Hempels Yacht Primer,
>> en-komponent, da jeg har fået fortalt/læst mig frem til at man kun
>> bør bruge Light Primer hvis man er helt sikker på at underlaget også
>> er to-komponent, og derefter et par lag Mille Ekstra.
>>
>> Jeg havde egentlig planlagt at male i den nu overståede weekend, men
>> polering og snak tog længere tid en jeg havde regnet med 
>> I aftes sad jeg og kiggede lidt på nettet vedr. overmaling af VC17,
>> og kan nu se, at nogle anbefaler at man IKKE maler ovenpå VC17, da
>> det kan være svært at få malingen til at binde ordentligt.
>> Og så til mit spørgsmål 

 : er dette korrekt eller kan jeg bare
>> forstætte med min oprindelige plan med Yacht Primer/Mille Ekstra,
>> eller kan jeg lige så¨godt få slebet VC17 laget af også ?
>> Jeg er helst fri for at slibe mere, men gider på den anden side
>> heller ikke gentage det hele til næste forår.
>>
>> Mvh. Jens
>
> --
> mvh
> Flemming Torp