eth0: Link down
Fra : Carsten

Dato : 18-03-10 07:47

Hvis jeg fjerner ethernet stikket på min Linux boks får jer følgende
meddelelse.
eth0: Link down.
og tilsvarende når jeg sætter den i igen
eth0: Link now 100-FullDuplex
Disse meddelelser bliver også skrevet i messages loggen.
Jeg har 2 spørgsmål
1. Kan jeg se (fra et script) denne tilstand (om stikket er i eller ude)
nogle steder.
2. Hvordan finder jeg sidste linje i en fil når jeg har fundet alle
meddelelser fra eth0 med
grep eth0 /tmp/log/messages >eth0.log
Selvom der er en løsning på spørgsmål 1 vil jeg bruge dette med at læse
sidste linje til andre ting.

Mvh.
Carsten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-03-10 08:01

Carsten skrev:

> 2. Hvordan finder jeg sidste linje i en fil når jeg har fundet
> alle meddelelser fra eth0 med
>    grep eth0 /tmp/log/messages >eth0.log

Fx

   $ tail -1 < eth0.log

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-03-10 08:30

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> writes:

> eth0: Link down.
> og tilsvarende når jeg sætter den i igen
> eth0: Link now 100-FullDuplex

> 1. Kan jeg se (fra et script) denne tilstand (om stikket er i eller
> ude) nogle steder.

Det burde du kunne se med mii-tool(8).

//Makholm

Fra : Carsten

Dato : 18-03-10 09:30

Herunder er hvad jeg har fundet frem til.
Det forslag med "/sbin/ifconfig eth0 | grep RUNNING" er det jeg vil bruge.

Jeg havde selv kikket efter om man kunne se det med ifconfig men havde
overset det med at RUNNING forsvandt.

Den ud-kommenterede linje virker også.

Tak for indsatsen

Carsten

#!/bin/sh
#LINKSTATUS=`grep eth0 /tmp/log/messages.0 /tmp/log/messages | tail -n 1
| grep "Link down" `
LINKSTATUS=`/sbin/ifconfig eth0 | grep RUNNING`

if [ -z "$LINKSTATUS" ]; then
echo "LINK DOWN"
else
echo "LINK UP"
fi

#echo "$LINKSTATUS"

Fra : Niels Baggesen

Dato : 18-03-10 08:28

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> wrote:
> 1. Kan jeg se (fra et script) denne tilstand (om stikket er i eller ude)
> nogle steder.

/sbin/ifconfig eth0 | grep RUNNING

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-03-10 11:25

On 2010-03-18, Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> wrote:

> Hvis jeg fjerner ethernet stikket på min Linux boks får jer følgende
> meddelelse.

Inden du opfinder den dybe tallerken: Hvis du bare er interesseret i at
konfigurere dit netværk når der kommer stik i, så kig på ifplugd.

--
Andreas