Check CSS-egenskaber via javascript
Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 00:09

Rimeligt nemt spørgsmål, forhåbentlig.

Jeg overvejer en test omkring CSS3-egenskaber. Her ville jeg sætte disse
egenskaber - f.eks. border-radius - og så teste via JS, om der kastes en
fejl, hvis egenskaben ikke forstås.

Men kan man det?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-10 00:26

Rune Jensen wrote:

> Men kan man det?
Ja - eller måske, afhgængig af hvad du vil opnå.

Man kan bruge try/catch eller if (something==null)..

Men som alle siger: kom med et link, så vi kan se hvad du mener.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 00:40

Den 05-04-2010 01:25, Stig Johansen skrev:

> Ja - eller måske, afhgængig af hvad du vil opnå.
>
> Man kan bruge try/catch eller if (something==null)..
>
> Men som alle siger: kom med et link, så vi kan se hvad du mener.

Åh, jeg har såmænd ikke noget link, men jeg forestillede mig noget
pseudokode a la:

try{
   document.getelementbyID("box").style='border-radius: #999 3px 3px'
   catch(e){
      alert("Egenskaben border-radius forstås ikke af din browser/version")
   }
}

HTML:

I sidste ende ville jeg gerne tjekke minimum 3 egenskaber samtidig,
border-radius, box-shadow og multiple backgrounds.

Hvis man kan hente browser samt versionen via JS, ville det være en
hjælp, men ikke livsnødvendigt.

Men er ovenstående så gangbart?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-10 01:05

Rune Jensen wrote:

> Åh, jeg har såmænd ikke noget link, men jeg forestillede mig noget
> pseudokode a la:
>
> try{
> document.getelementbyID("box").style='border-radius: #999 3px 3px'

Du skal nummeret længere ned i DOM'en.
Umiddebart ser dert ud som om den hedder MozBorderRadius i FF.

> I sidste ende ville jeg gerne tjekke minimum 3 egenskaber samtidig,
> border-radius, box-shadow og multiple backgrounds.

Her skal du nok lave en slags tæller, binært, hvor hver test tildeles
1,2,4,8... osv, og sammensætte meldingen efterfølgende.

> Hvis man kan hente browser samt versionen via JS, ville det være en
> hjælp, men ikke livsnødvendigt.

Det kan man godt, hedder vistnok noget med navigator.

> Men er ovenstående så gangbart?

Det finder vi ud af når du har lavet en (test)side.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 01:18

Den 05-04-2010 02:05, Stig Johansen skrev:

> Du skal nummeret længere ned i DOM'en.
> Umiddebart ser dert ud som om den hedder MozBorderRadius i FF.

Lyder godt, bortset fra, jeg netop vil teste på ikke-vendor-specific
egenskaber. Så -moz og -webkit og -o skal ikke med i første omgang.

Der er også lige det, at jeg vil afprøve selve CSSen, ikke
Javascriptudgaven, om muligt. Men det er det måske ikke udfra ovenstående.

I Javascript hedder det vel så BorderRadius. Kan man lave en
document-write i stedet, så man direkte skriver CSSen?

F.eks.:

document.write "<div style='border-radius: 3px 3px
#333'>Border-radius</div>"

> Det finder vi ud af når du har lavet en (test)side.

OK, jeg sætter en side op, og vender tilbage.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-04-10 01:18

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> [...]
> disse egenskaber - f.eks. border-radius - og så teste via JS, om der
> kastes en fejl, hvis egenskaben ikke forstås.

Nej. Det giver ikke anledning til en exception at forsøge at sætte en
ukendt egenskab på et style-objekt, så der er ikke noget at fanger.
Der sker bare ikke noget.

Et bedre forsøg ville måske være at forsøge at sætte egenskaben,
og så teste om det slår igennem i computed style på elementet
(dog ikke noget jeg har prøvet i praksis),

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 01:21

Den 05-04-2010 02:18, Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Et bedre forsøg ville måske være at forsøge at sætte egenskaben,
> og så teste om det slår igennem i computed style på elementet
> (dog ikke noget jeg har prøvet i praksis),

Du mener, man sætter border-radius, derefter tjekker man om egenskaben
har de værdier, man har sat?

Jeg må lige lave nogle forsøg med det. Det bør kunne laves med ren CSS
til selve egenskaberne uden om JS.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-04-10 03:34

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Du mener, man sætter border-radius, derefter tjekker man om egenskaben
> har de værdier, man har sat?

Noget i den stil.
E.g.:

var elem = document.getElementById("something");
elem.style.borderRadius = 5;
// Måske kan man nøjes med at tjekke at
// typeof elem.style.borderRadius == "string"
// hvilket fx er tilfældet i Opera, men ellers:

document.defaultView.getComputedStyle(elem,"").borderRadius == "5";

Men det ser ikke ud til at virke! I Opera (10.51) viser borderRadius
sig ikke i computed-style.

En anden test man kan prøve, er at se om egenskaben findes på
style-objektet og har den rigtige type, i.e.:
typeof elem.style.borderRadius == "string"
Hvis border-radius ikke er understøttet, så skulle typen være undefined,
hvis den er understøttet men ikke er sat, så er typen string (nærmere
bestemt den tomme streng).

Men det er noget der skal testes i flere browsere for at se om de gør
det på samme måde.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 04:23

Den 05-04-2010 04:34, Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> bestemt den tomme streng).
>
> Men det er noget der skal testes i flere browsere for at se om de gør

OK, jeg må indrømme, jeg har snydt som bare...

Men her er en prototype, hvor man kan få info om understøttelse ved klik
på kasserne:

http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/eksempler/css3_test.asp

Jeg har brugt dette JS-library:

http://www.netzgesta.de/dev/building_blocks/supports.html

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-04-10 18:14

De øverste giver forventet resultat i IE9 beta. Den sidste burde melde
fejl men det er ikke tilfældet.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 18:46

Den 05-04-2010 19:14, Jens Peter Karlsen skrev:
> De øverste giver forventet resultat i IE9 beta. Den sidste burde melde
> fejl men det er ikke tilfældet.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

IE giver ikke fejl, tror jeg, fordi den jo understøttet background og
background-image, men bare ikke i udvidet version.

Jeg må vel finde på noget andet så. Det er bare nærliggende at bruge JS
til det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-04-10 18:51

Ok nærmere eftersyn viser at den checker om url er supporteret, så det
kan ikke bruges til at checke om mere end et baggrundsbillede støttes
da url i sig selv har været støttet længe.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-04-10 21:59

Rune Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg overvejer en test omkring CSS3-egenskaber. Her ville jeg sætte disse
> egenskaber - f.eks. border-radius - og så teste via JS, om der kastes en

Har du set modernizr.com?

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 23:09

Den 05-04-2010 22:59, Peter Farsinsen skrev:

> Har du set modernizr.com?

Den ser bestemt interessant ud. Kræver dog nok lidt læsning, for
syntakserne.

Det lader til at være et (for) stort arbejde at kode JSen selv, og den
anden library jeg havde fundet, den var desværre ikke helt 100% nøjagtig.

MVH
Rune Jensen