Kontaktformular - vis / skjul formular
Fra : Martin Ploug

Dato : 14-03-10 11:02

Hej

Hvordan er det nu det er?
Jeg er ved at lave en simpel kontaktformular
i ren php-syntaks og i en og samme fil.
Jeg vil gerne have det sådan at formularen
ikke længere vises, hvis alle felter er udfyldt
korrekt, og der er trykket på submit.

Hvis et eller flere felter ikke er udfyldt korrekt,
vil jeg gerne have vist fejlbeskeden ovenover
formularen.

Øverst har jeg defineret mine variabler.
Så har jeg et tjek for, om der er blevet
trykket på submit med if (isset($_POST['submit']))

For hvert felt har jeg et tjek for, om det er tomt.
Hvis det er tomt, kommer der en echo med Indtast
venligst ..osv.

Efter det sidste felttjek har jeg, som det er lige nu,
selve formularen. Men den står for sig selv og er ikke
i en if, elseif eller else-statement (eller hvad det hedder).

Til sidst har jeg en else statement der sørger for at
sende indholdet i formularen vha. mail() og så en echo
med Din besked er blevet sendt.

Jeg mener, at felttjekene og visningen af formularen må
skulle "pakkes sammen" i én if-statement på en eller anden
måde eller hvad?

Venlig hilsen
Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-03-10 12:54

Martin Ploug forklarede den 14-03-2010:
> Hej
8X
> Jeg mener, at felttjekene og visningen af formularen må
> skulle "pakkes sammen" i én if-statement på en eller anden
> måde eller hvad?
8X

Det ville jeg gøre...

if ( "udfyldt korrekt") { send_mail(); }
else {
echo "Udfyld venligst...";
echo formen med alleredeindtastede data - eller default
}

Der er vel omkring ½ million måder at styre det på.
Direkte i if sætninger eller via midlertidige variable.
Lidt svært at rådgive, uden at vide hvad du allerede har...

$err_txt = '';
if ( submit) {
if ( check værdi) { $err_txt = 'Udfyld venligst...'; }
else if ( næste check) { $err_txt = '...'; }
else {
$err_txt = 'Tak';
send mail }
}
if ( $err_txt != '') { echo $err_txt; }
if ( $err_txt != 'Tak') {
echo formen
}

Ville måske virke...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 14-03-10 17:30

Den 14-03-2010 12:54, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> if ( submit) {
> if ( check værdi) { $err_txt = 'Udfyld venligst...'; }
> else if ( næste check) { $err_txt = '...'; }

Hej Birger

Tak for dine kommentarer.
Jeg kan ikke få vendt tingene rigtigt i mit hoved, så
jeg tror, at jeg indtil videre bare gør, så formularen
bliver vist hele tiden.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 17:34

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Tak for dine kommentarer.
> Jeg kan ikke få vendt tingene rigtigt i mit hoved, så
> jeg tror, at jeg indtil videre bare gør, så formularen

Brug javasript til at validere (selvfølgelig med php bagefter) og ajax til
at vise beskeden når den er sendt.

Mvh Anders

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-03-10 17:57

Anders Mikkelsen formulerede spørgsmålet:
> "Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Brug javasript til at validere (selvfølgelig med php bagefter) og ajax til at
> vise beskeden når den er sendt.
>
> Mvh Anders

Hvis input valideres med php, hvorfor så validere det hos brugeren?
Hvordan vil det virke uden js?
Så vidt jeg forstod Martin, var pointen, ikke at vise formen efter
afsendelse - og det er der vist ikke nogen grund til at rode ajax ind
i.
Man kunne bygge hele formen om en ajax - så den indsender data, checker
serverside, og returnerer et resultat. På baggrund af resultatt, kan
man vise/skjule formen, give fejlmeddelelser og fokusere felter med
fejl.
Men det er vist ikke det Martin er ude efter.
Hans løsning står på een side - hvilket er elegant, men selvfølgelig
også har ulemper som alt andet...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 19:19

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen
> Anders Mikkelsen formulerede spørgsmålet:

> Hvis input valideres med php, hvorfor så validere det hos brugeren?

For at validere det med php skal der jo sendes en request, så det tager
båndbredde. Med js ville browseren jo så selv validere fejl..

> Hvordan vil det virke uden js?
> Så vidt jeg forstod Martin, var pointen, ikke at vise formen efter
> afsendelse - og det er der vist ikke nogen grund til at rode ajax ind i.
Uenig. Du kan jo poste dataene til en ajax fil og så i den skrive success
eller fail, og hvis success kan du jo skjule formen.

> [...]
> Men det er vist ikke det Martin er ude efter.
> Hans løsning står på een side - hvilket er elegant, men selvfølgelig også

Bevars, men så skal siden jo genindlæses, og så kunne du ligeså godt oprette
en helt ny side.

Mvh Anders

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-03-10 19:42

> [...]
> eller fail, og hvis success kan du jo skjule formen.

> Bevars, men så skal siden jo genindlæses, og så kunne du ligeså godt oprette

Ajax tager også båndbredde. Og resultatet medfører ændringer i
visningen. Så der er ikke den store forskel, i brug af båndbredde. Den
største forskel ligge i, at med AJAX, kan det ikke lade sig gøre uden
js.
Det kan Martins løsning..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 19:49

--
Anders Mikkelsen
www.agmweb.dk
> [...]
> Så der er ikke den store forskel, i brug af båndbredde. Den største
> forskel ligge i, at med AJAX, kan det ikke lade sig gøre uden js.
Fik formuleret mig dårligt; så bliver der ikke brugt båndbredde på
valideringen.