| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | salvandsbestandig messingventil Fra : Bent E. | 
  Dato :  05-04-10 13:41 |  
  |   
            En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
 Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
 og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
 Jeg mener det er helt gak gak.
 Hvad mener I?
 
 Bent E.
 -- 
 Ved mail, erstat invalid med dk
 
 Det er usundt at spise på en tom mave.
 W.C.Fields. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  05-04-10 07:15 |  
  |   
            Skroggennemføringer/Ventiler.
 Ved søventil-sæt skal der herunder forstås: Søventilen selv,
 Skroggennemføring, slangestuts og  evt. bøjning)
 
 I dag laves søventil-sæt af messinglegeringer der ikke er
 søvandsbestandige.
 
 Typisk anvendes en legering som "CuZn40Pb2"    (=58% Kobber, 40% Zink,
 2%
 Bly)
 
 Civ.Ing Piet Jansen, ForceTechnology (  Tidligere KORROSIONCENTRALEN)
 skriver: "Messing med over ca. 35% Zn
 er ikke bestandige i saltvand og angribes af afzinkning. Herved mister
 materialet hele sin styrke og kan
 let brække i stykker. Angrebet vil typisk ske med en
 korrosionshastighed på
 ca. 0,5 mm pr. år.
 Det andet problem med messinglegeringer er deres følsomhed overfor
 spændingskorrosion. I kontakt med fugt og ammoniak  dampe kan de revne
 uden
 varsel, såfremt
 de er udsat for mekaniske spændinger. Dette sker jævnligt med
 messingfittings også andre steder."
 
 Rødgodslegeringer  (Rg5) f.eks. CuSn5Zn5Pb5  har ikke disse
 katastrofale
 egenskaber og kan
 forventes at holde i lang tid. Det var den legeringstype, der
 tidligere blev
 anvendt til både og skibe
 med stor succes.
 
 "Rustfrit stål kan holde, men er også udsat for korrosion i form af
 spalte-
 og tildækningskorrosion.
 Levetiden kan derfor ofte være begrænset til 5-10 år"
 ......Citat slut.
 
 Rødgods (Bronze) kendes også som GUN METAL. Begge er dog en
 fællesbetegnelse for flere forskellige legeringstyper.
 Her er Cu (84%), Tin (Sn) 5% , Zn 5% og Pb 5%.
 EU standarden er: EN 1982 CC491K
 
 I  jagten på at finde komponenter af Rg5 er der søgt i 6 kataloger fra
 de
 store danske
 forhandlere/-kæder. Alle disse har kun de forkerte og helt uegnede
 messinglegeringer i katalogerne.
 De fleste katalogoplysninger er desværre direkte usande og
 vildledende. Store anerkendte bådværfter  bruger generelt den uegnede
 kvalitet, fordi man "ikke er klogere" i værftets indkøbsafdeling.
 
 Mvh/Harding
 
 On 5 Apr., 14:41, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:
 > En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
 > Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
 > og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
 > Jeg mener det er helt gak gak.
 > Hvad mener I?
 >
 > Bent E.
 > --
 > Ved mail, erstat invalid med dk
 >
 > Det er usundt at spise på en tom mave.
 > W.C.Fields.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leon Hulstrøm (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm | 
  Dato :  05-04-10 18:58 |  
  |   
            <snip korrekt problematik omkring for meget zink>
 >Store anerkendte bådværfter  bruger generelt den uegnede
 >kvalitet, fordi man "ikke er klogere" i værftets indkøbsafdeling.
 
 Som producent af speciel fremstillede dele til den branche, kan jeg sige at 
 det ikke er korrekt, at de "ikke er klogere".
 De ved bestemt at delene skal være i Rg6 og lige så ofte Alubronze.
 
 Grunden til at vi ikke ser gennemføringerne i det "gode" materiale er alene 
 prisen.
 Rg6 kvalitet stangmateriale er stinkende dyrt !! (ø80x2000 = 8500,- engros) 
 og støberierne har store problemer med at overholde kvalitetskravene.
 Derfor er de rigtige ofte bearbejdtet og de billige støbt (kan man desværre 
 ikke bruge som fingerregl)
 
 Problemet gælder også for stævnrørsaksler. De er næsten altid lavet i 
 syrefast rustfri stål, der er ikke mange der vil betale for Duplex eller 
 Temet 25.
 
 On 5 Apr., 14:41, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:
 > En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
 > Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
 > og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
 > Jeg mener det er helt gak gak.
 > Hvad mener I?
 
 Det er jo også rigtigt det han siger. Den store forskel udover prisen, er 
 levetiden.
 Jeg ville klart vælge bronze (CC491K skal stå klart og tydeligt) En hurtig 
 søgning på Google siger at Shipshop har de rigtige.
 
 -Leon 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  05-04-10 13:39 |  
  |   
            Hej Leon,
 
 Læg mærke til at der er situationstegn omkring. ikke klogere.
 
 Mit indlæg er en gengivelse fra et DS indlæg om emnet.
 
 Som du selv antyder kender fabrikanterne til den rigtige kvalitet; men
 værfterne og også bådudstyrsforretningerne "kender ikke til" disse
 materialer.
 
 Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
 billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.
 
 Problemerne omkring støberiernes problemer med at overholde den
 ønskede kvaltietsnorm skal igen nok søges i at dem der bestiller
 varene igen her går på kompromis, a.h.t. prisen frrem for sikkerheden
 og ser igennem fingre med at blandingen og processen ikke lever op til
 kravene og foreskrifterne for den materialesammensætning der er egnet
 til formålet og især tilsidesætter forholdet til personsikkerheden for
 dem der færdes på vandet.
 
 I den forbindelse er det også sørgeligt at bådejere, og her uden
 situationstegn, ikke er klogere, og køber produkter som er ganske
 uegnede til formålet.
 
 Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
 i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
 armen, blot købe det billigste man kan finde.
 
 Vi er alle lige kloge - gennemsnitligt set!
 Den nuværende lærerformand i Danmarks Lærerforening indrømmede engang
 i en diskussion, at måske fandtes der dårlige clærere, men ingen var
 dårligere en gennemsnittet.
 Tyg lige på den!
 Jeg finder det utilgiveligt når personer, som har til opgave at lægge
 rammer for vores ve og vel ikke lever op til forventningerne. De er
 ikke klogere end gennemsnittet: Det er dem, der trækker gennemsnittet
 ned.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 On 5 Apr., 19:58, "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
 > <snip korrekt problematik omkring for meget zink>
 >
 > >Store anerkendte bådværfter  bruger generelt den uegnede
 > >kvalitet, fordi man "ikke er klogere" i værftets indkøbsafdeling.
 >
 > Som producent af speciel fremstillede dele til den branche, kan jeg sige at
 > det ikke er korrekt, at de "ikke er klogere".
 > De ved bestemt at delene skal være i Rg6 og lige så ofte Alubronze.
 >
 > Grunden til at vi ikke ser gennemføringerne i det "gode" materiale er alene
 > prisen.
 > Rg6 kvalitet stangmateriale er stinkende dyrt !! (ø80x2000 = 8500,- engros)
 > og støberierne har store problemer med at overholde kvalitetskravene.
 > Derfor er de rigtige ofte bearbejdtet og de billige støbt (kan man desværre
 > ikke bruge som fingerregl)
 >
 > Problemet gælder også for stævnrørsaksler. De er næsten altid lavet i
 > syrefast rustfri stål, der er ikke mange der vil betale for Duplex eller
 > Temet 25.
 >
 > On 5 Apr., 14:41, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:
 >
 > > En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
 > > Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
 > > og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
 > > Jeg mener det er helt gak gak.
 > > Hvad mener I?
 >
 > Det er jo også rigtigt det han siger. Den store forskel udover prisen, er
 > levetiden.
 > Jeg ville klart vælge bronze (CC491K skal stå klart og tydeligt) En hurtig
 > søgning på Google siger at Shipshop har de rigtige.
 >
 > -Leon
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Leon Hulstrøm (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm | 
  Dato :  05-04-10 21:35 |  
  |   
            Hej igen,
 
 Nu kan det godt være, at vi to er lidt atypiske, fordi vi har et behov for 
 at få styret vores store tekniske nysgerrighed.
 Man kan jo spørger sig selv om man virkelig skal have en mindre doktorgrad i 
 metallurgi, for at sejle. Det mener jeg ikke.
 Men jeg ville æde min stråhat på at gennemsnittet af sejlerne ikke kan kende 
 forskel på messing og bronze, med mindre de står med begge i hånden.
 
 Hvis nu bare forhandlerne/fagmanden så gjorde opmærksom på, at de "dårlige" 
 ikke holder i 20 år men kun 5 år, så ser jeg ikke noget problem.
 Det kan da godt være, at det er som du skriver, at forhandlerne hellere 
 ville sælge messing hvert femte år end bronze hvert tyvende år. Men jeg er 
 nu også ret sikker på at forbrugeren ikke altid vil betale 2-3x pris for 
 bronze.
 
 Jeg har f.eks. plast gennemføringer til transducerne og har selv fremstillet 
 kølevandsgennemføring i plast (sort pom er uv-bestandigt) alle med panik 
 sikkerhedspropper.
 På den sidstnævnte forventer jeg en levetid på 5år, da materialet er ret 
 blødt og sliddet på sien er synlig.
 Har man plast gennemføringer, så er olie og brandstof i sumpen forbudt.
 
 Mvh
 Leon
 
 ---
 "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:efbaafa1-2581-42ad-8c80-0c5ccb921a2a@s9g2000yqa.googlegroups.com...
 Hej Leon,
 
 Læg mærke til at der er situationstegn omkring. ikke klogere.
 
 Mit indlæg er en gengivelse fra et DS indlæg om emnet.
 
 Som du selv antyder kender fabrikanterne til den rigtige kvalitet; men
 værfterne og også bådudstyrsforretningerne "kender ikke til" disse
 materialer.
 
 Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
 billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.
 
 Problemerne omkring støberiernes problemer med at overholde den
 ønskede kvaltietsnorm skal igen nok søges i at dem der bestiller
 varene igen her går på kompromis, a.h.t. prisen frrem for sikkerheden
 og ser igennem fingre med at blandingen og processen ikke lever op til
 kravene og foreskrifterne for den materialesammensætning der er egnet
 til formålet og især tilsidesætter forholdet til personsikkerheden for
 dem der færdes på vandet.
 
 I den forbindelse er det også sørgeligt at bådejere, og her uden
 situationstegn, ikke er klogere, og køber produkter som er ganske
 uegnede til formålet.
 
 Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
 i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
 armen, blot købe det billigste man kan finde.
 
 Vi er alle lige kloge - gennemsnitligt set!
 Den nuværende lærerformand i Danmarks Lærerforening indrømmede engang
 i en diskussion, at måske fandtes der dårlige clærere, men ingen var
 dårligere en gennemsnittet.
 Tyg lige på den!
 Jeg finder det utilgiveligt når personer, som har til opgave at lægge
 rammer for vores ve og vel ikke lever op til forventningerne. De er
 ikke klogere end gennemsnittet: Det er dem, der trækker gennemsnittet
 ned.
 
 Mvh/Harding
 
 <snip>
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per Kaaber (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber | 
  Dato :  05-04-10 22:27 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen har bragt dette til verden:
 >
 > Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
 > billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.
 >
 >
 > Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
 > i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
 > armen, blot købe det billigste man kan finde.
 >
 >
 > Mvh/Harding
 >
 >
 Jeg vil lige komme med et erfaringsindspark.
 Nu har jeg sejlet rundt i samme gamle dame, en Helmsman 35 fra 1976, 
 siden 1995.
 Der er fra start af monteret adskillige skroggennemføringer og 
 skydeventiler i messing. Det største problem har været at spindlerne i 
 skydeventilerne har været tæret væk.
 Efterhånden, og i forbindelse med  hysteriet med messingfittings i 
 dårlige legeringer, har jeg udskiftet "udsatte" dele. Men jeg har 
 aldrig kunnet konstatere den mindste svækkelse af de efterhånden 
 aldrende messing komponenter, som burde, efter alle de kloge 
 teoretikeres beregninger, være at sammenligne med lyserød marengs. Det 
 er korrekt, at der har været et skær af kobberfarve på dele af gevindet 
 på nogle af skroggennemføringerne, der efterhånde er blevet skiftet, 
 men der har ikke været antydningen af svækkelse, der ville kunne få 
 båden til at synke eksplosionsagtigt.
 Hysteriet med komponenter af messing kontra bronze minder sgu' lidt om 
 hysteriet omkring osmose i ældre både. Men så vidt jeg ved, er der 
 altså ikke sunket nogen både endnu, med tab af liv til følge. Tvært i 
 mod er der nok flere forlis, hvor det er slangemonteringen eller 
 slangevalget det har været galt med.
 Hvis det var så farligt, var det nok forbudt.   
-- 
 Venlig hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Leon Hulstrøm (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm | 
  Dato :  05-04-10 22:43 |  
  |  
 
            > Jeg vil lige komme med et erfaringsindspark.
 > Nu har jeg sejlet rundt i samme gamle dame, en Helmsman 35 fra 1976, siden 
 > 1995.
 > Der er fra start af monteret adskillige skroggennemføringer og 
 > skydeventiler i messing. Det største problem har været at spindlerne i 
 > skydeventilerne har været tæret væk.
 > Efterhånden, og i forbindelse med  hysteriet med messingfittings i dårlige 
 > legeringer, har jeg udskiftet "udsatte" dele. Men jeg har aldrig kunnet 
 > konstatere den mindste svækkelse af de efterhånden aldrende messing 
 > komponenter, som burde, efter alle de kloge teoretikeres beregninger, være 
 > at sammenligne med lyserød marengs. Det er korrekt, at der har været et 
 > skær af kobberfarve på dele af gevindet på nogle af skroggennemføringerne, 
 > der efterhånde er blevet skiftet, men der har ikke været antydningen af 
 > svækkelse, der ville kunne få båden til at synke eksplosionsagtigt.
 > Hysteriet med komponenter af messing kontra bronze minder sgu' lidt om 
 > hysteriet omkring osmose i ældre både. Men så vidt jeg ved, er der altså 
 > ikke sunket nogen både endnu, med tab af liv til følge. Tvært i mod er der 
 > nok flere forlis, hvor det er slangemonteringen eller slangevalget det har 
 > været galt med.
 > Hvis det var så farligt, var det nok forbudt.   
Hej Per,
 Selvom du har messing gennemføringer, betyder det ikke at de er eller var 
 dårlige, det er alene mængden af zink i støbningen, samt galvanisk tæring 
 der bestemmer dette.
 Er man i tvivl om kvaliteten og holdbarheden af ens gennemføring, så sæt et 
 fod på siden af gevindet og tryk til   
Mvh
 Leon
 Ps. Lad os så få sat de X-sejlere alvorligt på plads (igen)fra starten i 
 denne sæson    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Per Kaaber (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber | 
  Dato :  05-04-10 22:55 |  
  |  
 
            Leon Hulstrøm frembragte:
 >
 > Hej Per,
 >
 > Selvom du har messing gennemføringer, betyder det ikke at de er eller var 
 > dårlige, det er alene mængden af zink i støbningen, samt galvanisk tæring der 
 > bestemmer dette.
 > Er man i tvivl om kvaliteten og holdbarheden af ens gennemføring, så sæt et 
 > fod på siden af gevindet og tryk til   
>
 > Mvh
 > Leon
 > Ps. Lad os så få sat de X-sejlere alvorligt på plads (igen)fra starten i 
 > denne sæson   
Det var nu også mere hysteriet jeg anfægter.
 Der skal ikke være tvivl om, at bronze er bedre end messing. Men er det 
 nu også nødvendigt at kalde det livsfarligt og uansvarligt? Det synes 
 jeg altså ikke, ud fra de erfaringer jeg har og som visse andre burde 
 ha'.  =o/
 -- 
 Venlig hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
 Ja, vi må hellere vise de andre, hvem der styrer. Go'e gamle Safir =o)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  06-04-10 01:11 |  
  |   
            Ja vi er teknisk nysgerrige og derfor interesserer det os når der
 skrives om tekniske emner.
 
 Det er jo ikke så lang tid siden at der var lidt information om at
 Bavarian havde benyttet messingventiler fra holdingtanken til udløbet
 under vandoverfladen og at disse messingventiler revnede og gav
 indtrængning af vand i bådene.
 
 En historie som forhandlere og Bavarianejere nok ikke ønsker at slå
 stort op i medierne. Fabrikanten vil nok i stilhed få udskiftet
 ventilerne med bedre materialevalg.
 Det er desværre rigtigt at mange "almindelige" sejlere, ligesom
 "almindelige" bilejere ikke interesserer sitg meget for grundlaget for
 deres egen sikkerhed; men tager hændelser som udtryk for oplevelser.
 
 Jeg tror ikke at forhandlere skal til at udstede garantier for deres
 forskellige produkters levetid.
 Det kunne sammen med en lav pris på et produkt medføre at der vil
 blive lavet simple reparationer frem mod en salgssituation.
 
 Det er såmænd nok at sejlere, igen uden nogen viden om metaller,
 sammensætter messingventiler og alm. jernfittings med det resultat at
 en båd har stået på bunden af havnen hele vinteren under isen og nu
 ved optagningen har fået adskillige store tillægsskader og nok må
 anses for totalhavareret.
 Den tilkaldte taksators opgave bestod alene i at konstatere forholdet.
 
 Skulle vi hen til at anvende materialer med så kort tidshorisont som 5
 år, vil et tvunget syn af bådene kunne blive resultatet når politiske
 skrighalsene får øje på et problem som de kan profilere sig på.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 On 5 Apr., 22:34, "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
 > Hej igen,
 >
 > Nu kan det godt være, at vi to er lidt atypiske, fordi vi har et behov for
 > at få styret vores store tekniske nysgerrighed.
 > Man kan jo spørger sig selv om man virkelig skal have en mindre doktorgrad i
 > metallurgi, for at sejle. Det mener jeg ikke.
 > Men jeg ville æde min stråhat på at gennemsnittet af sejlerne ikke kan kende
 > forskel på messing og bronze, med mindre de står med begge i hånden..
 >
 > Hvis nu bare forhandlerne/fagmanden så gjorde opmærksom på, at de "dårlige"
 > ikke holder i 20 år men kun 5 år, så ser jeg ikke noget problem.
 > Det kan da godt være, at det er som du skriver, at forhandlerne hellere
 > ville sælge messing hvert femte år end bronze hvert tyvende år. Men jeg er
 > nu også ret sikker på at forbrugeren ikke altid vil betale 2-3x pris for
 > bronze.
 >
 > Jeg har f.eks. plast gennemføringer til transducerne og har selv fremstillet
 > kølevandsgennemføring i plast (sort pom er uv-bestandigt) alle med panik
 > sikkerhedspropper.
 > På den sidstnævnte forventer jeg en levetid på 5år, da materialet er ret
 > blødt og sliddet på sien er synlig.
 > Har man plast gennemføringer, så er olie og brandstof i sumpen forbudt.
 >
 > Mvh
 > Leon
 >
 > ---
 > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:efbaafa1-2581-42ad-8c80-0c5ccb921a2a@s9g2000yqa.googlegroups.com...
 > Hej Leon,
 >
 > Læg mærke til at der er situationstegn omkring. ikke klogere.
 >
 > Mit indlæg er en gengivelse fra et DS indlæg om emnet.
 >
 > Som du selv antyder kender fabrikanterne til den rigtige kvalitet; men
 > værfterne og også bådudstyrsforretningerne "kender ikke til" disse
 > materialer.
 >
 > Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
 > billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.
 >
 > Problemerne omkring støberiernes problemer med at overholde den
 > ønskede kvaltietsnorm skal igen nok søges i at dem der bestiller
 > varene igen her går på kompromis, a.h.t. prisen frrem for sikkerheden
 > og ser igennem fingre med at blandingen og processen ikke lever op til
 > kravene og foreskrifterne for den materialesammensætning der er egnet
 > til formålet og især tilsidesætter forholdet til personsikkerheden for
 > dem der færdes på vandet.
 >
 > I den forbindelse er det også sørgeligt at bådejere, og her uden
 > situationstegn, ikke er klogere, og køber produkter som er ganske
 > uegnede til formålet.
 >
 > Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
 > i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
 > armen, blot købe det billigste man kan finde.
 >
 > Vi er alle lige kloge - gennemsnitligt set!
 > Den nuværende lærerformand i Danmarks Lærerforening indrømmede engang
 > i en diskussion, at måske fandtes der dårlige clærere, men ingen var
 > dårligere en gennemsnittet.
 > Tyg lige på den!
 > Jeg finder det utilgiveligt når personer, som har til opgave at lægge
 > rammer for vores ve og vel ikke lever op til forventningerne. De er
 > ikke klogere end gennemsnittet: Det er dem, der trækker gennemsnittet
 > ned.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > <snip>
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Jeppesen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Jeppesen | 
  Dato :  06-04-10 01:19 |  
  |   
            Personligt tror jeg, at de ventiler, som blev monteret i bådene i
 1970érne og 1980érne er bedre end dem som sælges i
 udstyrsforretningerne i dag. Jeg ville da personligt være mere nervøs,
 hvis den båd jeg købte for et par år siden var udstyret med nye
 ventiler af tvivlsom herkomst, fremfor de ventiler, som har siddet i
 båden fra den blev produceret. De fleste checker vel også deres
 ventiler hvert forår ved at slå/sparke eller brække på dem for at se
 om de kan holde en sæson mere. Jeg checker da mine, som formentlig er
 fra 1986, hvert år. Det er, som der blev skrevet et sted, heldigvis
 sjældent at vi hører om havarier på grund af knækkede eller tærede
 ventiler. Derimod hører vi da jævnligt om havarier eller skader på
 grund af tærede spændebånd på slangerne. Alt for mange amatører bruger
 de billige spændebånd fra T-Hansen eller byggemarkedet til deres
 både.
 
 Hilsen
 Ole Jeppesen
 Larsen 28 Søfie Hejlsminde
 
 P.S
 Hvad blev der af den gode vane med at underskrive sig med Bådtype,
 hjemmehavn og navn?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  06-04-10 01:25 |  
  |  
 
            Hej Per,
 Jo jeg vil godt bruge ordene uansvarlighed og livsfarligt, uansvarligt
 fra installatørens side og livsfarlig kombination mod brugere der ikke
 har fornødne forudgående kundskaber/indsigt.
 På bådudstillingen i Bella i sidste måned udspandt en samtale sig
 omkring førstegangskøberes valg af båd og forudsætningerne herfor,
 samt de efterfølgende lange lister over brugte både fra netop det
 fabrikats både.
 Spørgsmålet om ventiler var vi også ind over, et emne som ikke
 interesserede parterne for at få en handel igennem.
 Om dine ventiler og gennemføringer er af messing og ikke bronce så
 prøv at gennemføre Leons forslag. Det er også muligt at bruge en
 klaphammer. Fejlene ser du nok ikke på ventilens yderside, der skal en
 anden teknik til at "se" fejlene på et tidligt stadie, inden et
 komplet brud indtræffer. Som regel gives der ikke forvarsler som den
 "almindelige" sejler observerer.
 Mvh/Harding
 On 5 Apr., 23:54, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
 > Leon Hulstrøm frembragte:
 >
 >
 >
 > > Hej Per,
 >
 > > Selvom du har messing gennemføringer, betyder det ikke at de er eller var
 > > dårlige, det er alene mængden af zink i støbningen, samt galvanisk tæring der
 > > bestemmer dette.
 > > Er man i tvivl om kvaliteten og holdbarheden af ens gennemføring, så sæt et
 > > fod på siden af gevindet og tryk til   
>
 > > Mvh
 > > Leon
 > > Ps. Lad os så få sat de X-sejlere alvorligt på plads (igen)fra starten i
 > > denne sæson   
>
 > Det var nu også mere hysteriet jeg anfægter.
 > Der skal ikke være tvivl om, at bronze er bedre end messing. Men er det
 > nu også nødvendigt at kalde det livsfarligt og uansvarligt? Det synes
 > jeg altså ikke, ud fra de erfaringer jeg har og som visse andre burde
 > ha'.  =o/
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 >
 > Per A Lot
 > Helmsman 35
 >
 > Ja, vi må hellere vise de andre, hvem der styrer. Go'e gamle Safir =o)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Kaaber (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber | 
  Dato :  06-04-10 08:53 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen forklarede den 06-04-2010:
 > Hej Per,
 >
 > Jo jeg vil godt bruge ordene uansvarlighed og livsfarligt, uansvarligt
 > fra installatørens side og livsfarlig kombination mod brugere der ikke
 > har fornødne forudgående kundskaber/indsigt.
 > På bådudstillingen i Bella i sidste måned udspandt en samtale sig
 > omkring førstegangskøberes valg af båd og forudsætningerne herfor,
 > samt de efterfølgende lange lister over brugte både fra netop det
 > fabrikats både.
 > Spørgsmålet om ventiler var vi også ind over, et emne som ikke
 > interesserede parterne for at få en handel igennem.
 Du skal nok til at vende dig til at udstyret i nye både og bådene ikke 
 fremstilles til at holde i en menneskealder, men er påvej til at holde 
 i langt kortere tid. Måske tiden for afskrivningen.
 Med kvaliteten på de nye konsum/samlebåndsbåde er vi nok ved at glide 
 ind på banen for køb og smid væk konseptet.
 >
 > Om dine ventiler og gennemføringer er af messing og ikke bronce så
 > prøv at gennemføre Leons forslag. Det er også muligt at bruge en
 > klaphammer. Fejlene ser du nok ikke på ventilens yderside, der skal en
 > anden teknik til at "se" fejlene på et tidligt stadie, inden et
 > komplet brud indtræffer. Som regel gives der ikke forvarsler som den
 > "almindelige" sejler observerer.
 Jeg stoler altså på mine ventiler og skrog gennemføringer, og jeg skal 
 nok berette, hvis der skulle ske noget.
 Der er altså langt flere livsfarlige fare og momenter ved at bevæge sig 
 ud på vandet end nogle messingfitting i bunden af båden. Så jeg har nu 
 ført messingfittings ned på prioritetslisten, sådan ca omkring osmose i 
 en båd.   
-- 
 Venlig hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HH (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HH | 
  Dato :  06-04-10 06:10 |  
  |  
 
            Jeg har "the hard way"gjort lidt erfaringer med materialevalg til
 søventiler/gennemføringer. De fleste af de oprindelige er skiftet til
 noget der er solgt som bronze og som indtil videre ikke har givet
 problemer. Men min søventil og gennemføring til min tømning af
 septictank fra toilet kunne jeg simpelthen ikke få til at holde. Den
 forkromede kugle i kugleventilen havde kraftige grubetæringer, så jeg
 skiftede hele balladen til rustfrit stål, 316. Men nej, efter bare en
 sæson var der grube-gennemtæringer i gevindet til gennemføringen med
 lækage til følge. Så nu er metaller bandlyst i min båd på dette sted -
 og vi serverer ikke engang stærkt krydret mad ombord!
 I stedet købte jeg en amerikansk gennemføring/søventil af fabrikat
 Forespar i et fiberforstærket kompositmateriale kaldet Marelon. Jeg
 købte her:  http://shop.rivercanalrescue.co.uk/shop/ShowProduct.aspx?Id=9196
Det forhandles ikke her til lands, der er lidt sporadisk markedsføring
 af noget lignende fra et New Zealandsk firma ved navn TrueDesign
 (Masnedø katalog side 369) men sortimentet passede ikke til min
 anvendelse!
 Jeg håber at det nu holder evigt!
 Hans-Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  06-04-10 10:06 |  
  |  
 
            Forhåbentligt vil fornuftige sejlere ikke nøjes med den
 kvalitetsstandard som du beskriver, selv samlebåndsbåds fabrikanterne
 har måttet sande at der er forpligtelser som de må leve op til og
 overholde eller konstant blive udsat for massive krav fra køberne og
 myndighederne og det vil de nok ikke underkastes og dermed konstant
 være genstand for negativ omtale af deres produkter.
 Dem der producerer både må leve op til en forventet standard ellers er
 de ikke på markedet ret længe, uanset deres størrelse p.t.
 Måske vil de skele til bilmarkedet hvor standarden sættes op og hvor
 producenterne forøger garantien til over mange år.
 Det er den vej man skal gå, og ikke blot gå vejen mod de billigste
 østenpropdukter som der desværre har været en tendens til blandt
 sælgere og indkøbe at have, som eneste varer i butikken. Den varme
 holder kun kort.
 En sammenligning af en korrosiv fejl i metaller og osmose ligger så
 langt fra hinanden at den er svær at få øje på for en teknisk kyndig.
 Lidt blærer i overfladen på bådens undervandsskrog tåler slet ingen
 sammenligning med det der sker i metallerne der er placeret i vitale
 konstruktionsdetaljer i båden. Der gives intet forvarsel når en ventil
 knækker, det er en væsentlig forskel og et noget forskelligt senarie
 der udspilles her!
 Mvh/Harding
 On 6 Apr., 09:53, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
 > Harding E. Larsen forklarede den 06-04-2010:
 >
 > Du skal nok til at vende dig til at udstyret i nye både og bådene ikke
 > fremstilles til at holde i en menneskealder, men er påvej til at holde
 > i langt kortere tid. Måske tiden for afskrivningen.
 > Med kvaliteten på de nye konsum/samlebåndsbåde er vi nok ved at glide > ind på banen for køb og smid væk konseptet.
 >
 >
 > Jeg stoler altså på mine ventiler og skrog gennemføringer, og jeg skal
 > nok berette, hvis der skulle ske noget.
 > Der er altså langt flere livsfarlige fare og momenter ved at bevæge sig
 > ud på vandet end nogle messingfitting i bunden af båden. Så jeg har nu
 > ført messingfittings ned på prioritetslisten, sådan ca omkring osmose i
 > en båd.   
>
 > --
 > Venlig hilsen
 >
 > Per A Lot
 > Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HH (07-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HH | 
  Dato :  07-04-10 05:13 |  
  |   
            Det var ikke glasfiberen der havde skader, det var på gevinddelen af
 skroggennemføringen, hvor godset jo er tyndere. Rustfrit stål er jo
 kun rustfrit så længe der er ilt tilstede, så i korrosive og
 iltfattige miljøer så ruster det ganske glimrende. I det her tilfælde
 altså som grubetæring.
 
 Hans-Henrik
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Rasmussen (14-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  14-04-10 11:27 |  
  |  
 
            "Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:1270471132.241647@news.netic.dk...
 > En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
 > Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
 > og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
 > Jeg mener det er helt gak gak.
 > Hvad mener I?
 >
 > Bent E.
 > -- 
 > Ved mail, erstat invalid med dk
 >
 > Det er usundt at spise på en tom mave.
 > W.C.Fields.
 Jeg mener at jeg snart er nødt til at sælge min båd for ikke at få mavesår 
 over alle de fare og trusler der ligger i at have en båd   
Mvh
 JR
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (14-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  14-04-10 05:54 |  
  |  
 
            I steder for at sælge båden, hvad så med en ulykkesforsikring med
 udviddet dækning  )
 Mvh/Harding
 On 14 Apr., 12:27, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
 >
 > Jeg mener at jeg snart er nødt til at sælge min båd for ikke at få mavesår
 > over alle de fare og trusler der ligger i at have en båd   
>
 > Mvh
 > JR
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Christiansen (15-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Christiansen | 
  Dato :  15-04-10 18:52 |  
  |  
 
            eller købe nogle gode redningsveste    
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |