AVG <> Avira
Fra : Kim Schroeder

Dato : 29-03-10 00:33

I sidst nye udgave af Tænk er Avira klart bedre i samlet
bedømmelse end AVG.

Jeg bruger selv AVG - kan nogen fortælle om erfaringer med
Avira ?

Kim

Fra : John V.

Dato : 29-03-10 16:00

Den 29-03-2010 01:33, Kim Schroeder skrev:
> [...]
> bedømmelse end AVG.
>
> Jeg bruger selv AVG - kan nogen fortælle om erfaringer med

Jeg bruger selv Avira, det fungerer fint, men er lidt længe om at starte
op. Da det er den gratis udgave jeg bruger kan opdateringer måske tage
lidt længere tid end i betalingsversionen, men jeg køber det nok snart.

John

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-03-10 19:49

> [...]
> bedømmelse end AVG.
>
> Jeg bruger selv AVG - kan nogen fortælle om erfaringer med

Jeg regner med, du mener Free Edition.

Det er OK, tager hvad det skal, er måske en anelse krævende, men burde
ikke være problem for moderne maskiner. Der dukker en popup, når der er
scannet automatisk, som reklamerer for deres fulde version. Tryk OK, så
er det det. Ellers kører det automatisk i baggrunden, og det konflikter
ikke med andre programmer.

Grunden til, jeg tog Avira i sin tid i stedet for AVG, var så vidt jeg
husker en ret god detection level (en af de bedste på det tidspunkt) og
en lav false positive. Man skal være opmærksom på i diverse tests, om
der tales om købeversion eller personalversionen, det har meget at sige,
også for de ekstra værkstøjer, som kan følge med; Webguard,
spywarefinder, firewall osv..

Eftersom jeg udelukkende gik efter høj detection på virus selv, har jeg
ikke været interesseret i disse ekstra værktøjer, så du vil muligvis
mangle noget, hvis du tager efter dette. Eller for at sige det på en
anden måde: Jeg aner ikke hvad Avira kan udover antivirus, det må du
læse om på nettet eller på deres hjemmeside.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-03-10 20:28

Den 31-03-2010 20:49, Rune Jensen skrev:

> [...]
> anden måde: Jeg aner ikke hvad Avira kan udover antivirus, det må du
> læse om på nettet eller på deres hjemmeside.

Man kan måske godt opfatte sikkerhed som en omvendt pyramide med det
vigtigste øverst. Så ligger antivirus i bunden (spidsen), da det er det
sidste forsvarsværk.

Helt i toppen ligger den sunde fornuft- f.eks. at lytte til advarsler og
ikke tro på noget, som ser for godt ud til at være sandt - klik væk,
hvis det er mistænkeligt, opdatere alle sine programmer og
extensions/plugins/browser.. Sammen med de indstillinger, man man gøre,
som er helt generelle og ganske gratis, f.eks.:

1) Kør aldrig på et adminlogin. Lav en brugerkonto med minimerede
rettigheder i stedet, og kør på den til dagligt

2) Find en anden PDF-reader end Adobes. Den er hullet som en si. Hvis du
*vil* bruge Adobes, så slå javascript fra.

3a) Hvis du bruger Opera, slå flash fra globalt, og slå det til på
sideniveau for Youtube og ikke andre. Samme med Javascript, her kan du
dog blive nødt til at slå det til for lidt flere

3b) Bruger du Firefox, er det lidt mere tricky, her kan NoScript måske
hjælpe

4) Chrome er en meget sikker browser, hvis man ikke er til Opera eller FF

Og så er det sådan noget som webGuard (her bruger jeg WOT extension til
FF), firewall og antispyware/antiroot-kit. Og altså antivirus i bunden.

NOTE: Jeg har ingen viden om sikkerhedsindstillinger i IE, men det er
helt klart, at bruger man den, så *bør* man også sætte
sikkerhedsindstillingerne, så de følger ens surf. Der må ikke være flere
rettigheder, end der er nødvendigt. Jeg tænker særligt på ActiveX.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-10 20:32

Den Wed, 31 Mar 2010 21:27:48 +0200 skrev Rune Jensen:
> [...]
> dog blive nødt til at slå det til for lidt flere
>
> 4) Chrome er en meget sikker browser, hvis man ikke er til Opera eller FF

Der er snak om at næste version af Chrome får indbygget Flash. Hvordan
vil det påvirke din anbefaling?

(Man kunne frygte at det bliver lige så umuligt at deaktivere som
den indbyggede Google Translate i nuværende version).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-03-10 21:55

Den 31-03-2010 21:31, Kent Friis skrev:

> [...]
>
> (Man kunne frygte at det bliver lige så umuligt at deaktivere som
> den indbyggede Google Translate i nuværende version).

Det vidste jeg ikke. Men iflg.:

http://googlechromereleases.blogspot.com/2010/03/dev-channel-update_30.html

Vil man formentlig kunne slå den fra:

"A basic plug-in manager. The about:plugins page now lets you disable
any plug-in from loading on all web pages."

Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg mener om det, eftersom mit højeste
ønske er no Flash og HTML5 som erstatning. Men de må vel have valgt det
som en slags nødløsning, fordi, at Flash som det er nu arbejder udenfor
deres sand boxing, og de gerne vil kunne styre det selv.

I og for sig er det vel OK, hvis alternativet er, at HTML5 først bliver
indført om mange år, og man så må leve med en ekstern Flash plug in, for
den er da vidst ganske hullet. Der skal jo være noget, som virker i
mellemtiden.

Jeg er mest interesseret i, om det så forbedrer sikkerheden indtil da.
Jeg synes ikke, det vil være smart ikke at have mulighed for helt at
lukke det ude, evt. undlade install helt, hvis man aldrig vil have
Flash, men nu bruger jeg jo YouTube, så..

Iøvrigt er det formentlig korrekt, som en anden anførte, at HTML5 ikke
er den endelige løsning, for der vil også blive introduceret huller med
nye muligheder. Eneste forskel mht. Flash/<video> er så bare, at det
ikke længere er Adobe, som styrer det men browserproducenterne. Så
angrebsfladen vil formentlig blive mindre, da Flash plug in'et selv ikke
længere er et generelt angrebspunkt, men mere specifikt hver browsers
sårbarheder. Mit håb er så, at "masseangreb" som dem imod Flash bliver
sværere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Schroeder