Hunkat mister pelsen.
Fra : B & O

Dato : 13-03-10 16:33

Hej gruppe.

Min veninde har en ældre hunkat som er begyndt at tabe pelsen.
Det er primært på benene, bagsiden af lårene. På arret efter sterilisation
er der aldrig kommet pels igen. Der er ikke udtørrethed eller eksem at se på
hende ligesom hun heller ikke er plaget af kløe. -Kun at hun kaster en del
hårboller op. Tænker at det er pga. alt den løse pels.
Hun er udekat og får kun tørfoder af god kvalitet.
Hun har altid været en lidt nervøs kat, men hun går gerne til fremmede og
hilser på.
Katten er 11 år og er vokset op sammen med en anden hunkat. -Som desværre
døde for 1½ år siden.

Kan det mon været noget medfødt hormonelt?

Med venlig hilsen fra katteelskende katte-veninde)

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 13-03-10 19:57

Den 13-03-2010 16:32, B & O skrev:
> [...]
> døde for 1½ år siden.
>
> Kan det mon været noget medfødt hormonelt?
>
> Med venlig hilsen fra katteelskende katte-veninde)

Det kan tænkes, at det er en naturlig aldersforandring. Vi andre bliver
jo også lidt tyndhårede med alderen.
Det kan også tænkes - trods det gode foder - at hun er i underskud med
vitaminer eller fedtstoffer, fordi ældre katte ofte bliver lidt
småtspisende.
Sig til din veninde, hun skal vende det med dyrlægen, der findes et
særligt diætfoder til seniorkatte, der netop tager højde for det.

Niels Peter

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 14-03-10 16:40

Hej

Tænker at det er for meget pels-tab til at kan være aldersrelateret, et
opkald til dyrlægen vil nok være det bedste -og mest sikre, istedet for at
gå og gætte på hvad årsagen kan være, det kan jo desværre ende med at blive
meget værre for katten, og meget dyere for ejeren

God bedring med katten
hilsen fra Majbritt

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-03-10 20:22

Den 13-03-2010 16:32, B & O skrev:

> Min veninde har en ældre hunkat som er begyndt at tabe pelsen.
> Det er primært på benene, bagsiden af lårene.

Det kan meget vel være blære- eller urinvejsproblemer eller noget andet,
der giver katten smerte, når den tisser. Den vil så forsøge at slikke
smerten væk. Slikkeriet kan være så intenst, at katten bliver
fuldstændig skaldet på et overordentlig stort område. Har oplevet det
nogle gange med især ældre katte.

Under alle omstændigheder er dyrlægen næste stop, som andre også har
skrevet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang