Videresende forbindelsen fra router til ro~
Fra : Helge

Dato : 05-04-10 16:25

Hej, jeg har lidt problemer med mine routere, efter at måtte give den ene en
reset:

Min internetforbindelse går ind i en dlink DIR-615 trådløs router, som
dækker den ene halvdel af huset med trådløs forbindelse.

Jeg har så en kablet forbindelse fra DIR-615 og ned til den anden ende af
huset til en dlink DIR-624 trådløs router, som så dækker den anden ende af
huset med trådløs forbindelse.

Det har så virket fint indtil for en uges tid siden, hvor jeg pludselig ikke
kunne få kontakt til DIR-624. Jeg prøvede alt muligt, men intet hjalp. Jeg
måtte så reset'te den, for at kunne komme i kontakt med den.

Nu kan jeg godt få forbindelse til den og komme ind i opsætningen osv., men
der er ingen forbindelse til internettet.

Jeg mener at kunne huske fra den gang jeg lavede det, at der var noget med,
at jeg skulle åbne signalet i den ene af routerne, eller var det begge...??

Eller kan det være noget med, at begge routere har samme ip-adresse...??

Er der nogen, der kan hjælpe mig på rette vej...??

Hilsen Helge

Fra : Per Sørensen

Dato : 05-04-10 20:17

De to routere må ikke ligge i samme ip range.

Hvis den ene ligger i ip scope 192.168.1.X kalder du den anden 192.168.2.X -
Altså de maskinerne kører i to forskellige netværk.

Det er klart den letteste måde at få hul igennem, hvis bare det er til
internet brug.

Ellers er WDS en anden løsning, men ikke altid lige til at få op at køre.

mvh Per Sørensen

Fra : N_B_DK

Dato : 05-04-10 21:14

Per Sørensen wrote:
> De to routere må ikke ligge i samme ip range.

Selvfølgelig må de det.

> Hvis den ene ligger i ip scope 192.168.1.X kalder du den anden
> 192.168.2.X - Altså de maskinerne kører i to forskellige netværk.

Lidt smartere at disable DHCP på router 2, og så sætte kablet fra router 1 i
en LAN port. (og så give router 1 ip x.x.x.1 og router 2 x.x.x.2

> Det er klart den letteste måde at få hul igennem, hvis bare det er til
> internet brug.

Ikke hvis maskinerne skal kunne se hinanden også. (mht fildeling)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Helge

Dato : 05-04-10 21:28

Hej til jer begge..., jeg har lige fulgt Per's råd (og som jeg kom i tanke
om, også var det jeg havde gjort sidst), og det virker bare...

Men jeg blev lidt nysgerrig på N_B_DK's forslag, for jeg har både en NAS og
en netværksprinter, og hver gang jeg skal bruge dem, bliver jeg nødt til at
skifte over på DIR-615 (hvor de er tilsluttet) for at kunne se dem..., og
det problem har jeg lidt på fornemmelsen af, at jeg kan løse på den
måde...??

Men jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår, hvad det er jeg skal
gøre..., vil du evt. forklare det lidt mere detaljeret...??

Hilsen Helge

Fra : N_B_DK

Dato : 05-04-10 21:51

Helge wrote:

> Men jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår, hvad det er jeg skal
> gøre..., vil du evt. forklare det lidt mere detaljeret...??

Mon ikke dit netværk er således:

kabel fra væg til router 1 i WAN porten, fra et LAN stik har du nu trukket
et kabel til WAN porten i router 2.

Hvis router 1 giver ip adresser i 192.168.1.0 segmentet giver du router 2 ip
192.168.1.2 (router 1 har sikkert ip 192.168.1.1), og så sætter du kablet
fra router 1 til en LAN port i router 2, EFTER du har disablet DHCP servicen
i router 2, på den måde virker router 2 nu som et AP, og ikke længere som en
router, og du vil nu få ip adresser tildelt fra router 1 uden problemer, og
alle maskiner sidder på samme net og kan derfor se hinanden. (hvis ikke der
er lokale firewalls der spærrer for traffiken)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Helge

Dato : 06-04-10 07:23

Hej N_B_DK, det virker sgu bare...

Tak for hjælpen...

Fra : Leif Neland

Dato : 06-04-10 10:01

Den 05-04-2010 22:51, N_B_DK skrev:

> [...]
> router 1 uden problemer, og alle maskiner sidder på samme net og kan
> derfor se hinanden. (hvis ikke der er lokale firewalls der spærrer for

Visse trådløse routere kan sættes til ikke at være routere, men blot
access-points.

Så ved at vælge den option, slås flere fluer med et smæk:
* Alle porte er ligeværdige LAN-porte, også den der er mærket WAN.
* Der er ingen routning/firewall/nat
* DHCP er slået fra.

Leif

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-10 13:40

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis router 1 giver ip adresser i 192.168.1.0 segmentet giver du router 2 ip
> 192.168.1.2 (router 1 har sikkert ip 192.168.1.1), og så ...

Man kan osse lade router 2 (som AP) hente sin ip-adresse automatisk fra
router 1's DHCP server eller, og det syntes jeg er bedre, give router 2
(som AP) en fast ip-adresse udenfor det adresseområde som router 1's
DHCP server uddeler. Det adresseområde finder man frem til ved at kigge
i DHCP server opsætningen på router 1.

Den ip-adresse man giver Router 2 (som AP) behøver ikke engang være på
router 1's DHCP scope. Det er fuldstændigt transparent - bortset fra, at
det ikke må konflikte som det var tilfældet her. Ip-adressen kan f.eks
være 192.168.10.100. Det eneste der så sker er, at man skal indstille
netværksadressen på den computer, man vil benytte til at komme i kontakt
med opsætningen på router 2 (som AP) til en fast ip-adresse i samme
scope som router 2 (som AP) har, i det tilfælde her f.eks 192.168.10.101
og net mask 255.255.255.0.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N_B_DK

Dato : 06-04-10 17:30

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> router 1's DHCP server uddeler. Det adresseområde finder man frem til
> ved at kigge i DHCP server opsætningen på router 1.

Og hvad var det jeg skrev?

> Den ip-adresse man giver Router 2 (som AP) behøver ikke engang være på
> router 1's DHCP scope.

Næ, men så kommer man heller ikke i kontakt med webinterfacet.

> [...]
> ip-adresse i samme scope som router 2 (som AP) har, i det tilfælde
> her f.eks 192.168.10.101 og net mask 255.255.255.0.

Og det er smart hvordan? hvorfor lave alt det ekstra arbejde, når nu det kan
gøres nemmere en gang for alle?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Helge

Dato : 06-04-10 21:17

Hej N_B_DK..., ja jeg har ikke nok forstand på netværk til at kunne sige for
eller imod, men hos mig virker din løsning i hvert fald lige som den
skal...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-04-10 00:14

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> Og hvad var det jeg skrev?

Hmm! Een der ikke gider læse det han selv skriver.

> Næ, men så kommer man heller ikke i kontakt med webinterfacet.

Se nedenfor her:

> Og det er smart hvordan? hvorfor lave alt det ekstra arbejde, når nu det kan
> gøres nemmere en gang for alle?

Det giver faktisk mindre besvær. Man behøver ikke ændre ip-adressen på
sin AP når den opstilles første gang, eller når den resettes.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-04-10 04:38

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hmm! Een der ikke gider læse det han selv skriver.

Du finder det smart at gentage ting?

> Se nedenfor her:

> Det giver faktisk mindre besvær. Man behøver ikke ændre ip-adressen på
> sin AP når den opstilles første gang, eller når den resettes.

Det giver mindre besvær at man skal ændre sin ip hver gang man skal på
webinterfacet på router 2?, og du glemmer at hvis man nulstiller router 2 så
aktiveres dhcp igen på router 2, og så har man pludselig 2 dhcp servere på
netværket, og de maskiner der får en IP fra router 2 vil ikke nødvendigvis
kunne komme på nettet, og man risikerer også at begge routere har samme IP,
så hvordan det er smart vides ikke.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-04-10 12:05

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> [...]
> kunne komme på nettet, og man risikerer også at begge routere har samme IP,

Uvidenhed er så dit problem.

Når du resetter - i det tilfælde du beskriver, en "router 2" som agerer
AP - skal du alligevel benytte dens default ip-adresse for at få adgang
og det vil indebærer, at du skal ændre i netværksopsætningen på den
computer du benytter. Så kan man lige så godt beholde routerens default
ip-adresse, så længe adressen ikke konflikter med de adresser "router 1"
uddeler. Der er ingen anden fornuftig grund til at ændre ip-adressen i
"router 2".

Der er andre fordele. Du behøver f.eks ikke notere ændringerne i forhold
til default værdien for så senere, at skulle grave oplysningen frem
igen. Router 2's default ip-adresse kan altid findes i manualen.

HTH.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-04-10 18:55

Axel Hammerschmidt wrote:

> Uvidenhed er så dit problem.

LOL det er ikke mig der spørg om et AP med DHCP service bliver til en
router, så det med uvidenhed bør du nok være stille med batman.

> [...]
> konflikter med de adresser "router 1" uddeler. Der er ingen anden
> fornuftig grund til at ændre ip-adressen i "router 2".

Så du finder der fornuftigt med ip adresser i en masse forskellige IP
ranges?

> [...]
> forhold til default værdien for så senere, at skulle grave
> oplysningen frem igen. Router 2's default ip-adresse kan altid findes

De fleste er nok i stand til at skrive ip adressen på en lap papir, og
klistre på router2.

--
MVH. N_B_DK