Cron job der checker om en applikation sta~
Fra : Kim M. Jørgensen

Dato : 25-03-10 08:50

Hej jeg har et lille problem med en applikation på min Ubuntu Server

Det sker engang imellem at applikationen bare stopper af sig selv og lukker
ned. Ikke med noget bestemt tidsrum eller noget, nogle gange køre det uger
uden problemer og andre gange måneder. Det er også fint nok det har jeg lært
at leve med at sådan er det bare.

Men tænkte på nu kan man jo næsten alt med scripts og Cron jobs på Linux så
man må kunne lavet et job der køre hver f.eks 5 minut og checker om
aplikationen køre og hvis ikke starte den igen.

Så tænkte på om der var nogen der kunne hjælpe mig lidt med hvordan jeg
kunne lave sådan et script.

I øjeblikket starter jeg automatisk applikationen på med at jeg har lagt den
ind i rc.local filen

jeg kan så med ps -a komandoen se om den stadig køre

Appliaktionen hedder Oscam

Så er der nogen der evt kunne hjælpe mig lidt på vej her eller lå inde med
en script der kunne bruges.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 25-03-10 09:01

On 25-03-2010 08:49, Kim M. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Appliaktionen hedder Oscam
>
> Så er der nogen der evt kunne hjælpe mig lidt på vej her eller lå inde
Her er et lille script jeg bruyger til at tjekke at min service
Mythbackend kører - det skulle du kunne tilrette så din daemon står
istedet for mythBackend og kommandoen til at genstarte denne ( jeg kører
ArchLinux:

#############################################################
#!/bin/sh
#
# This script is designet to check weather Mythbackend is
# Running or not - if not - restart the servicve:

SERVICE_MYTHBACKEND='mythbackend'
ADMIN_EMAIL='dinmailadresse'

if
ps ax |grep -v grep | grep $SERVICE_MYTHBACKEND > /dev/null
then
a=0
else
echo "Process MythBackend is not running..."
echo "Process Mythbackend is not running!" | mail -s
"$SERVICE_MYTHBACKEND is down" $ADMIN_EMAIL
/etc/rc.d/mythbackend restart
fi
##############################################################

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-03-10 09:14

Per Jørgensen <pbj@invalid.dk> wrote in news:4bab176c$0$36574
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

Prøv også at se på "monit".

Mvh. NKJensen

Fra : Kim M. Jørgensen

Dato : 25-03-10 10:30

Ja det ser meget spændende ud.
Men selvom der står det er free så skriver programmet
M/Monit version: 2.2.1-linux-x86
License information: This license will expire on Sat, 24 Apr 2010 01:00:01
+0200

Plus det vidst heller ikke virker så lige til at gå til og bare monitorere
en process, men tror da hvis man giver sig tid til at sætte sig ind i det er
det meget genialt

Men vil da have det i baghoved hvis jeg har for meget tid i overskud til at
sætte mig ind i dens konfigurationer

Fra : Kent Friis

Dato : 25-03-10 16:43

Den Thu, 25 Mar 2010 10:29:40 +0100 skrev Kim M Jørgensen:
> [...]
> M/Monit version: 2.2.1-linux-x86
> License information: This license will expire on Sat, 24 Apr 2010 01:00:01

Mit første gæt ville være at M/Monit ikke er det samme som monit.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-03-10 09:21

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> Mythbackend kører - det skulle du kunne tilrette så din daemon står
> istedet for mythBackend og kommandoen til at genstarte denne ( jeg kører

Jeg gør noget lignende, bortset fra at jeg bare placerer koden direkte i
cron:

pgrep oscam > /dev/null || <restart oscam>

Her skal <restart oscam> naturligvis ertstattes med den rigtige kode til
at genstarte programmet.

Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-03-10 09:35

Kim M Jørgensen skrev:

> [...]
>
> […] man må kunne lavet et job der køre hver f.eks 5 minut og
> checker om aplikationen køre og hvis ikke starte den igen.

Du kan fx lade applikationen køre under “upstart”. Lav fx en fil med
følgende indhold:

# oscam.conf — upstart-script for OSCam

start on runlevel [2345]
stop on runlevel [016]

exec /usr/local/bin/oscam
respawn

# eof

Tilføj evt. argumenter til OSCam på linjen med “exec /usr/local/bin/oscam”.
Hæld filen i /etc/init/ [¹] og test om den virker med “sudo start oscam”.
Fra nu af vil OSCam blive startet ved alm. opstart, og standset ved genstart
og overgang til runlevel 1 (single user mode). Hvis applikationen stopper,
vil upstart/init genstarte den.

Mvh
Klaus

[¹] På Karmic Koala: /etc/init/
Tidligere versioner af Ubuntu bruger /etc/event.d/
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-03-10 16:25

Kim M Jørgensen skrev:

> Ja [monit] ser meget spændende ud.

Upstart er “indbygget” i Ubuntu, og selv om dokumentationen er
elendig [og selv om implementationen skifter fra version til
version], er det nogenlunde enkelt at skrive konfigurationsfiler
der kan holde et program i luften.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-03-10 16:52

Kim M. Jørgensen skrev:
> [...]
> det uger uden problemer og andre gange måneder. Det er også fint nok det
> har jeg lært at leve med at sådan er det bare.

Bare en bemærkning om problemløsning: du har fået nogle forslag til
symptombehandling. Men den rigtige og langsigtede løsning er at finde ud
af hvorfor problemet opstår.

Problemet kan skyldes en årsag, der også forårsager andre problemer, du
bare ikke har opdaget endnu.

Problemet kan selv forårsage nye problemer (fx inkonsistente data), som
du ikke har opdaget endnu.

Mvh. Lars

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 26-03-10 19:06