Hvorfor buler mit dæk
Fra : P.N.

Dato : 02-04-10 15:17

Sidste år satte jeg et nyt dæk på min bedre halvdels cykel og det bumber
derudaf. I dag har jeg sat nyt dæk og slange på min knallert også det bumber
når jeg kører. Hvis er skylden her? gør jeg noget forkert når jeg monterer
dæk og slange, eller er det slangen der er deform.

Fra : Fynbo

Dato : 03-04-10 02:25

"P.N." <pn@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bumber når jeg kører. Hvis er skylden her? gør jeg noget forkert når jeg
> monterer dæk og slange, eller er det slangen der er deform.

Det er nok fordi du glemmer at trykke ventilstudsen op i dækket(Den skal
selvfølgelig ikke forsvinde ind i dækket. Bare lige trykkes ca. 20m/m op)
inden du trykker dækket helt ned på plads i fælgen.

Prøv at lukke luften ud af skangen og løsne omløberen der holder ventilen så
meget at dsu kan presse ventilen op i dækket. så sku du ku trykke dækket
helt ned til fælgen.
Træk så ventilen ud igen, spænd omløberen lidt, fyld lidt luft i og du sku
være kørende igen.

Fynbo

Fra : Jesper

Dato : 13-04-10 10:47

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækket helt ned til fælgen.
> Træk så ventilen ud igen, spænd omløberen lidt, fyld lidt luft i og du sku

Jeg prøvede det og det hjalp!! meen ikke mere end det stadigvæk bumber lidt
når jeg kører på det. Det er formodentlig dæk eller slangen der er født
deform, gad om Thansen er med på en bytter, når et dæk eller slange er født
deformt, anyone knows??

Fra : Fynbo

Dato : 13-04-10 12:38

"Jesper" <jesp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt når jeg kører på det. Det er formodentlig dæk eller slangen der er
> født deform, gad om Thansen er med på en bytter, når et dæk eller slange

Hvis den har stået lidt for længe med "bulen" kan det godt
være dækket har taget skade. Men også kvaliteten har en hel del
at sige. Du kan prøve at presse ned på dækket hvor det buler
og samtidig fylde luft i og så se om det ikke hjælper.

Fynbo

Fra : scootergrisen

Dato : 02-04-10 20:32

Jeg tror der er fordi dækket ikke sidder ordentligt på fælgen.
På cykler kan det godt være det med ventilen som du skal trykke op i
dækket inden du pumper slangen op men jeg tror ikke dette kan ske på
en scooter fordi dækket jo er meget breddere.

Kig på kanten af dækket og drej hjulet rundt. Så kig der hvor dæk og
fælg mødes og se om dækket sidder ens hele vejen rundt.
Du kan pumpe dækket ekstra meget op så kan dækkanten springe på plads
også lukker du luften ud igen men pas på ørene hvis slangen springer.

Fra : Thomas

Dato : 14-04-10 15:07

Hej.

Da jeg af en eller anden grund ikke kan svare under alle indlæg herinde på
News, så låner jeg lige "Scootergrisens" indlæg til at svare dig med.
(Windows 7, Windows mail, og noget kuk-kuk med ugyldigt karakter sæt i
original meddelelsen).

Selvom den løsning du allerede har fået lidt info på er den mest
sansynlige,...altså den med at montere dækket helt korrekt i fælgen, så kan
det selvfølgelig ikke udelukkes at du har fået et defekt dæk.

Jeg har selv været ude for problemet med Thansen dæk.
Jeg havde ellers sagt til mig selv, at jeg ikke skulle have flere
reservedele derfra, men samtidig vurderede jeg, at de da for pokker nok
kunne finde en underleverandør, der kunne finde ud af at lave et dæk til
sommerbrug og max. 30 km/t.

Men det dæk jeg fik, og efterfølgende monterede, var åbenbart en specielt
Påske model. Det besluttede sig for at lave et pænt "æg" på siden.
En sjov bule der faktisk voksede ud af siden på dækket...Skummelt.
Jeg kunne lige køre min Scooter hen til den nærmeste Thansen, der så ved
selvsyn kunne se det mærkværdige fænomen.

De byttede med et smil, og jeg valgte at montere det nye dæk.
Det virkede nu ganske fornuftigt, men besværet ved selv at skifte sådan et
helt nyt og stift bagdæk, kunne man godt have været foruden.
I øvrigt at de nye luft pumpestationer på div. tankstationer møg
irriterende, med deres begrænset tryk, når man skal have dækket til at give
det forløsende smæld og sætte sig ud i fælgen.

Men for at svare på dit spørgsmål, så var der ingen problemer med at bytte
hos Thansen.
Tror de godt er klar over deres egne kvalitetsproblemer, og "vi bytter med
et smil" er en del af deres indkalkuleret tab.

Thomas.

Fra : scootergrisen

Dato : 15-04-10 03:19

Angående de der luft pumpestationer på benzinstationerne.
Jeg har også prøver engang hvor det var som om luften kom alt
forlangsomt ud så det lykkes ikke at få dækket på.

Men senere fandt jeg ud af at man kan skrue ventilen ud for at luften
hurtigere kan komme ind.
Jeg ved ikke om det vil hjælpe hvis man bruge dem de har hos
benzintanken men det er da et forsøg værd og skrue ventilen ud

Ellers kan kan bruge en trykluft pistol hos en cykel handler eller
spørge om man nå låne den de har indenfor hvis de ikke har nogen
udenfor.