Pelsvask
Fra : Ole Mogensen

Dato : 21-03-10 11:12

Hej.

Hvor tit vaske I jeres kat ?

Mis er en delvis udegående/hjemmeliggende huskat.

Ole

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:37

Ole Mogensen wrote:
> Hej.
>
> Hvor tit vaske I jeres kat ?
>
> Mis er en delvis udegående/hjemmeliggende huskat.

Hvis ikke katten er blevet vænnet til vask fra killing af, vil den modsætte
sig det voldsomt og oftest blodigt.

--
- Frank

Fra : Ole Mogensen

Dato : 21-03-10 12:07

On 21-03-2010 11:36, Frank Leegaard wrote:

> Hvis ikke katten er blevet vænnet til vask fra killing af, vil den modsætte
> sig det voldsomt og oftest blodigt.

Han er ikke vænnet til det, men der var ikke problemer
da han fik sit første/eneste bad sidste sommer.

OLe

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-03-10 11:42

"Ole Mogensen" <o@mogensen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hej.
>
> Hvor tit vaske I jeres kat ?
>
> Mis er en delvis udegående/hjemmeliggende huskat.
>
> Ole

Jeg har haft katte i over 30 år, og har aldrig vasket én eneste af dem. Det
har de klaret udmærket selv, og de har altid duftet dejligt rent. Jeg tror
ikke, at det er almindeligt at bade sin kat. Det er anderledes med en hund,
den kan ikke vaske sig selv så effektivt som en kat kan.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-03-10 11:46

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tror ikke, at det er almindeligt at bade sin kat. Det er anderledes med en
> hund, den kan ikke vaske sig selv så effektivt som en kat kan.

Jeg glemte at bemærke at jeg altid kun har haft korthårskatte. Sagen stiller
sig nok lidt anderledes med langhårskatte.

Jeg er til gengæld flink til at børste kattepelsen, og min lille Mini nyder
det i fulde drag.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 12:27

Tove Krieger wrote:

> Jeg glemte at bemærke at jeg altid kun har haft korthårskatte. Sagen
> stiller sig nok lidt anderledes med langhårskatte.

Jeg ved ikke hvor grænsen går mellem kort og langhåret.
Men i forhod til vore tidligere 3 katte har Twix en, for mig, langhåret
pels.

I omegnen af 5 cm, og tynd og fin, så når jeg kradser "hårknuder" ud, ligner
det nærmest de der ting fra mælkebøtter.

Nå, men til sagen - Twix kan sagtens finde ud af at vaske sig selv, men da
der er uforholdsmæssig meget pels at hode styr på, så tager det _noget_
længere tid end de andre katte.

Men han er formentlig stolt, for han hoder sig utrolig ren, så der er ikke
behov for ekstra "rengøring".

> Jeg er til gengæld flink til at børste kattepelsen, og min lille Mini
> nyder det i fulde drag.

Jeg har overvejet om jeg kunne finde en kartebørste, da Twix af og til får
"hårknuder".

Indtil videre klarer vi det med lidt kradseri (af mig), og et lille bid, når
jeg hiver en hårtot ud af pelsen.

Stig Johansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-03-10 13:02

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> "hårknuder".
>
> Indtil videre klarer vi det med lidt kradseri (af mig), og et lille bid,

Du kan finde en passende børste i enhver velassorteret dyrehandel. Man skal
bare passe på børster med gummidupper til langhårede katte, fordi de kan
rive i pelsen og gøre ondt på katten. En almindelig karte vil være
fortræffelig til Twix, fordi han jo ikke er langhårskat i den forstand. Han
har bare en meget tyk pels, han vil helt sikkert nyde at blive børstet med
en karte, fordi den fjerner al overflødig pels, når han fælder og det er der
jo nok af for tiden (også på Mini), som dog kan nøjes med en kam og en
almindelig hårbørste.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 15:03

Tove Krieger wrote:
> [...]
> overflødig pels, når han fælder og det er der jo nok af for tiden
> (også på Mini), som dog kan nøjes med en kam og en almindelig

Brugte i mange år en hestestrigle med ståltænder til at soignere mine katte
med. Det nyder de meget. De kommer galoperende når den findes frem.

--
- Frank

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 24-03-10 23:47

ALDRIG..

Fra : Heidi

Dato : 21-03-10 18:18

> Hvor tit vaske I jeres kat ?

1

Første (for 11 år siden) og sidste :)

Mine er alm. huskatte og passer fint deres pels selv.
De soignerer sig i timevis hver dag, og er altid fine og velplejede.

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Allan G

Dato : 25-03-10 00:09

"Ole Mogensen" <o@mogensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvor tit vaske I jeres kat ?
>
> Mis er en delvis udegående/hjemmeliggende huskat.
>
> Ole

Efter de er blevet indhegnet bliver de ikke vasket.
Det klarer de selv, Ud når det regner og ind og tørrer, og så ud igen.

Dvs det er jo ikke de samme katte, men da jeg havde fritløbende katte, der
var det ind immellem nødvendigt med en kattevask.

Jeg havde en der kunne lide at kravle op i motorrummet på gamle biler, det
krævede en tur under bruserren.

Sådan noget olierret pels er vist ikke sundt. Og slet ikke sundt for katten
at slikke rent.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 31-03-10 12:01

Ole Mogensen <o@mogensen.mail.dk> wrote in

> Hej.
>
> Hvor tit vaske I jeres kat ?
>
> Mis er en delvis udegående/hjemmeliggende huskat.

Mine 2 går i indhegnet have og huset, men jeg vasker dem aldrig. Dvs
Somalien er blevet vasket 2 gange, den ene gang kom han hjem fra
dyrehospitalet og stank langt væk af tis, den anden gang havde han haft
tyndskid som hang i hans halvlange pels ned ad benene. Jeg var ikke
populær nogle af gangene. Den anden, korthåret, er aldrig blevet
vasket. Kattene er 10 & 8 år gamle.

--
Kate

gerne ældre.