Hvor lille en computer?
Fra : Morten P

Dato : 14-03-10 07:26

Jeg skal have boxee.tv installeret på en ubuntu, som skal have et lydkort
med SPDIF og HDMI ud.

Den skal kunne afspille 20G mkv filer samtidigt med boxee.

Jeg er ikke super interesseret i at den har en giga blæser og står og
larmer, ej heller at den bruger sindssygt meget strøm, men det er dog
sekundært!

Den skal dog fylde så lidt som overhovedet muligt.

Hvad kan I foreslå at Linux venlige processorer og kabinetter?

Byg selv er ok, men aner ikke hvilke dele der er store nok? (cpu + ram)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 07:55

Morten P skrev:

> Den skal dog fylde så lidt som overhovedet muligt.
>

> Hvad kan I foreslå at Linux venlige processorer og kabinetter?

Inden du går i gang med at hjemmestrikke kan følgende dims måske have
din interesse, da den kører Linux (sjovest i en homebrew udgave) og har
SPDIF og HDMI.

http://www.shg.dk/AV-enheder/Western-Digital-TV-HD-Live-2193583.html

Skal bruge en USB-disk eller stick.

Fra : Morten P

Dato : 14-03-10 14:59

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> wrote in message

> Inden du går i gang med at hjemmestrikke kan følgende dims måske have din
> interesse, da den kører Linux (sjovest i en homebrew udgave) og har SPDIF
> og HDMI.

Den kendte jeg ikke.
Jeg har en Popcorn Ahour 100 og den er da "god nok" men for helvede hvor er
det egentligt noget lort til _alt_ andet end film!

Jeg installerede Boxee på Windows igår og jeg må nok sige at den tager
prisen.

Ved ikke om jeg har mod på endnu en færdig dims med sikkert tvivlsom garanti
af firmware opdateringer ved nye formater :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 22:02

Morten P skrev:

> [...]
>
> Ved ikke om jeg har mod på endnu en færdig dims med sikkert tvivlsom garanti
> af firmware opdateringer ved nye formater :)

Det er jo en afvejning af ens behov.

Man får ikke meget medie-pc for 800 kroner i vore dage.

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-03-10 19:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> http://www.shg.dk/AV-enheder/Western-Digital-TV-HD-Live-2193583.html
>
> Skal bruge en USB-disk eller stick.

Kan den opgså optage på disk/stick? I specifikationen står
"Digital-afspiller (optager)" men ellers står der ikke noget om
optagefunktion.

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-10 22:03

Martin Larsen skrev:

> Kan den opgså optage på disk/stick? I specifikationen står
> "Digital-afspiller (optager)" men ellers står der ikke noget om
> optagefunktion.

Nej. Desværre.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 14-03-10 11:59

Morten P <spam@spam.spam> wrote:

> Byg selv er ok, men aner ikke hvilke dele der er store nok? (cpu + ram)

Boxee er IMO ikke superlækker på linux da der kører en del flash i
onlinedelen/ streamingdelen, hvilket ikke just er klippestabilt eller
hurtigt på linux.

Flashvideo kan pt. ikke accelereres gennem grafikchip på linux, men der
arbejdes på det. Skal du blot bruge Boxee til afspilning af film (mkv,
xvid, dvd, iso, ...) vil jeg foreslå at du tager et kig på XBMC, hvis du
ikke allerede kender den.

Skal du bruge Boxee til flash betyder det, at du skal have noget der er
kraftigt nok til at afspille flashvideo tilfredsstillende.
Atom-platformen som ellers er oplagt til sådanne projekter vil jeg mene
er lige i underkanten, du skal nok op i f.eks. Core 2 Duo el. mere.

Zotac laver ITX motherboards med nvidias grafikchips integreret (som kan
accelerere afspilning af video gennem VDPAU/PureVideo - undestøttet af
Boxee og XBMC). Det kunne være et bud på et motherboard:

Intel:
<http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.browse&category_id=86&option=
com_virtuemart&Itemid=1>
AMD:
<http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.browse&category_id=91&option=
com_virtuemart&Itemid=1>

Var det blot til afspilning af film kunne processoren sagtens være en
energibesparende Atom, der skal blot være en grafikchip (f.eks. Zotacs
ION motherboards) eller grafikkort (f.eks. nvidia G210) der kan aflaste
afspilningen af film.

VDPAU/ PureVideo:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo#Table_of_PureVideo_.28HD.
29_GPUs>

~ Jørgen

Fra : Morten P

Dato : 14-03-10 15:04

""Jørgen Tietze"" <tietze@mail.dk> wrote in message

> Boxee er IMO ikke superlækker på linux da der kører en del flash i
> onlinedelen/ streamingdelen, hvilket ikke just er klippestabilt eller
> hurtigt på linux.

God pointe!
I og or sig kunne den da også køre Windows uden de store problemer, kan bare
godt lide konceptet med at kunne gøre alt det jeg normalt kan på maskinen

> Intel:
> <http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.browse&category_id=86&option=
> com_virtuemart&Itemid=1>

Alright, 737 kr for selve boardet og så kommer CPU, RAM og kabinet + disk.

Tror du jeg ville kunne få en super lækker Boxee ud af denne?

Men hvilken CPU i så fald?

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 17-03-10 22:22

> Alright, 737 kr for selve boardet og så kommer CPU, RAM og kabinet + disk.
>
> Tror du jeg ville kunne få en super lækker Boxee ud af denne?

Hvis jeg selv skulle bygge et medieapparat/ HTPC ville jeg vælge noget i
den stil. Alt efter dit brugsmønster ville jeg dog overveje et
atom-bundkort (f.eks. hvis den skal køre hele tiden).

Selv bruger jeg et VIA bundkort (SN18000g) med et nvidia G210
grafikkort, hvilket kører XBMC glimrende, men afspiller flash dårligt/
hakkende under debian (lenny) og ubuntu (karmic).

For inspiration kan du evt. checke følgende butik som fører
ITX-hardware: <http://linitx.com/>
Samt (hvis ikke du allerede kender den): <http://www.linuxshoppen.dk/>

> Men hvilken CPU i så fald?

Vælg den kraftigste med det bedste pris/ ydelsesforhold indenfor dit
budget. Du kan evt. hente hjælp til den ydelsesmæssige sammenligning af
processorerne her: <http://www.anandtech.com/bench/default.aspx>

~ Jørgen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-03-10 22:22

Jeg kender en der har lavet et setup med en af de små Acer Revo PCer,
han siger den kører super godt med XBMC men den supporter sikkert også
boxee... Han gav vist 2800 kr for en udgave med atom dual core, 4GB RAM
og 500 GB HD