| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Service af spil Fra : HKN | 
  Dato :  06-04-10 17:01 |  
  |   
            Er der nogen her i gruppen, som har erfaring med servicering af spil? Mine 
 spil trænger til smøring mv. og jeg tænker at det må man selv kunne klare. 
 Mine spil er af mærket Lewmar.
 
 Mvh
 Henrik 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           BitNissen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : BitNissen | 
  Dato :  06-04-10 18:34 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  06-04-10 11:49 |  
  |   
            I grønspættebogen for forårs- og efterårsvedligeholdelse for B-31
 sejlere har jeg skrevet:
 
 Spillene ombord adskilles og renses med petroleum. Spillene inspiceres
 for skader som udbedres. Efter aftørring indsmøres de igen med
 vandfast fedt på alle indvendige flader.
 
 Det er en vedligeholdelse som du selv hvert år bør/skal udføre for at
 få tilfredsstillende fungerende spil ombord på din båd.
 Hvordan dine spil adskilles kan du se i fabrikantens anvisninger som
 du kan finde v.h.a. Google.
 
 Mvh/Harding
 
 On 6 Apr., 18:01, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Er der nogen her i gruppen, som har erfaring med servicering af spil? Mine
 > spil trænger til smøring mv. og jeg tænker at det må man selv kunne klare.
 > Mine spil er af mærket Lewmar.
 >
 > Mvh
 > Henrik
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKN (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKN | 
  Dato :  06-04-10 20:56 |  
  |   
            Jeg takker endnu en gang for udførlige svar - ved ikke hvorfor jeg ikke 
 havde googlet det, men antog at det var et af de emner en producent ville 
 holde for sig selv, for at deres forhandlere kunne score en gevinst ved at 
 smøre spillene med en ordentlig gang profitol....
 
 Mvh
 Henrik 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-04-10 22:50 |  
  |   
            HKN wrote:
 > Jeg takker endnu en gang for udførlige svar - ved ikke hvorfor jeg
 > ikke havde googlet det, men antog at det var et af de emner en
 > producent ville holde for sig selv, for at deres forhandlere kunne
 > score en gevinst ved at smøre spillene med en ordentlig gang
 > profitol....
 > Mvh
 > Henrik
 En lille advarsel ...
 
 Når du løfter "kapstanen" af (ved f.eks. at fjerne skiven øverst, der 
 låser spilkoppen, så den ikke kan løftes), skal du lige være opmærksom 
 på de små fjedre, der sørger for at palerne "svipper ud i 
 kapstanen/spilkoppen", så den låses i den ene omløbsretning. De har en 
 tendens til at "tage flugten", når man skiller spillet ad ... Ellers 
 er det meget enkelt - og som Harding skriver - dejligt at samle et 
 renset og let oliebehandlet spil igen - og høre den "nye lyd" ...
 
 --
 mvh
 Flemming Torp 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan Rasmussen (12-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  12-04-10 11:40 |  
  |   
            "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse 
 news:4bbbac9e$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Når du løfter "kapstanen" af (ved f.eks. at fjerne skiven øverst, der 
 > låser spilkoppen, så den ikke kan løftes), skal du lige være opmærksom på 
 > de små fjedre, der sørger for at palerne "svipper ud i 
 > kapstanen/spilkoppen", så den låses i den ene omløbsretning. De har en 
 > tendens til at "tage flugten", når man skiller spillet ad ... Ellers er 
 > det meget enkelt - og som Harding skriver - dejligt at samle et renset og 
 > let oliebehandlet spil igen - og høre den "nye lyd" ...
 >
 > --
 > mvh
 > Flemming Torp
 
 
 Det kan du afhjælpe ved at tage en klar plast pose og trække ned over 
 spilkoppen, tape posens åbning fast til skroget med malertape.
 
 Herefter kan du så tage spilkoppen af, skulle der flyve en fjeder eller lign 
 afsted, tja... så ligger den i posen!!!
 
 
 Mvh
 JR
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (12-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-04-10 12:27 |  
  |   
            Jan Rasmussen wrote:
 > Det kan du afhjælpe ved at tage en klar plast pose og trække ned 
 > over
 > spilkoppen, tape posens åbning fast til skroget med malertape.
 >
 > Herefter kan du så tage spilkoppen af, skulle der flyve en fjeder
 > eller lign afsted, tja... så ligger den i posen!!!
 >
 >
 > Mvh
 > JR
 
 Smart ...
 Det vil jeg huske!
 De er sq dyre de små fjedre ...
 
 --
 mvh
 Flemming Torp 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (07-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  07-04-10 12:48 |  
  |   
            Velbekomme!
 Nej det har ingen forhandler eller fabrikant en økonomisk fordel af at
 deres spil ikke kan adskilles, renses og genopsmøres at den enkelte
 ejer. Et velfungerende spil vil alle parter drage fordel af, alene en
 positiv omtale af spillets funktion sejlere imellem er en
 marketingsfordel.
 
 Du bør være opmærksom på at alle mekaniske dele bør efterses og smøres
 med et til formålet egnet middel. Det vil medvirke til at undgå
 funktionsfejl. Funktionsfejl kan være ubetydelige eller fatale for en
 besætning, som oftest afhængig af en kæde af fejl der skaber en
 hændelse.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 6 Apr., 21:56, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Jeg takker endnu en gang for udførlige svar - ved ikke hvorfor jeg ikke
 > havde googlet det, men antog at det var et af de emner en producent ville
 > holde for sig selv, for at deres forhandlere kunne score en gevinst ved at
 > smøre spillene med en ordentlig gang profitol....
 >
 > Mvh
 > Henrik
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Steffen Skov (08-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steffen Skov | 
  Dato :  08-04-10 18:48 |  
  |   
            Hejsa
 Jeg vil endvidere anbefale at skifte fjedrene til palerne, nu du er igang.
 Hilsen Steffen
 --- 
 "E´baad"  Pd26 nr.18,  Århus
 
 "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:e4b1a226-6214-4670-bc5d-50421c3690ff@r1g2000yqb.googlegroups.com...
 Velbekomme!
 Nej det har ingen forhandler eller fabrikant en økonomisk fordel af at
 deres spil ikke kan adskilles, renses og genopsmøres at den enkelte
 ejer. Et velfungerende spil vil alle parter drage fordel af, alene en
 positiv omtale af spillets funktion sejlere imellem er en
 marketingsfordel.
 
 Du bør være opmærksom på at alle mekaniske dele bør efterses og smøres
 med et til formålet egnet middel. Det vil medvirke til at undgå
 funktionsfejl. Funktionsfejl kan være ubetydelige eller fatale for en
 besætning, som oftest afhængig af en kæde af fejl der skaber en
 hændelse.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 6 Apr., 21:56, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Jeg takker endnu en gang for udførlige svar - ved ikke hvorfor jeg ikke
 > havde googlet det, men antog at det var et af de emner en producent ville
 > holde for sig selv, for at deres forhandlere kunne score en gevinst ved at
 > smøre spillene med en ordentlig gang profitol....
 >
 > Mvh
 > Henrik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |