Silkehaler
Fra : Aksel

Dato : 11-04-10 14:33

Det er helt udenfor det normale tidspunkt at skrive om silkehaler, men jeg
har alligevel lyst til det nu.
I efteråret så vi pludselig en lille flok silkehaler i nærheden af
foderbrædtet. Straks efter kunne vi tælle op mod 25 stk.
De må være kommet langvejs fra, for de var meget trætte, og de lagde sig
alle side ved side i en hulning i et par af de øverste grene på vores
atlasceder træ. Der var derefter ingen "vildskab" eller anden aktivitet at
spore - de hvilede ud efter dagsrejsen. Vi nød at iagttage disse flotte
fugle.
Næste morgen var de borte.
En interessant oplevelse.
Mvh
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-10 20:30

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> spore - de hvilede ud efter dagsrejsen. Vi nød at iagttage disse flotte

Jeg plejer at se dem fouragere hvert år her på Djursland, men i år er de
helt udeblevet.
End ikke i oktober/november var de her.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-04-10 09:22

On Sun, 11 Apr 2010 21:29:40 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> "Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen
>
> Jeg plejer at se dem fouragere hvert år her på Djursland, men i år er de
> [...]

Det kan godt tyde på at der har været et kraftigt fald i silkehaler i dk.
Har lige lavet en søgning på dofbasen.dk. Den går fra den 1/9 - 31/12.

I 2008 er der 1868 observartioner
http://www.dofbasen.dk/search/result.php?design=table&soeg=soeg&periode=mellemdato&dato_first=01-09-2009&dato_second=31-12-2009&artdata=art&hiddenart=10480&obstype=observationer&species=alle&sortering=dato

I 2009 er der 90 observationer

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-04-10 09:32

On Thu, 15 Apr 2010 10:22:11 +0200, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> http://www.dofbasen.dk/search/result.php?design=table&soeg=soeg&periode=mellemdato&dato_first=01-09-2009&dato_second=31-12-2009&artdata=art&hiddenart=10480&obstype=observationer&species=alle&sortering=dato

Og så præsterede jeg lige at bruge det samme link to gange. Flot. Det
rigtige for 2008 er
http://www.dofbasen.dk/search/result.php?design=table&soeg=soeg&periode=mellemdato&dato_first=01-09-2008&dato_second=31-12-2008&artdata=art&hiddenart=10480&obstype=observationer&species=alle&sortering=dato