Formularvalidering
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-10 15:09

Hvad er der galt med denne funktion:

function tjekFormular()
{
if (kontakt.fnavn.value==0)
{
alert("Indtast venligst dit fornavn");
return false;
}
return true;
}

der kaldes af

<form onsubmit="return tjekFormular()" id="kontakt" ...>

når formulares sendes uanset om der er indtastet
noget i feltet. Feltet har følgende udformning:
<input name="Fornavn" id="fnavn" type="text">

Formularen kan ses "live" uden validering på
http://733.dk/senior-pc/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-03-10 15:46

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> noget i feltet. Feltet har følgende udformning:
> <input name="Fornavn" id="fnavn" type="text">
>
> Formularen kan ses "live" uden validering på

Det bedste er nok altid at bruge id'er, så prøv i stedet:
if (document.getElementById('fnavn').value < '!'' ) {
alert....

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-03-10 16:32

Stig Johansen skrev:
8X
> Det bedste er nok altid at bruge id'er, så prøv i stedet:
> if (document.getElementById('fnavn').value < '!'' ) {
> alert....

eller
if ( document.getElementById( 'kontakt').value.length < 1 ) {
alert....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-03-10 16:39

Birger Sørensen udtrykte præcist:
> [...]
> 8X
>
> eller
> if ( document.getElementById( 'kontakt').value.length < 1 ) {

skal selvfølgelig være
if ( document.getElementById( 'fnavn').value.length < 1 ) {

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-03-10 17:18

Birger Sørensen wrote:

> Birger Sørensen udtrykte præcist:

> skal selvfølgelig være
> if ( document.getElementById( 'fnavn').value.length < 1 ) {

Den med at bruge '!' er er gammelt høkertrick, da ! er det første tegn efter
blank.

Så hvis man taster en blank vil længden være 1, men stadig < !
alternativt kan man bruge noget trim hvis man føler for det.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-10 18:08

Stig Johansen skrev:

> [...]

Der er lige et anførselstegn for meget... Men ellers
virker det.

<snip>
> [...]
>
> Så hvis man taster en blank vil længden være 1, men stadig < !
> alternativt kan man bruge noget trim hvis man føler for det.

I like <'!' da den jo også frasorterer blanktegn.
Når mine hidtidige forsøg (value==0 eller value=="0")
ikke lykkes er det så fordi der passeres en ascii-værdi i
stedet for ingenting?

Under alle omstændigheder tak for hjælpen. Nu kan jeg
komme videre med formularprojektet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-03-10 18:34

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Der er lige et anførselstegn for meget... Men ellers
> virker det.

Mit keyboard er stået af, så jeg bruger et lettere defekt et.
Bla virker l-tasten ikke, så jeg må bruge copy/paste, og det kan give rigtig
sjove indæg, hvis jeg gemmer at indsætte 'et :)

> Når mine hidtidige forsøg (value==0 eller value=="0")

value er værdien, og ikke antallet af tegn.
Så den test går på om man har tastet 0 i feltet, så alt andet end 0, og kun
0. vil give en fej.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-10 01:27

Er du sikker på at det ikke er fordi den opfatter 0 som false?
Jeg er ikke sikker på om det gælder javascript men nogen
programmeringssprog opfatter en tom værdi som false så udtrykket
if(value==0) ville i så fald blive if(false==false).

Den korrekte måde at checke om en værdi er tom er:
if(!value)
Men ofte vil man alligevel checke for mere end et bogstav og der vil
man bruge:
if(value.lenght<antal)

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 11:16

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Under alle omstændigheder tak for hjælpen. Nu kan jeg
> komme videre med formularprojektet.

Hvis du vil gøre det "lækkert" for dine brugere, så vi jeg foreslå dig at
lægge hvert felt på en linie for sig, og lave et "errorfield" i
forlængelse.

Intet er mere pisseirriterende end disse "alerts" (IMO).

Så i stedet for (gentagne) alerts, kan man vise et "errorfield" med teksten
"Dette felt skal udfyldes", og fremhævet med f.eks. rødt.

Samtidig kan man sætte background på den tilhørende inputbox til eks. rød,
så brugeren kan se hvor den er gal.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-03-10 12:21

Stig Johansen skrev:

> Hvis du vil gøre det "lækkert" for dine brugere, så vi jeg foreslå dig at
> lægge hvert felt på en linie for sig, og lave et "errorfield" i
> forlængelse.

Eksempel please?
> Intet er mere pisseirriterende end disse "alerts" (IMO).

Det har du ret i, men det er altså den måde,
jeg indtil nu har kunnet finde ud af. Og den
der kan finde ud af at taste sit navn og
sit telefonnummer eller hvad det nu er, får
jo ikke nogen alertboks.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 12:55

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Eksempel please?

Hvorfor vidste jeg dette "krav" ville opstå?
(skulle nok ikke have foreslået det...)

> Det har du ret i, men det er altså den måde,
> jeg indtil nu har kunnet finde ud af. Og den
> der kan finde ud af at taste sit navn og
> sit telefonnummer eller hvad det nu er, får
> jo ikke nogen alertboks.

Det er vi helt enige i, og det var også en generel betragtning.

Hvis du laver en konstruktion med f.eks. (overordnet)
osv med efternavn osv..

Så kan man under valideringen lave følgende i stedet for en alert:
if ("fejl.i.navn") {
document.getEementById('errfield1').innerHTM='Du skal udfylde navn';
returnvalue= false;
}

osv. med de resterende felter.

Starter du funktionen med
var returnvalue=true;
og sætter den til fase ved hvert tjek, og afslutter med
return returnvalue,
så kan du opnå, at der blliver givet fejl ved alle felter i stedet for
successive alerts.

Jeg vil godt lave et eksempel, men så må du levere html'et.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-10 14:32

Stig Johansen har bragt dette til verden:
> Jørgen Farum Jensen wrote:
8X
> [...]
> successive alerts.
>
> Jeg vil godt lave et eksempel, men så må du levere html'et.

Det er også muligt at indlejre fejltekster i HTML'en, i display:hidden
elementer - så skal "fejlfunktionen" blot vise/skjule det der er behov
for med display attributten, i stedet for at manipulere tekster,
hvilket - IMHO - er mere overskueligt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-03-10 14:46

Birger Sørensen skrev:

> [...]

Tak for tilbuddet, men jeg holder mig nu til alert
indtil videre - hvis ikke:
> [...]
> elementer - så skal "fejlfunktionen" blot vise/skjule det der er behov
> for med display attributten, i stedet for at manipulere tekster, hvilket

Den metode bruger jeg i forvejen til at
vise forklarende tekster til feltetiketter,
der måske ikke er tilstrækkeligt sigende
i sig selv. Blot bruger jeg display:none
i stedet for display:hidden , der er
en ok værdi hvis det er visibility vi taler om .

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-10 14:52

Jørgen Farum Jensen tastede følgende:

> [...]
> i sig selv. Blot bruger jeg display:none
> i stedet for display:hidden , der er
> en ok værdi hvis det er visibility vi taler om .

Jeg lærer det aldrig... 8-o
Det er netop visiblity du skal bruge her.
Den gør at indholdet stadig tager plads i dit layout, men ikke vises.
Der er altså ikke chance for at en "fejltekst" vælter layoutet,
samtidig med at koden ikke junglerer rundt med diverse tekster, men
viser de elementer der er behov for i stedet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-03-10 23:58

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Der er altså ikke chance for at en "fejltekst" vælter layoutet, samtidig
> med at koden ikke junglerer rundt med diverse tekster, men viser de

Jeg er overhovedet ikke enig. Såvel visibility-
egenskaben som display-egenskaben er anvendelige
til at vise og skjule et element, hvid det skjulte
element er absolut positioneret og dermed placeres
oven på det øvrige indhold.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-03-10 01:49

Jørgen Farum Jensen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> til at vise og skjule et element, hvid det skjulte
> element er absolut positioneret og dermed placeres

Jeg havde nu lidt fat i Stigs forslag.
Hvis du bygger din form i en tabel (eller sætter den sammen med labels,
inputs og div/span til info) kan du fra starten indsætte din
fejlmeddelelse, men skjule den med visibility.
Så tager elementet plads i det normale flow, men vises ikke. Dit layout
ændres altså ikke, når/hvis fejlmeddelelsen skal vises.
Skjuler du elementet med display, tager det ikke del i det normale
flow, når det er skjult. Når/hvis du derefter viser det, risikerer du
derfor at layoutet ændres.
Absolut positionerede elementer deltager ikke i det normale flow, så
der er det vel ligegyldigt om man bruger den ene eller den anden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 14:55

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> elementer - så skal "fejlfunktionen" blot vise/skjule det der er behov
> for med display attributten, i stedet for at manipulere tekster,

Det har du ret i.
Da jeg skrev indlægget var mine tanker mere på serverside delen, hvor jeg
"plejer" at ordne den slags valideringer.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-03-10 15:44

Stig Johansen skrev:

> Det har du ret i.
> Da jeg skrev indlægget var mine tanker mere på serverside delen, hvor jeg
> "plejer" at ordne den slags valideringer.

Det gør jeg helst også.
Input skal under alle omstændigheder valideres serverside. Så der er
ikke rigtig nogen grund til også at gøre det clientside.
Det kan selvfølgelig spare lidt på den besøgendes båndbredde. Nu bruger
jeg ikke JQuery eller andre bb-storforbrugere, så jeg spilder den med
noget fornuftigt i stedet
Og som Jørgen skriver, er det jo kun dem der ikke kan skrive rigtigt
første gang, eller tror de kan nøjes med at udfylde halvdelen, man
generer. ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 16:38

Birger Sørensen wrote:

> Og som Jørgen skriver, er det jo kun dem der ikke kan skrive rigtigt
> første gang, eller tror de kan nøjes med at udfylde halvdelen, man
> generer. ^^

Ja, det er nok at skyde gråspurve med kanonkugler i det her tilfælde.
Som sagt tænkte jeg mere på nogle af de ting jeg har lavet, som
* kontonummer skal udfyldes
* kontonummer skal være 10 cifre
* kontonummer ej korrekt (modulus 11 kontrol)
og den slags, hvor de kan være flere fejmeldinger til hvert felt.

Alt skal selfølgelig valideres serverside, men hvis man fanger tastefejl
(som netop er formålet med modulus11(/10)), sparer man tid6, både for
bruger og båndbredde.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-10 17:56

Jo, det er altid rart at kunne påpege åbenlyse fejl uden unødigt at
lave et server kald.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : DADK

Dato : 24-03-10 04:29

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Hvad er der galt med denne funktion:
>
> function tjekFormular()
> {
> if (kontakt.fnavn.value==0)
> {
> alert("Indtast venligst dit fornavn");
> return false;
> }
> return true;
> }

den kan være hvad som helst, incl ingenting og

function tjekFormular() {
if ((kontakt.fnavn.value!="undefined') || (kontakt.fnavn.value!="')) {
return true;
}
alert("Indtast venligst dit fornavn");
}