Automatisk valg af billeder i banneret
Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-03-10 17:54

Hej,

Jeg ønsker at have tre billeder i et banner på min hjemmeside.

Jeg søger en funktion, hvor browseren automatisk henter 3
billeder fra en mappe på serveren. Sciptet skal fungere således,
at jeg hele tiden kan uploade nye billeder til mappen, som så
automatisk vises på min hjemmeside i banneret.

Er det muligt at få browseren til selv at hente tilfældige
billeder fra mappen, således at de tre billeder i banneret ikke
forbliver de samme, men hele tiden skiftes ud når browseren
opdateres, og når jeg ligger nye billeder i mappen?

Hvis I kender et script, der ligner min beskrivelse, men ikke
opfylder alle mine krav, må i godt poste det alligevel.

På forhånd tak,

Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-10 22:19

Stefan Køberl skrev:
> [...]
>
> Hvis I kender et script, der ligner min beskrivelse, men ikke
> opfylder alle mine krav, må i godt poste det alligevel.

http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/random.php

viser hvordan der vælges ét af 10 tilfældige billeder.
I dette tilfælde har billederne filnavnene sport1.jpg,
sport2.jpg, sport3.jpg osv.

Hvordan du lige ordner det, så du kan vælge 10 eller 3
ud af en ukendt mængde skal jeg ikke kunne sige, men
det her er da et udgangspunkt.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 01:53

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> sport2.jpg, sport3.jpg osv.
>
> Hvordan du lige ordner det, så du kan vælge 10 eller 3
> ud af en ukendt mængde skal jeg ikke kunne sige, men

Hvis man tager udgangspunkt i dit script, kan man bruge længden af arrayet i
stedet for 10.

Giver vi billederne id'erne pic1,pic2,pic3, kan man rette din next funktion
til:
function next(){
nr = randomBetween(1,images.length-1);
document.getEementById('pic1').src=
images[nr].src;

nr = randomBetween(1,images.length-1);
document.getEementById('pic2').src=images[nr].src;

nr = randomBetween(1,images.length-1);
document.getEementById('pic3').src=images[nr].src;

Men jeg vil nok foreslå, at man kun har url'erne i images, da der ikke er
grund ti at preloade alle billeder i dette tilfælde.
I så fald rettes images[nr].src ti images[nr] og initieringen rettes til:
for(i = 1; i < antal + 1; i++){
   images[i] = "sport" + i + ".jpg";

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-10 08:30

Den 20-03-2010 23:53, Stefan Køberl skrev:

> [...]
> at jeg hele tiden kan uploade nye billeder til mappen, som så
> automatisk vises på min hjemmeside i banneret.

Du kan bruge JavaScript, som de andre foreslår, men det har
nogle begrænsninger på brugen af filnavne. JavaScriptet vil
kun virke med kendte filnavne.

Bruger du en serversideteknologi, som fx php, kan du bruge
valgfrie filnavne. Scriptet vil kigge i mappen og vælge ud
fra de filer, der ligger i mappen. Dermed kan du bare
uploade nye filer, som du skriver i dit indlæg.

Du kan se et script til hentning af et enkelt tilfældigt
billede her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-php.php#billeder_fra_mappe

Det er selvfølgelig også muligt at hente tre billeder ad
gangen, det kræver blot nogle få tilføjelser og ændringer i
koden.

Hvis du vil bruge serversideteknologi, så tjek hvad dit
abonnement på webhotellet understøtter, og spørg så i den
rette gruppe, fx dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
for php.

Vær opmærksom på, at ved serversideteknologi, skal dine
sider have en anden filtype end "html", fx "php" eller
"asp". Så hvis du allerede har en masse sider med filtypen
html, så kan det nemmeste være at benytte JavaScript-løsningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog:

Fra : Stefan Køberl

Dato : 21-03-10 12:06

Tak for de to løsninger (javascript og php).
Jeg har valgt at bruge serversideteknologien, da mit webhotel understøtter dette.

> Det er selvfølgelig også muligt at hente tre billeder ad
> gangen, det kræver blot nogle få tilføjelser og ændringer i
> koden.

Jeg har fået koden til at virke på min hjemmeside.
Jeg stiller ovenstående spørgsmål i php-gruppen i stedet.

Tak for god support til jer alle!