| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | DELICIA KLASING hvilken type søkort bruger~ Fra : blueocean | 
  Dato :  12-03-10 09:07 |  
  |   
            Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
 kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.
 
 Gert
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           SørenH (12-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : SørenH | 
  Dato :  12-03-10 19:23 |  
  |  
 
            blueocean skrev:
 > Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
 > kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.
 > 
 > Gert
 Hej Gert
 De hedder Delius, Klasing & Co., og er et stort tysk fritidsforlag med 
 bl.a. søkort:
 http://www.delius-klasing.de/themen/sportbootkarten
Vi har to sæt:
 Sæt 2-Østersøen og sæt 5-Kattegat.
 På sæt 5 skriver de direkte, at kortene er udført på grundlag af 
 KMS-data, og vi synes kortene er rigtigt gode:
 Mvh
 SørenH
 s/y Marie af Næstved
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Pagh (12-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  12-03-10 19:32 |  
  |   
            blueocean forklarede:
 > Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
 > kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.
 >
 Jeg har deres sæt 3, Sveriges Vestkyst og sæt 11, Østkysten og jeg 
 synes at de er glimrende.
 Typografien ligner meget de alm. danske søkort og størrelsen er som de 
 'gamle søsportskort".
 De er ikke trykt på verdens bedste papirkvalitet, men alt i alt 'Value 
 for money' kort.
 Der følger et udemærket hæfte med med en havnelods med havneplaner og 
 gennemgang af anvendte symboler og topografi.
 Symbolergennemgang og særlige anmærkningen er på både tysk og dansk.
 
 Jeg kan alt i alt anbefale kortene.
 Man kan vist tilkøbe kortene i deres elektroniske form via et 
 rabatsystem når man har købt papirversionen, men det har ikke haft min 
 interesse, da jeg har udemærkede C-map kort over områderne til 
 kortplotteren.
 
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blueocean (12-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : blueocean | 
  Dato :  12-03-10 11:48 |  
  |   
            On 12 Mar., 19:31, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
 > blueocean forklarede:> Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
 > > kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.
 >
 > Jeg har deres sæt 3, Sveriges Vestkyst og sæt 11, Østkysten og jeg
 > synes at de er glimrende.
 > Typografien ligner meget de alm. danske søkort og størrelsen er som de
 > 'gamle søsportskort".
 > De er ikke trykt på verdens bedste papirkvalitet, men alt i alt 'Value
 > for money' kort.
 > Der følger et udemærket hæfte med med en havnelods med havneplaner og
 > gennemgang af anvendte symboler og topografi.
 > Symbolergennemgang og særlige anmærkningen er på både tysk og dansk.
 >
 > Jeg kan alt i alt anbefale kortene.
 > Man kan vist tilkøbe kortene i deres elektroniske form via et
 > rabatsystem når man har købt papirversionen, men det har ikke haft min
 > interesse, da jeg har udemærkede C-map kort over områderne til
 > kortplotteren.
 >
 > --
 > hilsen Ole
 > (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 
 Ok at de staves anderledes end jeg gjorde det.
 
 Hvor kan man se om de er opdaterede, og hvis ,man bruger de
 elektroniske versioner, hvornår er de så sidst opdatere, og HVORDAN
 blive de elektroniske kort opdateret. Jeg kan se på deres hjemmeside
 at de har 2 programmer en Yacht Navigator Premium 2.1 og en version
 der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
 Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så
 i. (BSB, ENC, S57) ?????.
 
 Gert
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Pagh (12-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  12-03-10 20:02 |  
  |   
            blueocean skrev:
 >
 > Ok at de staves anderledes end jeg gjorde det.
 Ja, men det var da let at forstå hvad du mente.
 >
 > Hvor kan man se om de er opdaterede, 
 
 På papirkortene står det nederst: Rettet til: "uge/år"
 Dem jeg har er knap et par år gamle og de svenske skær ligger sikkert 
 stadig samme sted.
 
 >og hvis ,man bruger de
 > elektroniske versioner, hvornår er de så sidst opdatere, og HVORDAN
 > blive de elektroniske kort opdateret. Jeg kan se på deres hjemmeside
 > at de har 2 programmer en Yacht Navigator Premium 2.1 og en version
 > der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
 > Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så
 > i. (BSB, ENC, S57) ?????.
 >
 Det ved jeg intet om.
 Som nævnt har jeg kun papirdelen og ingen intersse i den elektroniske 
 version. Andre må svare på det.
 
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Birck (12-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Birck | 
  Dato :  12-03-10 16:12 |  
  |   
            On 12 Mar., 19:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 > Hvor kan man se om de er opdaterede,
 
 Det er geniale kort i et super format, og til kortene følger en
 kortbog med havneoplysninger. Firmaet i Tyskland har en fuldstændig
 fantastisk service. De udgiver en kortopdatering til de trykte kort
 hvert år. Man kan enten købe den fortrykt hente en gratis pdf-fil på
 nettet man selv printer ud.
 
 At jeg lige roser deres service skyldes at jeg på et tidspunkt uden
 regning fik tilsendt en ny kortbog da den oprindelige var faldet i
 vandet. Det gjorde sgu et godt indtryk.
 
 /Carsten
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  13-03-10 00:54 |  
  |   
            Hej Gert,
 
 Det står i nederste venstre hjørne af kortet.
 
 Jeg har gennem årene med test af navigationsprogrammer samlet over 30
 GB kortmateriale. Ved at linke dem til Opsn CPB programmet er det
 muligt at se i baren forneden hvor mange kort der overlappende dækker
 samme område. Øverst i værktøjslinien kan man se kortets
 udgivelsestidspunkt.
 Det er nu muligt at klikke på baren nederst og skifte mellem kortene
 der både ligger i raster- og vektorformat og så sammenligne dem med
 DLS.
 Det er typisk, som jeg tidligere har nævnt i trådene her, at de tyske
 kort har flest detaljer med over de tyske farvande og færre over de
 danske farvande og omvendt med danske kort.
 Der er også forskelle i typografien hvor de tyske fritidskort afviger
 fra de officielle retningslinier.
 Grundinformationerne kan kun stamme fra KMS kort men bliver ved
 omtegning simplificeret og ændret i typografien.
 
 Mvh/Harding
 
 On 12 Mar., 19:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 > On 12 Mar., 19:31, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > blueocean forklarede:> Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
 > > > kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.
 >
 > > Jeg har deres sæt 3, Sveriges Vestkyst og sæt 11, Østkysten og jeg
 > > synes at de er glimrende.
 > > Typografien ligner meget de alm. danske søkort og størrelsen er som de
 > > 'gamle søsportskort".
 > > De er ikke trykt på verdens bedste papirkvalitet, men alt i alt 'Value
 > > for money' kort.
 > > Der følger et udemærket hæfte med med en havnelods med havneplaner og
 > > gennemgang af anvendte symboler og topografi.
 > > Symbolergennemgang og særlige anmærkningen er på både tysk og dansk.
 >
 > > Jeg kan alt i alt anbefale kortene.
 > > Man kan vist tilkøbe kortene i deres elektroniske form via et
 > > rabatsystem når man har købt papirversionen, men det har ikke haft min
 > > interesse, da jeg har udemærkede C-map kort over områderne til
 > > kortplotteren.
 >
 > > --
 > > hilsen Ole
 > > (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 >
 > Ok at de staves anderledes end jeg gjorde det.
 >
 > Hvor kan man se om de er opdaterede, og hvis ,man bruger de
 > elektroniske versioner, hvornår er de så sidst opdatere, og HVORDAN
 > blive de elektroniske kort opdateret. Jeg kan se på deres hjemmeside
 > at de har 2 programmer en Yacht Navigator Premium 2.1 og en version
 > der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
 > Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så
 > i. (BSB, ENC, S57) ?????.
 >
 > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           oem (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : oem | 
  Dato :  13-03-10 02:59 |  
  |   
            Ja grunddata stammer fra KMS, - det fik jeg også bekræftet på Både i
 Bella, men, - som ved tråden om NV Verlag, - vi ved ikke hvilke
 informationer Delius Klasing har filtreret væk, og vi ved ikke hvilke
 informationer de har købt retten til fra KMS. Og det er svært at
 gennemskue om DK's datagrundlag egentlig er bedre end NV Verlag's, som
 vi definitivt ved IKKE kommer fra KMS.
 
 Det sædvanlige problem formodes at være at de digitale versioner
 kræver et separat betalt navigationsprogram (evt. Vistanaut eller
 Chart Navigator fra Delius Klasing selv). Det stiller dem prismæssigt
 dårligere end NV Verlag's der er en 'helhedsløsning'. Formatet
 formodes at være BSB/4 eller senere (?). Dermed kan de (efter 2008)
 ikke bruges f.eks. i OpenCPN. Det kan andre måske bekræfte. Og man er
 sædvanligvist udelukket fra de elektroniske kort i DLS med mindre man
 har den ved siden af.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  13-03-10 05:57 |  
  |   
            Det er da bare at se på et kortudsnit fra hver udbyder. KMS-kortene er
 de mest detaljerede og de andre har færre detaljer/dybdekurver/lodskud
 o.s.v. Det ville være forunderligt om der var flere, for hvor skulle
 de komme fra.
 NV´s data kan ikke komme ud af den blå luft kun KMS/FRV har grunddata.
 
 Da de tegner kortene og fortsat vil være på et marked hvor smarte
 markedsmekanismer lettere har grobund hos fritidssejlerne end de
 autoriserede kilder samt at fritidssejlerne hellere vil købe dyrt, ja
 det minder mig om historien om de store motorbåde i Rungsted der
 aldrig kom ud men det vigtigste var også at man på flybridgen kunne
 fremvise den største flaske whiskey.
 Kort og programfabrikanterne har ikke samme målsætning som NOAA at
 tilbyde gratis opdaterede kort, for sikkerhedens skyld, jo sikkerheden
 fornægter de ikke men de vil blot have penge for det.
 
 Det burde være alle bekendt at meget kort tid efter udgivelsen af kort
 eller progra, uanset hvor godt de krypteres, så vil der et eller flere
 steder på nettet ligge cracks.
 I Belle sagde de på Garmins stand til mig at alle deres kort da lå
 frit tilgængelige det vidste de godt.
 
 Hvis man ikke vil nøjes alene med en kortplotter og autoriserede
 papirsøkort; men ud over papirkortene har forskellige programmer og
 fabrikater kort installeret på sin PC, så har man mulighed for at
 skifte. Når man sejler på det hvide i kortene er der programmer der er
 gode rent navigationsmæssigt og det er tillige muligt i disse
 programmer at indlægge forskellige signaturer i kortene fra en
 signaturbank, således at man her kan holde selv ældre kort konstant
 opdaterede.
 Skal man ind på lavt vand og sejle i snævre render eller ind til en
 god ankerplads, så skal man bruge DLS som kortplotter for de kort der
 ligger i DLS er absolut de bedste med flest informationer indtegnet.
 Når vi så ovenikøbet kan have muligheden for at indlægge DLS søkortene
 som overlay ind over Googlekort ja så kan det simpelthen ikke blive
 bedre.
 
 Det har mange kortplotterfabrikanter også set og kort til de nyeste
 plottere har netop muligheden for fotos og dybdefarver samt nogle
 dybdekurver og bøjer lagt oveni.
 Det giver imponerende indtryk; men mangler der her de væsentlige
 informationer inden for 5-6meterkurven må man tage sine forholdsregler
 herfra.
 
 Mvh/Harding
 
 On 13 Mar., 10:58, oem <o...@live.dk> wrote:
 > Ja grunddata stammer fra KMS, - det fik jeg også bekræftet på Både i
 > Bella, men, - som ved tråden om NV Verlag, - vi ved ikke hvilke
 > informationer Delius Klasing har filtreret væk, og vi ved ikke hvilke
 > informationer de har købt retten til fra KMS. Og det er svært at
 > gennemskue om DK's datagrundlag egentlig er bedre end NV Verlag's, som
 > vi definitivt ved IKKE kommer fra KMS.
 >
 > Det sædvanlige problem formodes at være at de digitale versioner
 > kræver et separat betalt navigationsprogram (evt. Vistanaut eller
 > Chart Navigator fra Delius Klasing selv). Det stiller dem prismæssigt
 > dårligere end NV Verlag's der er en 'helhedsløsning'. Formatet
 > formodes at være BSB/4 eller senere (?). Dermed kan de (efter 2008)
 > ikke bruges f.eks. i OpenCPN. Det kan andre måske bekræfte. Og man er
 > sædvanligvist udelukket fra de elektroniske kort i DLS med mindre man
 > har den ved siden af.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HH (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HH | 
  Dato :  13-03-10 06:13 |  
  |   
            Jeg har brugt Delius Klasings kort nu i en årrække og synes som de
 ovennævnte at det er fremragende kort. Jeg har sammenlignet dem nøje
 med KMS kort for et for mig relevant sejladsområde (Isefjord) og her
 er ingen manglende detaljer, og DK's kort indeholder en blå baggrund
 for de laveste vanddybder (jeg husker ikke lige grænsen - de ligger i
 båden!).
 Hvis ikke DK's programmer var så dyre ville det være et meget
 attraktivt produkt både at købe papirkort og de elektroniske fra DK.
 
 Hans-Henrik
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  13-03-10 07:07 |  
  |   
            Jo for pokker der er stor forskel, Jeg har BSB kortene, KMS
 papirkortene, de gamle sejlsportskort og DLS og der er stor forskel i
 mange elementer tegningen af dybdekurver, sten, fareområder o.s.v. og
 så har DLS som det eneste indtagning af de farlige skydebaner der ikke
 er indtegnet på andre søkort nord for Orø og de to skydebaner ud for
 Kongsøre, samt skydebanen lige syd for Nykøbing.
 De bedste er KMS kortene i BSB format og DLS.
 NV-kortene er af langt dårligere kvalitet.
 
 Undersøg lige om DK kortene kan betegnes som officielle tyske
 papirkort.
 
 Mvh/Harding
 
 On 13 Mar., 14:13, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
 > Jeg har brugt Delius Klasings kort nu i en årrække og synes som de
 > ovennævnte at det er fremragende kort. Jeg har sammenlignet dem nøje
 > med KMS kort for et for mig relevant sejladsområde (Isefjord) og her
 > er ingen manglende detaljer, og DK's kort indeholder en blå baggrund
 > for de laveste vanddybder (jeg husker ikke lige grænsen - de ligger i
 > båden!).
 > Hvis ikke DK's programmer var så dyre ville det være et meget
 > attraktivt produkt både at købe papirkort og de elektroniske fra DK.
 >
 > Hans-Henrik
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           oem (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : oem | 
  Dato :  13-03-10 16:22 |  
  |   
            On 12 Mar., 19:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 >
 > Hvor kan man se om de er opdaterede, og hvis ,man bruger de
 > elektroniske versioner, hvornår er de så sidst opdatere, og HVORDAN
 > blive de elektroniske kort opdateret. Jeg kan se på deres hjemmeside
 > at de har 2 programmer en Yacht Navigator Premium 2.1 og en version
 > der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
 > Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så
 > i. (BSB, ENC, S57) ?????.
 >
 > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 Jeg kan se at kortene faktisk fås i to formater, - begge raster. Dels
 i et Delius Klasing format, det kræver (givetvist) et af de to
 programmer du nævner. Dels kan kortene  også fås i BSB/3-format (kan
 købes direkte på amazon.de). Næsten samtlige navigationsprogrammer kan
 læse BSB/3, og naturligvis også OpenCPN. Så der var lige et plus til
 DK.
 
 Desuden kan man købe kortene i separat elektronisk udgave, så koster
 et sæt ca EUR 30. Man kan også købe dem kombineret papir/elektronisk,
 så er prisen ca. EUR 60 for et sæt. Priserne bliver jo så 'opnåelige'
 vil jeg mene, - en elektronisk udgave f.eks. med 3 sæt bliver jo så ca
 650,-, det svarer til opgraderingsprisen for DLS. Og man behøver jo
 desuden ikke købe mere end det/de sæt man har behov for. Man kan få 3
 sæt kombineret papir/elektronisk for ca 1250,- DKK.
 
 I priserne er inkluderet elektroniske opdateringer i løbet af året, så
 vidt jeg kan se. Datakilderne er hhv BSH og KMS. Altså tilsyneladende
 mere 'autoriseret' end NV.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HH (17-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HH | 
  Dato :  17-03-10 15:02 |  
  |   
            Jeg har nu været i båden og hentet søkortene - i forbindelse med
 begyndende klargøring, højtryksspuling i dag, så mangler polering af
 dæk og fribord samt bundmaling - i afventen på tørt vejr og 10 grader..
 Men til sagen:
 Sidder med Delius Klasings kort over Isefjord: Dette er markeret med
 "Produced with the permission of Kort & Matrikelstyrelsen, Denmark
 (Licence -No.: G13-2003) and the Swedish and German Hydrographic
 Offices"
 Jeg går ud fra at dette kan tages til indtægt for, at det ihvertfald
 ikke er illegale kopier.
 Det har ikke været mig muligt at finde nogen steder hvor der er færre
 eller anderledes detaljer med i DK's kort sammenlignet med KMS
 officielle søkort 116. Faktisk ser det for mig ud som om det er samme
 korttegner, dvs. en direkte kopi af KMS korttegning, samme typografi
 etc.. Eneste forskel jeg kan finde er, at KMS-kortet indeholder 3 blå
 nuancer mellem 6, 4 og 2m kurverne. I DK's kort er farven mellem 6 og
 4m kurverne hvid, der er således kun to blå nuancer for vand mellem 4
 og 2m kurverne og indenfor 2m. Til gengæld er 2m-kurven vist med rød
 streg - til mit brug synes jeg at DK's kort vinder herved.
 
 Men DK's kort er ikke oficielle kort: Der står i det medfølgende
 "Begleitheft":
 
 "Warning: No natioal Hydrographic Office has verified the information
 in this product and none accepts any liability for the accuracy of
 reproduction or any modifiction made thereafter. No warranty is given,
 that this product complies with regulations regarding the use of
 appropriate product for navigation. Delius, Klasing & Co. KG take on
 no responsibility for the correctness of the information in the
 charts".
 
 Skydebaner er ligeså få som i KMS kort - og oplysningerne i DLS om
 skydebaner kan vel ikke siges at være kort - det er et tema med
 titlen: Skydebaner som ikke er medtaget i søkort (suk!).
 
 Hans-Henrik
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarke@Escape (17-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke@Escape | 
  Dato :  17-03-10 22:56 |  
  |   
            Da jeg havdde DK papir kort havde jeg problemer med opdateringerne. De havde
 andre opdelinger end danske kort og det var derfor noget bøvl at rette
 kortene. Og deres egen 'ESF-like' service kørte ikke.
 
 Er det blevet rettet ??  Eller er alle holdt op med at rette deres papirkort
 ?
 
 Bjarke
 
 "HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:74c52f1e-ec06-481a-9847-f0f2fe35295b@e1g2000yqh.googlegroups.com...
 > Jeg har nu været i båden og hentet søkortene - i forbindelse med
 > begyndende klargøring, højtryksspuling i dag, så mangler polering af
 > dæk og fribord samt bundmaling - i afventen på tørt vejr og 10 grader.
 > Men til sagen:
 > Sidder med Delius Klasings kort over Isefjord: Dette er markeret med
 > "Produced with the permission of Kort & Matrikelstyrelsen, Denmark
 > (Licence -No.: G13-2003) and the Swedish and German Hydrographic
 > Offices"
 > Jeg går ud fra at dette kan tages til indtægt for, at det ihvertfald
 > ikke er illegale kopier.
 > Det har ikke været mig muligt at finde nogen steder hvor der er færre
 > eller anderledes detaljer med i DK's kort sammenlignet med KMS
 > officielle søkort 116. Faktisk ser det for mig ud som om det er samme
 > korttegner, dvs. en direkte kopi af KMS korttegning, samme typografi
 > etc.. Eneste forskel jeg kan finde er, at KMS-kortet indeholder 3 blå
 > nuancer mellem 6, 4 og 2m kurverne. I DK's kort er farven mellem 6 og
 > 4m kurverne hvid, der er således kun to blå nuancer for vand mellem 4
 > og 2m kurverne og indenfor 2m. Til gengæld er 2m-kurven vist med rød
 > streg - til mit brug synes jeg at DK's kort vinder herved.
 >
 > Men DK's kort er ikke oficielle kort: Der står i det medfølgende
 > "Begleitheft":
 >
 > "Warning: No natioal Hydrographic Office has verified the information
 > in this product and none accepts any liability for the accuracy of
 > reproduction or any modifiction made thereafter. No warranty is given,
 > that this product complies with regulations regarding the use of
 > appropriate product for navigation. Delius, Klasing & Co. KG take on
 > no responsibility for the correctness of the information in the
 > charts".
 >
 > Skydebaner er ligeså få som i KMS kort - og oplysningerne i DLS om
 > skydebaner kan vel ikke siges at være kort - det er et tema med
 > titlen: Skydebaner som ikke er medtaget i søkort (suk!).
 >
 > Hans-Henrik 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (18-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  18-03-10 06:16 |  
  |   
            Hera kan det vel skønnes at selvom grundlaget stammer fra KMS har DK
 lavet afvigelser både i de elektroniske og i papirsøkortene om end de
 er små.
 Afgørende for brugen ombord er at papirsøkortene, som DK selv skriver,
 ikke lever op til kravene til udrustning ombord.
 Det kan man så se stort på indtil der evt. kan ske noget således at
 man bliver inddraget i en forsikringssag eller retssag.
 Har man de officielle kort ombord stiller grundlaget sig væsentligt
 anderledes.
 
 Skydebanetemaet er desværre det eneste officielle omkring de farlige
 skydebaner. Opmåling og indtegning af fareområderne på DLS når temaet
 aktiveres hidrører fra Farvandsvæsenets opmåling så placeringerne kan
 ikke drages i tvivl.
 De vil blive indtegnet på de officielle søkort efterhånden som de
 genoptrykkes på grund af væsentlige opmålingsændringer, ifølge
 Forsvarsministeren. Først når skydebanerne er indtegnet på KMS´kort
 vil de kunne blive tilgængelige for andre aktører. Forsinkelserne er
 ikke acceptable og derfor har enhver maritim organisation og dansk
 havn modtaget rapporterne om de farlige skydebaner, således at bringer
 dem i stand til at lave printede kopier for deres nærområder og
 opsætte dem i havnenes udhængsskabe.
 Tilsvarende informationer giver det svenske forsvar i alle de områder
 hvor de har farlige skydebaner der ikke er indtegnet på søkort.
 
 Søkort på de mange plottere som ikke er af nyeste tilvirkning lider
 alle af at skærmen ikke har den største opløsning, RAM´men er lille og
 lagringsmediet ikke kan lagre så meget.
 For at kunne være på markedet med noget der ligner har fabrikanterne
 måtte undlade mange detaljer for at kunne holde sig inden for
 lagringsmediets formåen. Derfor de meget simplificerede kort på
 kortplottere med manglende detaljer ig informationer.
 Først med vektorkortene vil muligheden for bedre kortoplysninger være
 tilstede fo bedre grafik til kortplotterne.
 Derfor kan vi der bruger en PC med meget større kapaciteter og
 skærmopløsninger anvende de mange kort der findes på dette marked.
 Med de over tyve programmer som jeg har testet til PC, med de
 tilhørende kort og tillige skelet lidt til prisen, så er
 kortmaterialet som leveres til DLS langt det bedste og billigste. Som
 jeg mange gange tidligere har nævnt er problemet alene styresystemet
 og det lukkede kortformat.it der har været problemet. Har man mulighed
 for ved hjæp af KMS programmet VisIt 5.1 at ændre .it til JPEG og BSB
 er alle muligheder åbne for at vælge det styreprogram som man bedst
 kan lide at arbejde med.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 17 Mar., 22:01, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
 > Jeg har nu været i båden og hentet søkortene - i forbindelse med
 > begyndende klargøring, højtryksspuling i dag, så mangler polering af
 > dæk og fribord samt bundmaling - i afventen på tørt vejr og 10 grader.
 > Men til sagen:
 > Sidder med Delius Klasings kort over Isefjord: Dette er markeret med
 > "Produced with the permission of Kort & Matrikelstyrelsen, Denmark
 > (Licence -No.: G13-2003) and the Swedish and German Hydrographic
 > Offices"
 > Jeg går ud fra at dette kan tages til indtægt for, at det ihvertfald
 > ikke er illegale kopier.
 > Det har ikke været mig muligt at finde nogen steder hvor der er færre
 > eller anderledes detaljer med i DK's kort sammenlignet med KMS
 > officielle søkort 116. Faktisk ser det for mig ud som om det er samme
 > korttegner, dvs. en direkte kopi af KMS korttegning, samme typografi
 > etc.. Eneste forskel jeg kan finde er, at KMS-kortet indeholder 3 blå
 > nuancer mellem 6, 4 og 2m kurverne. I DK's kort er farven mellem 6 og
 > 4m kurverne hvid, der er således kun to blå nuancer for vand mellem 4
 > og 2m kurverne og indenfor 2m. Til gengæld er 2m-kurven vist med rød
 > streg - til mit brug synes jeg at DK's kort vinder herved.
 >
 > Men DK's kort er ikke oficielle kort: Der står i det medfølgende
 > "Begleitheft":
 >
 > "Warning: No natioal Hydrographic Office has verified the information
 > in this product and none accepts any liability for the accuracy of
 > reproduction or any modifiction made thereafter. No warranty is given,
 > that this product complies with regulations regarding the use of
 > appropriate product for navigation. Delius, Klasing & Co. KG take on
 > no responsibility for the correctness of the information in the
 > charts".
 >
 > Skydebaner er ligeså få som i KMS kort - og oplysningerne i DLS om
 > skydebaner kan vel ikke siges at være kort - det er et tema med
 > titlen: Skydebaner som ikke er medtaget i søkort (suk!).
 >
 > Hans-Henrik
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           oem (18-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : oem | 
  Dato :  18-03-10 13:13 |  
  |  
 
            On 14 Mar., 00:22, oem <o...@live.dk> wrote:
 > On 12 Mar., 19:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 >
 >
 >
 > > Hvor kan man se om de er opdaterede, og hvis ,man bruger de
 > > elektroniske versioner, hvornår er de så sidst opdatere, og HVORDAN
 > > blive de elektroniske kort opdateret. Jeg kan se på deres hjemmeside
 > > at de har 2 programmer en Yacht Navigator Premium 2.1 og en version
 > > der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
 > > Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så
 > > i. (BSB, ENC, S57) ?????.
 >
 > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > > - Vis tekst i anførselstegn -
 >
 > Jeg kan se at kortene faktisk fås i to formater, - begge raster. Dels
 > i et Delius Klasing format, det kræver (givetvist) et af de to
 > programmer du nævner. Dels kan kortene  også fås i BSB/3-format (kan
 > købes direkte på amazon.de). Næsten samtlige navigationsprogrammer kan
 > læse BSB/3, og naturligvis også OpenCPN. Så der var lige et plus til
 > DK.
 >
 > Desuden kan man købe kortene i separat elektronisk udgave, så koster
 > et sæt ca EUR 30. Man kan også købe dem kombineret papir/elektronisk,
 > så er prisen ca. EUR 60 for et sæt. Priserne bliver jo så 'opnåelige'
 > vil jeg mene, - en elektronisk udgave f.eks. med 3 sæt bliver jo så ca
 > 650,-, det svarer til opgraderingsprisen for DLS. Og man behøver jo
 > desuden ikke købe mere end det/de sæt man har behov for. Man kan få 3
 > sæt kombineret papir/elektronisk for ca 1250,- DKK.
 >
 > I priserne er inkluderet elektroniske opdateringer i løbet af året, så
 > vidt jeg kan se. Datakilderne er hhv BSH og KMS. Altså tilsyneladende
 > mere 'autoriseret' end NV.
 Jeg mailede til Delius Klasing, og talte så med en repræsentant i dag,
 og han oplyste at DK-kortene fra og med 2010-udgaven ikke længere fås
 i BSB3-format, men kun i deres eget Delius-klasing-format, som er
 knyttet til deres egen Vistanaut. Øv, øv, og øv igen. Jeg havde ellers
 lige besluttet mig for at teste de elektroniske kort til EUR 30,-. Det
 er lidt ligesom med mobiltelefoner, men desværre får man dog ikke
 Vistanaut til 1,-, men derimod på den forkerte side af de 4 cifre.
 Man får opdateringer gratis 2 gange årligt, - men kun til
 papirudgaven, - altså ikke til den elektroniske. Det undrede mig lidt,
 men sådan var det altså. Måske for at sikre salget af en elektronisk
 version næste år? Og desuden er der året efter ikke nogen
 'opgraderingsrabat', - det er fuld pris igen.
 Som udgangspunkt 'filtrerer' DK ikke noget væk fra de data de får fra
 KMS, men redigerer altså alligevel med hensyn til farver og symboler.
 I visse tilfælde også skala.
 S57-formatet var han ikke vild med, - jeg kunne bare ikke finde ud af
 om det er fordi det vil tage deres forretningsmodel med nuværende kort
 væk , eller det er fordi der 'reelt' er et problem med det. Men hans
 hovedargumenter gik på prissætningen fra hhv BSH og KMS, som han ikke
 mente efterlod noget til dem. Det kunne jeg jo så ikke bestride..
 Muligheden for at købe kort enkeltvist, - uafhængigt af navigations/
 styreprogram kunne han naturligvis godt se ideen i, men brugte
 alligevel 'automat-argumentet', om at der ikke ville være penge i det.
 Hvilket jeg jo heller ikke har viden der kan bestride. Det var igen
 noget med det produkt DK købte fra BSH/KMS.
 Og så måtte jeg jo give ham ret i at DK-kortene, - særligt den
 kombinerede papir/elektroniske udgave, er blandt de billigste. Også
 sammenlignet med DLS.Og sammenligning med priserne på Navionics, C-
 map, Garmin osv. er vel helt i skoven ..?
 Enkeltkort (ligesom på papir) ville give bedre søsikkerhed, og derfor
 muligvis også en bedre forretning for ham. Det første ville han så
 godt give mig ret i, men (måske ret indlysende) ikke det sidste  
ØV til at kortene ikke mere fås i BSB/3-format.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |