popup Javscript langsomt i ie
Fra : Morten Jachobsen

Dato : 07-04-10 12:47

Jeg syntes ikke jeg kan slippe af med search engine i mine 4
popup vinduer på min hjemmeside(de de virker men er langsomme og
skal bare vise teksten i dem tjek www.n2u.dk) - jeg har fundet
nogle forskellige forslag som:

window.open("dokument.htm","mitvindue","location=yes")

men kan nogen hjælpe med at få det korrekt skrevet ind i mit
script som jeg har fundet på html.dk og ser således ud?:

<head>

<script type="text/javascript">

function popup(url,name,win_height,win_width) {
pos_horizon = ((screen.width/2)-(win_width/2));
pos_vertical = ((screen.height/2)-(win_height/2));
window.open(url,name,"width="+win_width+",height="+win_height+",t
op="+pos_vertical+",left="+pos_horizon);
}

</script>

</head>

onclick="popup('side2.html','mitvindue','300','300');&quot;">Kont
akt IN2U</a></p>

onclick="popup('side3.html','mitvindue','300','300');">Repertoire
</a></p>

onclick="popup('side5.html','mitvindue','500','500');">Om
IN2U</a></p>

onclick="popup('side4.html','mitvindue','500','500');">INFO</a></
p>

Vh Morten Jachobsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-04-10 13:12

Du har allerede en window.open function. Du har ikke brug for en til.
Hvad mener du med at du ikke kan slippe af med search engine?
Hvad er dit problem med popup vindue og hvorfor bruger du det
overhovedet? Det du viser på din hjemmeside burde være almindelige
links.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Morten Jachobsen

Dato : 07-04-10 15:38

Tak for dit svar.
Det jeg mener med search engine er:
- Popupvinduerne har indbygget søgemaskine(yahoo tror jeg)
- Popupvinduerne har en adresselinie.
Jeg vil hels slippe for disse ting da det vil øge hastigheden hvormed de
popper op - kan man det?
I firefox går det meget stærkere end i Internet explorer, men her er der
heller ikke adresselinie/søgemaskine/toolbar...

Grunden til at jeg overhovedet har popups er nok en begynders
fascination(min første hjemmeside) - og jeg vil gerne beholde dem.

Vh Morten jachobsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-04-10 16:15

Morten Jachobsen skrev:
> [...]
>
> Grunden til at jeg overhovedet har popups er nok en begynders
> fascination(min første hjemmeside) - og jeg vil gerne beholde dem.

Når du svarer i en nyhedsgruppe er det en god
sædvane at svare /under/ det du citerer (svarer
på eller kommenterer).

Begynderens fascination bør være ønsket om at
kommunikere effektivt om de budskaber, en
hjemmeside handler om. JavaScript popups
er ikke en god måde at præsentere indhold
på.

Ønsker du alligevel vil det være lidt smart
at sætte sig ind i JavaScript window.open
funktionen. En kvikguide finder du her
http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_6.php

Som du ser af artiklen er der flere mere
moderne metoder at løse den opgave på, man
i gamle dage brugte window.open til.

Obs tillige at der er større dybder i sagen
end jeg fortæller om i min lille artikel.
En håndbog i JavaScript ville være et godt
suplement. Men hvis du er begynder er der
mange ting det måske er nok så vigtigt at
komme efter. Validering af din kode,
for eksempel, se
http://validator.w3.org

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Morten Jachobsen

Dato : 07-04-10 16:33

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> En håndbog i JavaScript ville være et godt
> suplement. Men hvis du er begynder er der
> mange ting det måske er nok så vigtigt at

Tak for svaret - jamen så går jeg i krig med dine links
Jeg har valideret på w3, men skal også have styr på hvordan jeg retter
fejlene!

Vh Morten jachosen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-04-10 17:21

Morten Jachobsen skrev:

> Tak for svaret - jamen så går jeg i krig med dine links
> Jeg har valideret på w3, men skal også have styr på hvordan jeg retter
> fejlene!

Du kan passende starte med linjerne

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">

der skal være
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Det vil i sig selv fjerne en stor del af fejlene. Du
har specificeret en (forkert) XHTML DOCTYPE men skriver HTML-kode.

Jeg synes også at din side godt kunne fortjene lidt
mere beskrivelse af hvad dit ærinde er, hvilken
landsdel, der er aktuel, lidt pral og nogle referencer.

Du skal sælge dit engagement i løbet af 5 sekunder -
det gør du ikke ved at lave en link til et stykke
musik.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Morten Jachobsen

Dato : 08-04-10 00:36

> [...]
>
> Du skal sælge dit engagement i løbet af 5 sekunder -
> det gør du ikke ved at lave en link til et stykke

Tak for svaret
Ja jeg blev ret vild med din <body onblur="setTimeout('window.close()',100)
...de andre ting spiller ikke helt endnu...kan stadig ikke fjerne toolbar mm. i
IE. Og stort HURRA: "kun" 5 errors i w3 nu (mod 31 før)

Men jeg har nu valgt at sadle midlertidigt om og æde pointen fra flere brugere
herinde (herunder dig), og så sigte mod en løsning med link til sider istedet
for popups som kun få kan se pga filtre, og som jeg erfarer af nogle brugere
tilmed betragtes som et ufint (måske virusbefængt) overgreb på andres computere
...dette var jeg ikke klar over...men anyway - det været sjovt og lærerigt at
lege med popup scripts og jeg slipper det ikke fremover...tak for vejledningen.

Og ja - mht. dine observationer på sidens fremtoning og layout, så sælger den
overhovedet ikke produktet som den ser ud nu, min kone siger den får minus 3!!
Min stolthed over at have kreeret min første rigtige hjemmeside er dog intakt.
jeg vil bruge din kritik til at forbedre layoutet og så få budskabet bedre frem,
jeg fornemmer dog en svær kreativ proces venter forude!
Men tak igen for gode links og råd.

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-04-10 02:03

Den 08-04-2010 01:36, Morten Jachobsen skrev:
<SNIP>
> [...]
> lege med popup scripts og jeg slipper det ikke fremover...tak for vejledningen.

Der er vel ingen grund til at slippe nogetsomhelst så længe, det er leg.
Det lærer man af.

Jeg tror såmænd alle skal igennem den fase...

Men faktisk så kommer best practise, som de andre henviser til, fra hvad
flertallet er vant til, og hvad de forventer af en side. De fleste
netsurfere er nemlig vanemennesker, og er ikke glade for forandringer.
Hvis man er vant til en bestemt fremgangsmåde, kan nogle føle sig
forstyrret i deres "flow" af - blandt andet - popupper, hvis der
pludselig kommer sådan en tingest ud af intet.

Én af dem, som beskæftiger sig med brugeroplevelse udfra test på
brugerne selv, er Jacob Nielsen. Hvis du kan engelsk, så kan du lære
meget af hans idéer:
http://www.useit.com/alertbox/9605.html

....gem evt. linket til senere. Hans sider er guld værd, efter min mening ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-04-10 17:14

Efter mange tanker skrev Morten Jachobsen:
8X
> Grunden til at jeg overhovedet har popups er nok en begynders
> fascination(min første hjemmeside) - og jeg vil gerne beholde dem.
8X

Min IE åben popups som en ny fane.
Min FF blokerer dem, og de bliver ikke vist.
Jeg må indrømme at jeg forstår ikke din fascination, ved at åbne
(uønskede) vinduer på den besøgendes maskine. Hvorfor ikke (nøjes med
at) anvende det vindue brugeren allerede har åbnet, til at vise din
side?

I "gamle dage" kunne popups anvendes til at importere alskens bras
(ændre startsider, reklamer, malware og sikkert også virus - og det kan
det nok også stadig), ved at programmøren kunne skjule alting i
popupvinsuet, og vist egentlig også vinduet selv. Det er en af grundene
til at popup vinduer er upopulære.
Og derfor er der ændret - i nogle browsere i hvert fald - så det ikke
længere er muligt.
Et eller andet sted må selv du erkende, at det er ikke din PC der viser
siden. Hvis brugeren har valgt at have en søgemaskine vist, er det ikke
op til dig at kunne fjerne den.

At det kan lade sig gøre, er ikke en god grund til at gøre det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-04-10 20:36

Birger Sørensen skrev:

> At det kan lade sig gøre, er ikke en god grund til at gøre det.

Websmedens første bud: Bare fordi du /kan/ er
det ikke sikkert du /skal/.

Jørgen Farum Jensen
..