Kæmpe flåt
Fra : MFN

Dato : 04-04-10 09:59

Hunkatten har fået en flåt - det har vi jo tit oplevet og taget dem med det
samme.

Men nu har vi lige opdaget en mutant ... eller en gigant. Hvordan vi har
kunne overse den når vi nusser katten dagligt fatter jeg ikke. Som om den er
kommet tju hej ud af den blå luft. Nå men den er en del større end en ært
eller majs. Den tør jeg ikke lige arbejde med.

Så hvad er klogest ? Skal man lade den sidde - de skulle jo selv slippe når
de er mætte ? Men hvad hvis den hopper af indendørs ..... i et tæppe ...
eller sengen hvor hun ynder at sove ??? Adrr !!!

/Michael

Fra : Ladyinred

Dato : 04-04-10 10:08

> [...]
> når de er mætte ? Men hvad hvis den hopper af indendørs ..... i et tæppe
> ... eller sengen hvor hun ynder at sove ??? Adrr !!!

Hej Michael

Nu skal jeg ikke gøre mig klog for jeg ved ikke om de findes i mere end én
størrelse.
Men det kan måske være den er så kæmpestor fordi den har siddet lang tid og
nået at suge en masse blod
Jeg ville fjerne den hvis jeg var dig!

Mange hilsner
Birgit

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-10 10:13

MFN <mfnprivat@msn.com> wrote:

> [...]
> de er mætte ? Men hvad hvis den hopper af indendørs ..... i et tæppe ...
> eller sengen hvor hun ynder at sove ??? Adrr !!!

Så skal vi til den igen

Det du ser er en flåt der er fyldt med kattens blod. Den falder af af
sig selv.

Ellers er det bedste 'værktøj' til at fjerne flåter på en kat en
'Tægetang Koben'. Det er et par små plast koben som man skubber ind
under flåten, så flåten befinder sig lige under håndtaget og så drejer
man håndtaget langsomt mellem pege- og tommelfinger indtil flåten
slipper sit tag.

Et genialt lille værtøj. I dit tilfælde ville jeg bruge det store koben.

<http://www.kruuse.com>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-10 19:30

Axel Hammerschmidt:

> Så skal vi til den igen

Og før end jeg troede!

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Flaat2010.jpg>

Denne her har siddet ca 24 timer bag på kattens haved. Jeg så den
faktisk igår, da katten og jeg var ude på græsplænen. Han rullede
rund på græsset og jeg strøg hans pels med min hånd og i samme sekund
fik jeg øje på noget sort på baghovedet som kunne ligne en flåt. Jeg
undersøgte ham nøje på ryggen, hvor jeg regnede med flåten - hvis det
var en flåt jeg havde set - var blevet "strøget hen" med min
bevægelse, men uden at finde noget. Så jeg regnede med jeg havde set
forkert. Det skete i en brøkdel af et sekund, så jeg kunne godt have
taget fejl.

Men det gjorde jeg ikke! Her idag sad katten på min kones skød hvor
hun nussede ham bl.a på baghovedet og så kaldte hun på mig. Vi fik
den hurtigt fjernet med det store "koben".

Vi har mange flåter i haven. For nogle år siden havde vi en sort
tilløber og det var svært at se når han havde flåt. Og han havde osse
levet som vild i haven før vi flyttede ind. Det skete flere gange, at
vi fandt en "gigant" på gulvet et sted hvor den havde sluppet taget.
Og det er selvfølgelig osse sket nogle gange, at "gigantflåten" har
sluppet taget ude i haven. Så lægger den sine æg og så får dyrene -
bl.a tamkattene - fornøjelsen af afkommet i flere år.

Vores nuværende kat er marmeladefarvet, så det er nemt at se de små
sorte sataner når de kravler uden på pelsen hen mod hovedet.

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/WAV.jpg>

Han hedder Strit.

Når vi finder dem bliver de smidt ned i et snapseglas med denatureret
sprit. Så spræller de lidt, inden spritten har suget væsten ud af
flåtens celler. I det glas man ser på det første billede lå der 12
flåter fra sidste år. Nu starter vi så på en frisk, for 2010.

Der er stadig mange flåtæg ude i græsset fra den tidligere kat.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-04-10 13:41

MFN wrote:

> Så hvad er klogest ?

Klogest er svært at sige, men de par gange Twix har haft sådan en satan, har
jeg 'fedtet' den ind i olie/smør.

Det bevirker at den bliver kvalt og falder af.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har hørt at man ikke bare ska pille
dem af, da 'brodden' eller 'sugerøret' bliver siddende.

Men det har virket her, inden for en dags tid er skidtet væk.
(Og Twwix har travlt med at vaske sig :)

Stig Johansen

Fra : Allan G

Dato : 04-04-10 15:35

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når de er mætte ? Men hvad hvis den hopper af indendørs ..... i et tæppe
> ... eller sengen hvor hun ynder at sove ??? Adrr !!!

Jeg ville nok fjerne den, Da det er sidste del af deres livscyklus er den
vist fyldt med æg, Add at få dem i sengen.

Mvh Allan

Fra : V Hansen

Dato : 05-04-10 01:46

> Så hvad er klogest ? Skal man lade den sidde - de skulle jo selv slippe
> når de er mætte ? Men hvad hvis den hopper af indendørs ..... i et tæppe
> ... eller sengen hvor hun ynder at sove ??? Adrr !!!

Siden vi købte dette plastikkort, har det været en let sag at fjerne hele
flåten på en gang.
Kan varmt anbefales.

http://www.safecard.dk/safecard.aspx

Vibeke

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-10 11:50

V Hansen <vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> Siden vi købte dette plastikkort, har det været en let sag at fjerne hele
> flåten på en gang.
> Kan varmt anbefales.
>
> http://www.safecard.dk/safecard.aspx

Det med kilen er samme princip som 'Tægetang Koben' bortset fra at med
kobenet kan man bedre komme til med 'håndtaget' og så kan man dreje
flåten så den slipper. Hiver man bare i den risikerer man at hovedet
flås af og sidder tilbage i såret. Det er ikke så godt.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : MFN

Dato : 05-04-10 08:00

Problemet er løst ... jubii.

I går smurte vi den med Frontline Combo, tog derefter til påskefrokost, og 8
timer efter kom vi hjem til en kat uden flåt. Så begyndte den vilde
eftersøgning i sengen, sofaen, tæpper osv. Ingen flåt. Hmmmm.

Her til morgen ligger den fed og ulækker på ryggen ude i kattens tæppe i
havestolen. Nu skal den dø !!!

Tak til alle for svarerne.

/Michael

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-10 10:16

MFN wrote:

> Problemet er løst ... jubii.
>
> I går smurte vi den med Frontline Combo,

Hvad er "Frontline Combo"?

Som nævnt har jeg selv brugt (oliven..)olie/kjærgården til at smøre
'svinene' ind i, og det virker bare - de dør inden for en dag.

> Her til morgen ligger den fed og ulækker på ryggen ude i kattens tæppe i
> havestolen. Nu skal den dø !!!

Hvis du har smurt den ind, så er den død i forvejen, så ingen grund til
bekymring.

Stig Johansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-10 12:12

Stig Johansen <wopr.dk@gmail.com> wrote:

> Hvad er "Frontline Combo"?

Det er noget gift mod lopper, flåt mm, som man drypper på kattens hud i
nakken, så dyret ikke kommer til at slikke på stedet. Findes osse til
hunde. De kommer i engangspipetter, som regel med 3 eller 6 pipetter i
en pakke. Midlet siver så ud i huden på dyret og når så loppen eller
flåten bider bliver den forgiftet og dør. Det skal påføres ca hver 3 uge
for at beholde sin virkning.

Forskellen mellem hunde- og katteudgaverne er antal ml i pipetten.
Derfor er der nogle katteejere der køber hundeudgaven og bruger mindre
doser på deres kat, fordi de så sparer nogle penge. Store doser koster
mindre pr milliliter

Pindsvinevennerne anbefaler det osse til pindsvin - som ofte er angrebet
af lopper og som spredes derfra til katte. Man skal dog mærke pindsvinet
med tush - grøn og ikke rød så folk ikke tro pindsvinet er skadet -
efter behandling, så man kan følge med i hvor ofte de får midlet.

Vores kat skulle ha' haft sin første portion for 14 dage siden, men
fordi han får antibiotika har vi måtte venet til i morgen. Derfor har vi
osse indtil nu fundet 2 flåter på ham. Vi fandt en nymfe (tidlig fase i
flåtens livscyklus) på ham i dag

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-10 14:54

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> Derfor har vi osse indtil nu fundet 2 flåter på ham. Vi fandt en
> nymfe (tidlig fase i flåtens livscyklus) på ham i dag

Størrelsesforholdet mellem en (hun) Flåt der har siddet og suget blod
fra katten i ca 24 timer og en Nymfe:

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Flaat2010a.jpg>

(Billedet er lidt mørkt, men jeg ville ikke ændre det. Du kan selv
tilpasse billedet, ved at højreklikke og vælge Kopier og så sætte det
ind i dit favorit billedbehandlingsprogram).

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 13:55

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Som nævnt har jeg selv brugt (oliven..)olie/kjærgården til at smøre
> 'svinene' ind i, og det virker bare - de dør inden for en dag.

Det er en dårlig ide, at bruge fedtstof, da det kan få flåten til, at brække
sig og så øger man risikoen for smitte med bl.a. Borelia.

Her har jeg også god erfaring med kobenet- det er så simpelt, men så
genialt.

Fra : Kjeld List

Dato : 07-04-10 08:32