ændre onclick
Fra : Martin Jensen

Dato : 31-03-10 21:45

Hej NG

Jeg har brug for at kunne ændre en onclick til
openBrWindow('test2.htm','','width=100,height=100')

Så hvis jeg har et link her
onClick="openBrWindow('test1.htm','','width=100,height=100')"
id="test">Test</a>

og et andet link, som skal ændre det første link.
openBrWindow('test2.htm','','width=100,height=100')]"

Hvordan kan jeg gøre det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-03-10 22:11

Martin Jensen sendte dette med sin computer:
> [...]
> id="test">Test</a>
>
> og et andet link, som skal ændre det første link.
> openBrWindow('test2.htm','','width=100,height=100')]"

function ChClick() {
var elm = document.getElementById( 'test');
if ( elm) {
elm.onclick = "openBrWindow('test2.htm','','width=100,height=100')";
}
}

Ikke testet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-03-10 22:45

naturligvis

Stadig ikke testet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 31-03-10 22:53

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> naturligvis

Jeg kan stadig ikke få det til at virke. Når jeg har klikket på
ChClick linket, virker det andet slet ikke.

Fra : Martin Jensen

Dato : 31-03-10 22:51

> [...]
> if ( elm) {
> elm.onclick = "openBrWindow('test2.htm','','width=100,height=100')";

Det virker desværre ikke. Den åbner stadig test1.htm

Har du en ide om hvad der kan være galt?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-03-10 23:55

Martin Jensen formulerede spørgsmålet:

> Det virker desværre ikke. Den åbner stadig test1.htm
>
> Har du en ide om hvad der kan være galt?

Formentlig skal onclick være en funktion, og tekstrengen gør det ikke.

Så er det noget med at lægge den url der skal kaldes i en variabel, der
kan ændres af den der kaldes fra den anden - hvis du forstår.

var site = 'test1.html';

function TestKlik() {
openBrWindow(site,'','width=100,height=100');
}

function ChSite() {
site='test2.html';
}

------------

Det vil formentlig være mere rigtigt at sætte event handlerne for
elementerne i en window.onload...

<script type="text/javascript">
SetHandler( window, 'load', InitHandlers); // bemærk, der skal *ikke*
paranteser!

function SetHandler( elm, evt, fnc) {
   if ( elm.addEventListener) elm.addEventListener( evt, fnc, false);
   else if ( elm.attachEvent) elm.attachEvent( 'on'+evt, fnc);
}

function RemoveHandler( elm, evt, fnc) {
   if ( elm.removeEventListener) elm.removeEventListener( evt, fnc,
false);
   else if ( elm.attachEvent) elm.attachEvent( 'on'+evt, fnc);
   }

function InitHandlers() {
var elm=document.getElementById( 'test');
if ( elm) SetHandler( elm, 'click', Open1);
var elm=document.getElementById( 'test_skift');
if ( elm) SetHandler( elm, 'click', SkiftKlik);
}

function SkiftKlik() {
var elm=document.getElementById( 'test');
if ( elm) {
RemoveHandler( elm, 'click', Open1);
SetHandler( elm, 'click', Open2);
}
}

function Open1() {
openBrWindow( 'test1.html','','width=100,height=100');
}

function Open2() {
openBrWindow( 'test1.html','','width=100,height=100');
}
</script>

Du skal så fjerne onclick fra <a>'erne....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-10 00:05

Birger Sørensen har bragt dette til verden:
> function RemoveHandler( elm, evt, fnc) {
> if ( elm.removeEventListener) elm.removeEventListener( evt, fnc, false);
> else if ( elm.attachEvent) elm.attachEvent( 'on'+evt, fnc);
> }

Det er noget vrøvl for IE.

function RemoveHandler( elm, evt, fnc) {
if ( elm.removeEventListener) elm.removeEventListener( evt, fnc,
false);
else if ( elm.detachEvent) elm.detachEvent( 'on'+evt, fnc);
}

Det gik også lige lidt hurtigt, og er ikke testet.
Men princippet skulle vist være tydeligt nok - håber jeg 8-o

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 01-04-10 09:07

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Det gik også lige lidt hurtigt, og er ikke testet.
> Men princippet skulle vist være tydeligt nok - håber jeg 8-o

Jeg kan godt nok ikke få det til at virke. Jeg er ikke så meget inde i
javascript, så har svært ved at se hvad der kan være galt. Der sker ikke noget
når jeg klikker på mine links.

Hvis jeg prøver at sætte onclick="openBrWindow(
'test1.html','','width=100,height=100')" ind i min <a>, virker den heller ikke
når din kode er med på siden. Fjerner jeg din kode virker det fint.

Min openBrWindow ser sådan her ud

function openBrWindow(theURL,winName,features) {
window.open(theURL,winName,features);
}

Kan du eller andre hjælpe mig videre?

Fra : Martin Jensen

Dato : 01-04-10 09:42

Martin Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Kan du eller andre hjælpe mig videre?

Det er ikke længere nødvendigt, da jeg selv fik lavet en løsning

Jeg kalder en funktion setUrlVar, som smider url'en i en variabel, og denne
variabel bruger jeg i min openBrWindow funktion

<script type="text/javascript">
var theURL = 'test1.html';
function setUrlVar(urlvar) {
   theURL = urlvar;
   }

function openBrWindow(theURL,winName,features) {
window.open(theURL,winName,features);
}
</script>

vindue</a><br />

Mange tak for hjælpen, det var dine inputs der gav mig idéen til dette :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-10 09:48

> [...]
> Nyt vindue</a><br />
>

> Mange tak for hjælpen, det var dine inputs der gav mig idéen til dette :)

yw.

Det virker også som unobtrusive.
http://bbsorensen.com/mj/
Jeg kan ikke sige, hvad der går galt hos dig, men det må umiddelbart
være noget andet, så vi skal nok have et link, hvis du skal have hjælp
til at gøre det sådan...
Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-04-10 12:16

Birger Sørensen wrote:

> Det virker også som unobtrusive.
> http://bbsorensen.com/mj/

Det gør det også her, selv i min gamle Konqueror,
men jeg fatter ikke rigtig formålet med at skifte links.

Man kan lave mange andre 'fancy' måder uden de store armbevægelser.

Stig Johansen

Fra : Martin Jensen

Dato : 02-04-10 11:59

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> http://bbsorensen.com/mj/

Ja med det samme jeg så kildekoden på din side, kunne jeg se hvor
fejlen var. *DOH* havde ikke fået trukket din kommentar i setHandler
op på en linie, så nu kører det.

Jeg troede så at jeg let ville kunne tilpasse det til det egentlige
formål, men jeg er åbenbart ikke dygtig nok :(

http://89ersvenner.dk/temp/index2.asp kan i se at der er 5
billeder. 1 stort og 4 thumbs. Hvis man klikker på et af de små,
bliver det vist i som det store, og når man så klikker på det store,
skal det åbne et nyt vindue hvor et helt stort bliver vist.

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> men jeg fatter ikke rigtig formålet med at skifte links.
>
> Man kan lave mange andre 'fancy' måder uden de store armbevægelser.

Du må meget gerne vise/fortælle hvordan det ellers kan gøres, da jeg
meget gerne vil lære.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-04-10 13:29

Efter mange tanker skrev Martin Jensen:

> [...]
> skal det åbne et nyt vindue hvor et helt stort bliver vist.

> Du må meget gerne vise/fortælle hvordan det ellers kan gøres, da jeg

Det gør man - kan man gøre, i hvert fald - med onclick på billedet og
manipulering af img's src attribut. Det er ikke nødvendigt med et
link(<a>).
Det er en god ide at bruge link, hvor det er ønskeligt at søgemaskiner
kan finde siden. Men et tilfælde som her, er det måske ikke så
påkrævet. Men det skal du nok selv vurdere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-10 13:59

Martin Jensen wrote:

> Du må meget gerne vise/fortælle hvordan det ellers kan gøres, da jeg
> meget gerne vil lære.

Birger er 10.000 gange bedre til at forklare.

Stig Johansen