Hvor sætter man ethernet-hub'en i i et net~
Fra : thohei

Dato : 08-04-10 08:02

Ved ikke om I kan hjælpe i denne gruppe eller om mit problem
overhovedet kan beskrives præcist nok til at blive løst. Jeg har købt
en NAS (zyxel nsa 210 med en wd 1tb hd i) som jeg vil have sat til mit
netværk. Problemet er at der ikke er ekstra ethernet stik i modemet
og jeg derfor har indsat en hub, men jeg ved ikke om jeg har gjort det
rigtigt. Jeg får i hvert fald ikke kontakt med NAS'en og ved ikke om
skyldes at den er forkert tilsluttet.

Stikket ind i huset er det TDC kalder et multistik, det ligner et
telefonstik af den slags der fx går fra røret ned til telefonen, altså
det ligner et lille netværksstik.
Fra multisik går det ind i en lille boks som ikke heder noget, men nok
er en slags delefilter.
Fra delefiltres ADSL-udgang går der en ledning ind i modemets (speed-
stream 4100) DSL-indgang.
Ud af modem via ETHERNET udgangen og herfra ind i ethernet-hub'en i UP-
LINK hullet.
Så har jeg sat en Airport (trådløs sender) i en af hub'ens porte og
NAS'en til en anden port.
Det trådløse netværk fungerer perfekt, men jeg kan ikke få kontakt med
NASen. Dens ethernet stik står ellers og bliker lysting som om der er
forbindelse, men jeg kan ikke se den på mit netværk.

Kan nogen sige om det er den principielt rigtige opstilling så jeg kan
søge efter problemet et andet sted, eller har jeg gjort noget forkert?

Tak for al hjælp.

Thomas

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-04-10 16:40

thohei wrote:

> [...]
>
> Kan nogen sige om det er den principielt rigtige opstilling så jeg kan
> søge efter problemet et andet sted, eller har jeg gjort noget forkert?

hertil så godt. Du mangler formodentligt at fortælle NASen om dit
netværk, altså IPadresse, Subnetmaske og default Gateway.

Jeg kender ikke din NAS, men det er formodentligt noget med at bruge
browseren til en bestemt IPadresse, for at indsætte korrekte parametre.
Dette kan forudsætte at dit netværk for et øjeblik tilpasses NASens
fabriksindstilling

finn

Fra : Morten Christensen

Dato : 08-04-10 17:38

thohei skrev den 08-04-2010 16:01:

> [...]
>
> Kan nogen sige om det er den principielt rigtige opstilling så jeg kan
> søge efter problemet et andet sted, eller har jeg gjort noget forkert?

Det er ikke principielt forkert men en usædvanlig konfiguration.

Er Airport'en "bare" et accesspoint eller er det en router ?

Hvor mange mulige offentlige IP-adresser giver TDC dig adgang til i dit
abonnement. Hvis NAS'en bruger 1 adresse, en bærbar pc 1 adresse og
Airport'en 1 adresse, mens TDC i alt stiller 2 adresser til rådighed,
har du samspilsproblemer.

Din NAS er jo direkte på internettet, så samtlige internetbrugere i
Pakistan, Rusland osv. har mulighed for at tale med den, hvis de kan
gætte password'et (du har forhåbentlig ændret dens
standard-fabrikspassword).

De fleste herinde ville sætte wan-siden af en router til adsl-modem'et
og så sætte NAS og PC'ere på lan-siden af routeren.

--
Morten Christensen

Fra : thohei

Dato : 08-04-10 15:01

> [...]
>
> De fleste herinde ville sætte wan-siden af en router til adsl-modem'et
> og så sætte NAS og PC'ere på lan-siden af routeren.

Jeg har måske ikke forklaret det godt nok.
På wan-siden sidder modem og delefilter (eller hvad det er) - jeg tror
ikke jeg har en router med mindre det er hub'en der hedder router.
På lan-siden sidder nas og airport (altså pc'erne).

Problemet er at det fungerer ikke. Det trådløse netværk gør, men ikke
nasen.

Om Airporten er accespoint eller router forstår jeg vist ikke. Det er
den der sender til hele huset.

Håber det giver mulighed for yderligere hjælp.

Thomas

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 09-04-10 10:07

"thohei" <heinesen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

den der sender til hele huset.

Håber det giver mulighed for yderligere hjælp.

Med NAS'en følger et program du skal køre for at få den konfigureret til dit
netværk. Gør du ikke dette, kan du efter al sandsynlighed ikke få kontakt
med den. Når du har kørt programmet vil alt virke som det skal...

Jørgen

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-04-10 18:56

Den 08-04-2010 23:00, thohei skrev:

> [...]
> ikke jeg har en router med mindre det er hub'en der hedder router.
> På lan-siden sidder nas og airport (altså pc'erne).

På wan-siden af hvad ?
En hub er en gammel uintelligent switch. De gik af mode for ca. 10 år
siden. Af routerbegrebene indeholder den kun lan-porte og ikke nogen
wan-port.

> Problemet er at det fungerer ikke. Det trådløse netværk gør, men ikke
> nasen.
>
> Om Airporten er accespoint eller router forstår jeg vist ikke. Det er
> den der sender til hele huset.

For at spørge lidt forsimplet: Hvor mange netværksporte har Airlink'en -
kan du sætte 1 eller flere netværkskabler i den ?

--
Morten Christensen

Fra : N/A

Dato : 10-04-10 13:58

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-10 14:56

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

<snip>

> Så har jeg sat en Airport (trådløs sender) i en af hub'ens porte og
> NAS'en til en anden port.

Airport er et vidt begreb:

<http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N/A

Dato : 09-04-10 18:56

Fra : Per Jensen

Dato : 09-04-10 19:19

On 08/04/10 16.01, thohei wrote:

> Kan nogen sige om det er den principielt rigtige opstilling så jeg kan
> søge efter problemet et andet sted, eller har jeg gjort noget forkert?

Smid en router på. Alt andet er for farligt, du har p.t. ingen firewall
imellem dit udstyr og alle de hackere der sidder ude på internettet.

Det er virkelig at bede om ballade, at sidde på nettet uden en Firewall.

Rækkefølgen skal være:

TDC stik -> Delefilter -> Speedstream modem -> Router (har sædvanligvis
4 LAN udgange) -> Airport + computere + NAS mm.

// Per.

Fra : thohei

Dato : 09-04-10 14:45

On Apr 9, 3:55 pm, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
> thohei <heine...@mail.dk> wrote:
>
> <snip>

> Airport er et vidt begreb:

Ja det er rigtig. Der er tale om en AirPort Express

Fra : thohei

Dato : 09-04-10 14:51

> P wan-siden af hvad ?
> En hub er en gammel uintelligent switch. De gik af mode for ca. 10 r
> siden. Af routerbegrebene indeholder den kun lan-porte og ikke nogen
> wan-port.
Det er sådan at jeg ikke er helt sikker på begreberne. Men nu var det
en anden der brugte orden wan-siden. Men wan-siden er for mig det der
i hub'en hedder uplink, altså forbindelsen til modemet.

Og du har sikkert ret. Jeg har haft en hub liggende siden ISDN-
dagene.

> For at sp rge lidt forsimplet: Hvor mange netv rksporte har Airlink'en -
> kan du s tte 1 eller flere netv rkskabler i den ?

Hvis du mener AirPorten har den kun plads til et netværkskabel (som
som går i huben). Modemet har også kun et stik til delefilter og et
der går videre. Ikke flere ind- eller udgange.

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-04-10 13:58

thohei skrev den 09-04-2010 22:51:

> [...]
> i hub'en hedder uplink, altså forbindelsen til modemet.
>
> Og du har sikkert ret. Jeg har haft en hub liggende siden ISDN-

wan-port er et router-begreb. Routeren fordeler 1 kabel og 1 ip-adresse
på ydersiden (internettet) til mange netværksstik (lan-porte) og
ip-adresser på indersiden. "wide area network" og "local area network".

En uplink-port i en gammel hub bruges til at kæde flere hub's/switche
sammen i et netværk og var et alternativ til at forbinde kasserne med
krydsede netværkskabler. Det begreb gik af mode lidt efter selve
hub'ene, da man begyndte at tilføje autoswitching til portene, så de
selv fandt ud af om der var en anden swithc eller et netværkskort i den
anden ende. En uplink-port har ikke nogen af de NAT-egenskaber, som
routeren bruger til at lade flere enheder deles om den samme IP-adresse
på internettet.

> Hvis du mener AirPorten har den kun plads til et netværkskabel (som
> som går i huben). Modemet har også kun et stik til delefilter og et
> der går videre. Ikke flere ind- eller udgange.

Normal har et accesspoint 1 netværksstik, mens en router har 4 lan og 1 wan.

Mit budget har aldrig rakt til apple-hardware, men jeg gætter alligevel
på, at din airport er en router uden lan-porte. Du har så været "heldig"
at TDC tildeler op til 2 offentlige IP-adresser, 1 til airport'en og 1
til nas'en. De bærbare enheder bagved airport'en får private ip-adresser
fra airport'en.

Hvis airport'en er en router, betyder det også, at standard-softare til
at finde nas'en på netværket næppe kan udføre opgaven, fordi airport'ens
router-del er i vejen.

--
Morten Christensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-04-10 15:39

Morten Christensen wrote:

> Normal har et accesspoint 1 netværksstik, mens en router har 4 lan og
> 1 wan.
nu har det normale vide grænser men ja, for "private" routere har
du ret!

> [...]
> været "heldig" at TDC tildeler op til 2 offentlige IP-adresser, 1 til
> airport'en og 1 til nas'en. De bærbare enheder bagved airport'en får
Nu er det bare lige det at denne airport er en "router", men kun til
trådløst.

> Hvis airport'en er en router, betyder det også, at standard-softare
> til at finde nas'en på netværket næppe kan udføre opgaven, fordi
> airport'ens router-del er i vejen.
Der er slet ikke mulighed for at sætte NASen til,- udover noget
fikumdik med et trådløst accespoint mere, og bridgemode.

finn

Fra : thohei

Dato : 09-04-10 14:53

> [...]
>
> TDC stik -> Delefilter -> Speedstream modem -> Router (har sædvanligvis
> 4 LAN udgange) -> Airport + computere + NAS mm.
Tak for svar.
Har du et bud på sådan en router?

Thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-10 23:38

> Tak for svar.
> Har du et bud på sådan en router?

Din Airport Express.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-04-10 09:51

Axel Hammerschmidt wrote:

> Din Airport Express.

Hvor sætter han så NAS etc. til?

Netgear, cisco, d-link, 3com oma. søg på soho router, og vælg en med
indbygget 4port LAN.
sæt din nas og airport i de 2 porte, og du har så stadig 2 porte
ledige, samt trådløs via airport, men nu bag router.

finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-10 13:38

Cykelsmeden <Cykelsmeden@her.dk> wrote:

> Hvor sætter han så NAS etc. til?

<http://support.apple.com/kb/HT1515>

: 5. Question: Since AirPort Express only has one Ethernet port, does it
: act as a LAN port, WAN port, or both?
:
: Answer; Depending on how you have it set up, the Ethernet port can
: function as a LAN port (defined as either simple bridging or sharing
: your Internet connection via network address translation) or a WAN
: port (connecting to your broadband Internet service provider or
: upstream router). However, it never acts as both simultaneously in the
: way that the original AirPort Base Station (Graphite) can. When the
: AirPort Express is using network address translation, the Ethernet
: port acts as a WAN port. When it is set up as a WDS remote station, it
: can act as a LAN port. Assuming that your Internet service provider
: only gives you one IP address (the most common scenario for homes),
: this means that AirPort Express can only accommodate wired clients
: when acting as a WDS remote base station or bridge. Therefore, if you
: need to support wired clients and only want to get one base station
: (or router, as it's the routing capacity of AirPort Express that is
: relevant here), you should get the AirPort Extreme Base Station
: instead.

OK. Det vil sige en Express ikke virker på samme måde som Airport Base
Station.

Normalt kan man godt have en NAS forbundet direkte til Internettet. Med
TDC får OP 2 ip-adresser. Den ene får hans NAS og den anden får Airport
Express. Så hans NAS skal tilgås med dennes offentlige ip-adresse.

De fleste NAS har firewall. Men det er risikabelt, hvis man ikke ved
hvad man gør.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-04-10 15:44

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> sæt din nas og airport i de 2 porte, og du har så stadig 2 porte
> ledige, samt trådløs via airport, men nu bag router.

og lige for at præcisere for thomas: WAN er det stik i en router som
vender ud mod internettet (WideAreaNetwork) og LAN er det/de stik som
vender ind imod din installation (LocalAreaNetwork).

Du kan vælge en router med indbygget Wifi og spare din airport, eller
en uden Wifi, og sætte din airport til det ene stik på lan-siden - dit
valg!

finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-10 16:14

Cykelsmeden:

> [...]
>
> Du kan vælge en router med indbygget Wifi og spare din airport,
> eller en uden Wifi, og sætte din airport til det ene stik på

Det sidste valg kan udføres på forskellige måder, enten med eller uden
DHCP serveren i AE aktiveret.

Aktiveres serveren i AE (RJ45 stikket får WAN-funktion) får alle de
trådløse klienter en ip-adresse fra AE - og det skal være med et andet
adresseområde end den, der benyttes af routerens DHCP server. Man vil
så kunne tilgå NAS og evt kablede computerer fra de trådløse, men ikke
omvendt - medmindre der åbnes porte i AE.

Aktiveres serveren ikke i AE (RJ45 stikket får LAN-funktion) vil alle
klienter, både NAS, øvrige kablede og de trådløse hente deres ip-
adresser fra routerens DHCP server og der vil være indbyrdes adgang for
alle på LAN siden af routeren.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-04-10 17:03

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> Man vil så kunne tilgå NAS og evt kablede computerer fra de trådløse,
> men ikke omvendt - medmindre der åbnes porte i AE.

Stadigvæk forstår jeg ikke hvordan NAS kan tilgås, når der ikke er
noget netværksstik at sætte den til??
med mindre det slvflg. er en trådløs NAS?? - så'n en har jeg bare ikke
set endnu!
den thomas har, er i hvert tilfælde ikke (Gb interface)

finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-10 18:06

> [...]

> med mindre det slvflg. er en trådløs NAS?? - så'n en har jeg bare ikke
> set endnu! den thomas har, er i hvert tilfælde ikke (Gb interface)

Prøv at læse det sidste i:

Date: Sat, 10 Apr 2010 14:57:39 +0200
Subject: Re: Hvor sætter man ethernet-hub'en i i et netværk?
From: Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx>
Newsgroups: dk.edb.netvaerk

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-04-10 14:42

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> Express. Så hans NAS skal tilgås med dennes offentlige ip-adresse.
>
> De fleste NAS har firewall. Men det er risikabelt, hvis man ikke ved

Et andet problem er at Airport Express og NAS meget vel kan få IP
adresser i forskellige subnets [1], og det betyder at "intern" trafik fra
hjemmets computere til NAS'en skal en tur omkring internettet, med deraf
følgende fald i hastigheden.

[1] Det skete generelt for mig dengang jeg havde en computer + VoIP box
på offentlige IP adresser via en switch mellem TDC modem og enhederne. At
have alt bag samme NAT router er vejen frem. Sikrere og nemmere.

--
Jesper Lund

Fra : thohei

Dato : 11-04-10 12:16

1000 tak for alle svar - det var meget informativt.
Jeg har fået nas'en på nettet men kun fordi jeg har endnu en AirPort
Express som så ikke er router men fungerer som forstærker. Jeg vil
stadig hellere have den sat til der hvor nettet kommer ind i huset, og
nu ved jeg hvordan jeg skal komme videre. Mange tak.

Bonusinto til Cykelsmeden. Ikke at det er relevant for mig nu, men
jeg købte faktisk først en nas der er trådløs
http://getmore.dk/k%C3%B8b-plextor-storx-px-wnas1000l-billig/nas-server-til-server/px-wnas1000l_10131006_p.html
men den var defekt så jeg fik den aldrig prøvet af.

Thomas