AP som router?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-04-10 15:07

Det er mer' et spørgsmål om netværk, selvom det drejer sig om et
access point.

D-Link's DWL-G700AP bliver solgt som et access point. Den kan dog
osse fungerer som repeater, men se bort fra det.

I opsætningen til DWL-G700AP'en, under LAN, er der mulighed for at
aktivere en indbygget DHCP server:

<http://support.dlink.com/emulators/DWLG700AP/help_home.html>

: DHCP Server
:
: The Access Point is capable of acting as a DHCP server. The DHCP
: settings can be enabled to allow the Access Point to assign IP
: addresses to other devices in the wireless local area network.
:
: IP Range
:
: By default, the unit will assign an IP address range between
: 192.168.0.100 to 192.168.0.199. The IP address range can be
: changed according to the requirements in a specific local network.

(Se bort fra det der står længere oppe, der på hjælpesiden, om WEP.
Efter en firmware opgrade understøtter den WPA).

Hvad sker der på ens LAN når man aktiverer DHCP serveren? Vil den så
fungerer som en trådløs router/gateway med NAT?

I øjeblikket er DHCP slået fra og den fungerer som AP med fast ip-
adresse (192.168.0.50) på et LAN med en almindelig router/gateway
(192.168.0.1) og dennes DHCP server der uddeler ip-adresser i området
192.168.0.2 - 192.168.0.63 til både trådløse klienter, der benytter
AP'en, samt kablede klienter.

router/gatew:DHCP - kabel - AP )) (( WiFi klient

Boksen er kun forsynet med det ene RJ45 stik, som man normalt ser det
på en AP.

Men vil den fungerer som router/gateway for trådløse klienter når
DHCP serveren bliver slået til? Så resultatet bliver "dobbelt-NAT"?

router/gatew:DHCP - kabel - router/gatew/AP:DHCP )) (( WiFi klient

Hvordan kan jeg eftervise det? Ved at pinge en trådløs klient, der er
forbundet til AP'en fra en computer der er forbundet mellem den og
den almindelige router/gateway?

Der ku' selvfølgelig osse ske det, at DHCP serveren i AP'en bare
supplerede ip-adresse området fra DHCP serveren i LAN'ets almindelige
router/gateway. Så ville man kunne pinge den trådløse klient fra en
kablet computer. Men vil man så undgå, at der kommer konflikt mellem
de to DHCP servere her på LAN'et?

router/gatew:DHCP - kabel - AP:DHCP )) (( WiFi klient

hvor "router/gatew:DHCP" uddeler i område 192.168.0.2 - 63

og "AP:DHCP" uddeler i 192.168.0.100 - 199.

Nogen bud, inden jeg prøver?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-04-10 18:48

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hvad sker der på ens LAN når man aktiverer DHCP serveren? Vil den så
> fungerer som en trådløs router/gateway med NAT?

Nej, den vil blot kunne uddele IP adresser, hvorfor den skal kunne det, må
guderne vide.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-04-10 21:10

Den 07-04-2010 16:06, Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> router/gateway. Så ville man kunne pinge den trådløse klient fra en
> kablet computer. Men vil man så undgå, at der kommer konflikt mellem

NEJ.

> router/gatew:DHCP - kabel - AP:DHCP )) (( WiFi klient
>
> hvor "router/gatew:DHCP" uddeler i område 192.168.0.2 - 63
>
> og "AP:DHCP" uddeler i 192.168.0.100 - 199.
>
> Nogen bud, inden jeg prøver?

Kan du nogen steder i dhcp-opsætningen specificere en standard-gateway ?
(det er jo ikke et krav at gateway'en med nat-funktion også er dhcp-server).

--
Morten Christensen