Massakren på skolestien og i nabohaven.
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-10 21:04

Man blir helt trist her i foråret!

Solen skinner godt nok og sårn, men jeg har fået nye naboer...!
De er såmænd flinke nok, men ....!

Naobens have har altid været velopgroet, og i kombination med en god hæk og
et stort varieret krat jeg har i hjørnet af min grund ind til naboen har vi
kunnet tælle 18 arter af fugle i haven og iær på mit foderbrædt.

Men nu er naboerne døde, og nye kommet til. Og jeg skal love, der er blevet
gået til stålet.
Alt grønt er ryddet fra haven, bortset fra græsset, men det kommer sq nok
også. hække, træer og krat er flået op og kørt væk.

Resultatet er, at alt fugleliv bortset fra mine skovspurve, der holder stand
omkring mejsebollerne i mit tætte krat og et par nervøse solsorte, er
forsvundet. Eneste trøst er at musvitten stadig holder til i baghaven, og
husskaden kommer stadig spankulerende med jævne mellemrum.

Endnu værre er det gået på den lokale skolesti. Her har Djurslands
Boligforening overtaget et område med beskyttede boliger fra kommunen.
Normalt stod her en række graner og fyrretræer med lavt buskads imellem og
en række ahorn træer.
Nu har boligforeningen været inde over og "rydde op" Det eneste der står
tilbage er ahornene. Alt andet er væk og hugget til flis.
Sjovt nok har det medført, at der dagen igennem er trukket for hos alle de
gamle. Det var der ikke før.
Før massakren var der mere end 20 arter at se på skolestien.
Så som topmejse, sumpmejse, blåmejse, musvit, solsort skovspurv, stillits,
silkehaler, fuglekonge, Grønirisk, Grønsisken, dompap, kernebider, rødkælk,
kvækerfinker, gærdesmutte, gråspurv, sjagger, husskade, råge, krage, en
enkelt ugle (Ukendt art) spurvehøg, og et sjældent besøg af både ravn og
musvåge.
Nu kan man af og til se en forskrækket solsort blæse forbi fra en af
nabohaverne.

Og så tænker man bare ved sig selv: - Hvor er det synd. De gamle har mistet
en nærved og gratis glæde i fuglelivet. Det er byttet ud med et trist udsyn
på et gammelt hønsetrådshegn, der før var skjult og en asfalt sti, hvor
skolebørnene går forbi et par gange om dagen. Og så lige det ekstra sollys!
Men det sætter de åbenbart ikke pris på, for nu er der blændet af med
rullegardiner i tre ud af fire lejligheder.

Gid folk ville tænke sig bare en anelse om, før de går amok med kædesavene.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Max

Dato : 11-04-10 21:09

Hej Jesper

> Gid folk ville tænke sig bare en anelse om, før de går amok med
> kædesavene.

De har sikkert tænkt sig godt om, men de tænker i
penge istedet for fugleliv.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-10 19:41

> Hej Jesper

> De har sikkert tænkt sig godt om, men de tænker i
> penge istedet for fugleliv.

Der er nu ikke mange penge i at gå agurk med en kædesav. Kun op af lommen

Det er vist mere noget med virketrang og krav om forandring.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk