Knytte radiobutton sammen med input
Fra : Christoffer

Dato : 20-03-10 18:31

Hej,

Jeg har gang i et projekt hvor jeg meget gerne vil have at der er
4 inputfelt man kan skrive i. Hvert inputfelt skal have
tilknyttet en radiobutton saa man kan markere et af de inputs man
har skrevet. Value af radioinputtet skal altsaa vaere det input
man har skrevet i det tilhoerende inputfelt..

<input type="text" name="trivi1" value="answer one"> <input
type="radio" name="correct" value="1"> Correct answer <br>

<input type="text" name="trivi2" value="answer two"> <input
type="radio" name="correct" value="2"> Correct answer <br>

<input type="text" name="trivi3" value="answer three"> <input
type="radio" name="correct" value="3"> Correct answer <br>

<input type="text" name="trivi4" value="answer Four"> <input
type="radio" name="correct" value="4"> Correct answer <br>

I sidste ende skal man saa have 5 vaerdier i alt.

Haber det giver mening

Christoffer

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-10 16:29

Christoffer har bragt dette til verden:
> [...]
> type="radio" name="correct" value="4"> Correct answer <br>
>
> I sidste ende skal man saa have 5 vaerdier i alt.

Værdien af "correct" vil være den der er checked. Jeg kan ikke se
behovet for at det skal være samme værdi i de to felter.
Hvis du ændrer name="trivix" til name="trivi[]", og starter med nummer
0 i stedet for 1 for radiobuttons, får du overført data til et
serverside array i trivi[] og den valgte i correct, og det valgte kan
du finde som trivi[ correkt].
Hvis det er forståeligt...
Efter min mening, bedre end et clientside script, der skal sætte
værdier, du lige så godt kan evaluere serverside.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Christoffer

Dato : 22-03-10 15:49

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået det rigtigt.. mener du
noget i stil med
<input type="text" name="trivi[]" value="answer one"> <input type="radio"
name="correct" value="0"> Correct answer <br>

<input type="text" name="trivi[]" value="answer two"> <input type="radio"
name="correct" value="1"> Correct answer <br>

Hvordan vil du så lave næste skridt?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-10 18:19

> [...]
>
> <input type="text" name="trivi[]" value="answer two"> <input type="radio"
> name="correct" value="1"> Correct answer <br>

8X

Ja det er sådan jeg mener.
Og næste skridt kommer jo så an på hvad du skal bruge det til, og
hvilket script der modtager din form.

for( $idx = 0; $idx < 5; $idx++) {
$trivi[idx] = isset( $_POST[ 'trivi'][idx]) ? (string)$_POST[
'trivi'][idx] : '';
}
$corr = isset( $_POST[ 'correct]) ? (integer)$_POST[ 'correct] : 0;
echo "Du svarede: ".$trivi[ $corr]."\n";

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Christoffer

Dato : 22-03-10 22:48

Oplysningerne skal bare gemmes direkte i en database, ikke saa meget hurlemhej
med det.. men jeg synes ikke helt jeg kan gennemskue din idx, det er jo ikke
en variabel der er sat nogen steder, saa hvor kommer den fra? Bruger jeg den
kode du har kommet frem med er outputtet blankt.. hvis jeg definere $idx = 0;
og bruger $trivi[$idx] saa er jeg ogsaa i problemer..

Bortset fra det, saa kan jeg udemaerket see hvor du vil hen med koden.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-10 23:53

Christoffer skrev den 22-03-2010:
> [...]
> definere $idx = 0; og bruger $trivi[$idx] saa er jeg ogsaa i problemer..
>
> Bortset fra det, saa kan jeg udemaerket see hvor du vil hen med koden.

$idx er variablen i en helt alminedlig for-løkke.
Der er selvfølgelig "hastighedsfejl" - $ mangler hvor den indexerer..

$trivi[$idx] = isset( $_POST[ 'trivi'][$idx]) ? (string)$_POST[
'trivi'][$idx] : '';

Hvis det er direkte til database, bør du desuden have
mysql(i)_real_escape() i hvert fald om strengene...

$trivi[$idx] = isset( $_POST[ 'trivi'][$idx]) ? mysqli_real_escape(
(string)$_POST[ 'trivi'][$idx]) : '';

Hvis du kun er interesseret i den streng der er valgt med radiobutton,
kan du nøjes med den...

$corr = isset( $_POST[ 'correct]) ? (integer)$_POST[ 'correct] : 0;
$svar = isset( $_POST[ 'trivi'][$idx]) ? mysqli_real_escape(
(string)$_POST[ 'trivi'][$idx]) : '';

hvor der så faktisk ikke er brug for at de andre strenge sendes med
formen.
Var det dét dit oprindelige spørgsmål gik på?
Tror jeg er lidt forvirret af muligheden for at skrive 4 svar, og så
skulle vælge hvilket man mener er det rigtige...

Birger

http://bbsorensen.dk