15-25 grader aaret rundt,hvor? traet af th~
Fra : klaus nielsen

Dato : 12-03-10 22:56

her kommer lige en historie fra de varme lande.. foerst lidt om hvad
jeg soeger i fremtiden, hvis det findes. og dernaest en historie for
thailand. du kan udelade at laese den hvis du finder det sagen
uvedkommende...
jeg soeger:
hvor i verden finder man behagelige 15-25 grader aaret rundt ? eller
idet mindste bare i vinter halvaaret? evt naer middelhavet og med
muligheed for sejads. (evt i egen baad fra dk) jeg kunne bo i min egen
baad. i havn,eller lande den paa en strand da det er en karamaran.
kunne evt sejle via kanalerne til middelhavet.. men transport via baad
er noget langsommeligt. saa maakse bliver det i etaper. og flyver hjem
for en kortere bemaerkning sommetider. ioevrigt kan jeg se
flybilletter one way til eks tyrkiet for 550 dkr. det er da til at
baere, og ikke som en billet til thailand. over 6000 dkr. desuden
hader jeg at flyve i lang tid. ondt i ryggen osv
jeg soeger natur, vandre ture, cykel ture, snorkling, evt dykning se
koral rev og lign. paragliding
jeg synes ruiner er interesandte, jeg har set billeder fra feks
graekenland. wow hvor smukt..
sejle rundt til oe'er og gaa paa opdagelse.
hoppe i vandet fra baaden og svoemme, ogsaa gerne fra en strand. men
det ska daelme ikke vaere i vesterhavs-koldt vand.
jeg oensker et aktivt liv og rejser hvor der sker lidt. jeg kan ikke
li ligge paa en strand mere end 10 min. saa skal der helst ske lidt
mere. . men jeg kan godt li at sidde og sludre lang tid over en kop
kaffe.. he he .. thaiand er bare for varmt til fysiske aktiviteter paa
landjorden. svoemning er fint i thailand..
jeg elsker fornemmesen af foraar i danmark. jeg kan godt li den danske
sommer (dog uden al den regn). sensommeren er super. efteraar er ogsaa
dejligt. en koelig dag med solskin er smuk... men saa sluttede festen
i dk. saa kom der sne. den saa jeg heldigvis ikke ved selsyn, jeg var
smuttet til thailand inden.
saa HVOR kan i anbefale mig at tage hen ?
og helst ikke for boevlet ang visa og den slags

historen fra thailand hvis du er interesseret i den.
ja, jeg er vist ved at blive klima flygtning. jeg forudsaa at vinteren
i dk ville blive kold. saa jeg tog til thailand. naar jeg nu kommer
hjem om 2 uger, saa har jeg vaeret her i et halvt aar. men jeg maa
indroemme at det ikke bliver thaiand jeg vil blive i i laengere tid
igen.. jeg er traet af thailand, jeg har vaeret her laenge nok til at
se bagsiden af medalien. jeg har vaeret her 3 gange foer a en maaneds
varighed.(totalt 9 mdr) men bare som almindelig turist. der ser man
hovedsageligt det thaierne oensker man skal se.. sandstrande og andre
turist faelder. som alm turist er thailand okay. men jeg har vaeret
mange steder i thailand hvor der bestemt ikke er mange hvide menesker,
ja nogen glor underligt paa en, fordi de aldrig har set en hvid mand
foer. underligt i et turist land at det stadig kan forekomme..
thaierne er stoejene, de elsker simpelthen larm. selv i busserne, fuld
tryk paa musikken. mine naboer har ingen hemninger med at spille hoej
musik om morgenen og futte rundt paa motorcyklerne... og saa vil de
handlene gerne proeve a vride ekstra skillinger u af farangerne...
(hvide menesker) eks, jeg skulle i fun park, en slags tivoli. billet
prisen for thai, 120 bath. og 590 bath for mig..
desuden var der et naturreservat. phukra deung. skiltet skrevet paa
thai (thai 40 thb ) skiltet paa engelsk (farang 400 thb ) plus at jeg
skulle betale 50 thb for at parkere motorcyklen... jeg blev fandme
sur. saa fluks hev de en 200thb billet frem.. underligt at de havde
fortrykte 200bath billetter.. dem skilter de ikke med. og man faar dem
kun hvis man bliver sur.. thai style.
der er mange andre sjove oplevelser her. dem vil jeg skrive om en
anden gang. nu kender jeg en del af deres triks. men man skal vaere
rimelig haard hvis de ikke skal tage roeven paa en. feks kostede min
foerste uge paa min foerste rejse, i thailand meget taet paa 10.000
danske kroner. nu koster det mig 5.000 kr om maaneden ( to personer
denne gang). saa meget forskel kan der blive paa at kende thailand
og ikke kende thailand. denne gang har jeg min egen lejlighed,koebt
moebler,koeleskab,komfur og hvad jeg ellers skal bruge. plus
motorcykel, som jeg har rejst mere end 8.000 km paa.
naar alt det er sagt, saa skal det siges at thaierne er generelt
fantastisk flinke.. saa aarsagen til at jeg ikke gider at vaere her
mere. er bare fordi at der er f... pisse varmt.. klokken er nu 10.00
om formiddagen, jeg sidder i skyggen og sveden render af mig. der er
nok ca 30 grader nu. i eftermiddag bliver der over 35. og solen
braender huden af mig hvis jeg bevaeger mig uden for skyggen. det er
slet ikke fedt mere.. skal man have noget ud af thailand, saa skal man
staa tidligt op. nyde det fra solpgang, og til 10-11 stykker om
formiddagen. og saa igen de sidste par timer foer solnedgang.......
og saa var er lige en ting mere, her er altid diset. saa det med at
staa paa en bjergtop og nyde udsigten,, glem det. det kan ikke lade
sig goere. phukrae deung er 1.3km hoej. og man kan ikke engang se
halvejs ned af bjerget for dis. og det kan man heller ikke fra 400
meters hoejde. der kan man dog godt skimte vejene. men ikke se noget
klart.. der er ikke klar udsigt som i feks danmark. hvor jeg feks kan
se hirsholmene klart over vand. 3 km fra stranden taenker jeg. eller
kan skimte skagen fra pikkerbakkerne(frederikshavn). det er vel
omkring 50-60 km.. det kan man ikke i thailand..
det var min groft forkortede udlaeggelse om mine oplevelser i
thailand. sorry hvis det ikke lige var velkomment her.

mvh klaus

Fra : JK

Dato : 13-03-10 08:10

"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> her kommer lige en historie fra de varme lande.. foerst lidt om hvad
> jeg soeger i fremtiden, hvis det findes.

Jeg tror det lyder lidt som noget Tenerife eller en af de andre kanariske
øer.

Hilsen

Johnny

Fra : Mogens

Dato : 13-03-10 08:47

JK wrote:
> "klaus nielsen"<klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg tror det lyder lidt som noget Tenerife eller en af de andre kanariske
> [...]
Præcis! Klimaet er intet mindre end mageløst, og hvad mange ikke ved. så
er sommervejret meget mere behageligt end f.eks. i det græske ø-hav.
Temperaturen på Tenerife kommer sjældent over 28 grader om sommeren,
medmindre man oplever en af de forholdsvise sjældne Kalima'er (det
atlatiske modstykke til Sciroccoen, og som er mindre slem på Tenerife
end på Lanzarote, Fuertevantura, Gran Canaria) idet Tenerife ligger lidt
længere væk fra Afrika. Grunden til dette er at kanarieøerne ligger i en
"kold havstrøm", som om sommeren betyder at havets kølighed holder
temperaturen, og om vinteren er 18-20 grader varmt havvand nok til at
skabe behageligt vintervejr også.

Så engang en levestedsundersøgelse hvor Puerto de la Cruz på Tenerife
blev udråbt til - vistnok - verdens 2. bedste bosted. Det skete ud fra
en afvejning af klimatiske forhold, kulturudbud, muligheder for at få
job etc. Jobsituationen på Kanarieøerne lige pt. er ikke det bedste, men
netop Purto de la Cruz er en fantastisk by, for ingen ved deres fulde
fem kunne holde ud at leve permanent i de berygtede plastickulisser på
sydtenerife (Los Cristianos, Play de las Amaericas)

Samtidig har Tenerife en helt fantastisk natur hvis man bevæger sig lidt
ind i landet. Bortset fra kystzonen er hele øen nærmest en beskyttet
naturpark hvor der findes vandreture for enhver smag og temperament.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-03-10 16:53

Mogens skrev:

> [...]
> bevæger sig lidt ind i landet. Bortset fra kystzonen er hele
> øen nærmest en beskyttet naturpark hvor der findes vandreture

Enig!

Hvis jeg var lidt rigere, købte jeg et hus i Orotavadalen, nær
Puerto de la Cruz på Nordtenerife. Med udsigt over havet og
med udsigt til den smukke vulkan, Teide. Hvis der også er
en god forbindelse til usenet og internet, samt en ordentlig
sygesikringsordning, kunne jeg såmænd godt flytte derned
permanent.

--
Herluf :·)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-10 13:09

Den 13-03-2010 12:55, klaus nielsen skrev:

> og saa vil de
> handlene gerne proeve a vride ekstra skillinger u af farangerne...

Det gælder vist alle turistrejsemål.

> eks, jeg skulle i fun park, en slags tivoli. billet
> prisen for thai, 120 bath. og 590 bath for mig..

Det er til gengæld forskelsbehandling, som jeg heller ikke
bryder mig om. Hvis du har et thailandsk kørekort til din
motorcykel, så vil det normalt give dig de billige priser.

> [...]
> danske kroner. nu koster det mig 5.000 kr om maaneden ( to personer
> denne gang). saa meget forskel kan der blive paa at kende thailand

Og det gælder vist også alle andre steder.

> fordi at der er f... pisse varmt.. klokken er nu 10.00
> om formiddagen, jeg sidder i skyggen og sveden render af mig.

Ja, varmen kan være hård.

> her er altid diset. saa det med at
> staa paa en bjergtop og nyde udsigten,, glem det. det kan ikke lade
> sig goere. phukrae deung er 1.3km hoej. og man kan ikke engang se
> halvejs ned af bjerget for dis.

Det kommer stærkt an på, hvor du er henne, og hvornår på
året. Jeg har fortrinsvis opholdt mig i Phuket, og jeg har
ikke oplevet problemer med diset vejr.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til danske ord og ordsprog:

Fra : Zeki

Dato : 13-03-10 19:08

"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> saa HVOR kan i anbefale mig at tage hen ?
> og helst ikke for boevlet ang visa og den slags

Fast kajplads i Tyrkiet - billigste i Middelhavet evt her:
http://www.seturmarinas.com/finike_tr.aspx
Sommerhalvåret det græske øhav, vinterhalvåret ned gennem suezkanalen til
det røde hav hvor du har minimumtemperaturer på 18 grader nov-marts. Her er
også fantastiske koralrev og søliv + billige kajpladser. Visabøvl burde der
ikke være når du først kender rutinen med visa ved Port Said (ved Suez).

Hvilken båd har du?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-10 07:19

"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> wrote in message

> hvor i verden finder man behagelige 15-25 grader aaret rundt ?

Namibia, langs kysten. F.eks. Swakopmund, 15-25 gr hele året rundt.
http://da.wikipedia.org/wiki/Swakopmund

Fra : Søren A Christensen

Dato : 14-03-10 11:34

Uffe Kousgaard wrote:
> "klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> wrote in message

> Namibia, langs kysten. F.eks. Swakopmund, 15-25 gr hele året rundt.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Swakopmund

Hvis man er træt af Thailand og "tourist pay more" mentaliteten (hvad
jeg så personligt ikke forstår) er Namibia så et bedre bud ? Kan man
bevæge sig frit rundt i byerne, handle uden at blive "snydt" osv. ?

/Søren

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-10 14:34

"Søren A Christensen" <sac@post3.tele.dk> wrote in message

> Hvis man er træt af Thailand og "tourist pay more" mentaliteten (hvad jeg
> så personligt ikke forstår) er Namibia så et bedre bud ?

Der er en stor population af hvide "indfødte", så man ligner ikke i samme
grad en turist, blot fordi man er blåøjet. Der er heller ikke så mange
turister i det hele taget. Namibia er på mange punkter lige så
velorganiseret, som den tyske koloni det engang var.

> Kan man bevæge sig frit rundt i byerne, handle uden at blive "snydt" osv.
> ?

Swakopmund har bestemt også mange fattige sorte, hvor man nok bør tænke sig
om en ekstra gang inden man bevæger sig rundt i deres områder efter mørkets
frembrud. Men der vil altid være nogen, der vil forsøge at sælge dig varerne
dyrere, hvis de tror du vil betale. Specielt, hvor der ikke er prislister.

Durban og tildels Cape Town i Sydafrika opfylder i øvrigt også ønsket om
temperaturer på 15-25 hele året rundt.

Fra : klaus nielsen

Dato : 14-03-10 20:59

hej igen
ja ser du, jeg havde foerst en koelbaad. 24' men den havde en dybgang
paa 1.4meter.. det blev jeg hurtigt traet af.
saa koebte jeg en hirondelle 23 mk2. ca 7m lang og 3meter bred. den
har en dybgang paa 45cm
det var en dejlig baad. den rullede naermest ikke naar man laa for
anker. desuden kunne man sejle helt ind til stranden. jeg tog desuden
ture ind i mariager fjord. til skagen og en masse andre ture. men
indtil videre kun i dansk farvand. jeg kunne sagtens bo i den en uge
eller to.
uha jeg savner den baad. jeg solgte den til en dame som er taet paa de
60 aar. og hun ville netop bruge den til kanal sejlads. og bo ombord.
jeg solgte den fordi jeg tog til thailnd i et halvt aar, for at se
hvordan det er at bo her, bo rigtigt, som IKKE turist.. hvis ikke det
ar fordi her var saa varmt, saa kunne jeg godt bo her. alle de andre
problemer kan loeses. dog er thai kulturen saa forskellig fra dansk
kultur at man aldrig bliver en del at thai. man vil altid staa paa
sidelinien og kigge paa. saa det sjove gik lidt af det. isaer naar der
ikke er nogen andre at snakke med.
jeg bor lidt uden for ban phe, naer rayong.. jeg har 3 km til stranden
hvor jeg kan se ko samet.
jeg har vaeret mange seder i thailand. ogsaa paa phuket.. jeg hentyder
til det disede wiew. det var der ogsaa der.. det kan selvfoelgeligt
vaere tilfaeldigt at der var diset lige i de 14 dage plus en uge aaret
efter at jeg var der.
hvis ikke det var pga varmen, priserne og for mange turister, saa er
phuket daelme dejlig. skulle jeg bo paa en baad i thailand, saa skulle
det vaere i naerheden af phuket.... haaber at baaden flyder oven paa
tsunamien...
jeg leder efter en anden baad. ogsaa en katamaran. men lidt stoerre.
jeg kigger lidt paa iroquois 32' 4meter bred. og staa hoejde i skrog.
den stoerrelse kan sejle i kanalerne.. jeg kiggede paa en endnu
stoerre katamaran. men saa er kanal sejlads udelukket.
maaske dukker der noget andet op. men den skal vaere stor nok til
beboelse. og lille nok til at kunne komme allevejne.

hilsen klaus

Fra : jk

Dato : 15-03-10 13:02

On Sun, 14 Mar 2010 19:58:57 -0700 (PDT), klaus nielsen
<klausvfr@gmail.com> wrote:

> [...]
>maaske dukker der noget andet op. men den skal vaere stor nok til
>beboelse. og lille nok til at kunne komme allevejne.

Nu er sådan noget sejlersnak ikke lige min boldgade. Men San Jose i
Costa Rica ligger på en højslette i 1200 meters højde, og der er ca.
25 grader året rundt. Husene er dermed uden særlige varmeanlæg.

Costa Rica er et af de dyreste, og mest velstående lande i Mellem
Amerika. Men Nicaragua er da et godt bud på et tilsvarende klima, og
langt billigere, ligesom Guatemala.

mvh

John

Fra : Tony

Dato : 16-03-10 17:19

> [...]
> maaske dukker der noget andet op. men den skal vaere stor nok til
> beboelse. og lille nok til at kunne komme allevejne.

Det lader til at du hellere vil snakke om din fine båd og dine dårlige
oplevelser i Thailand, i stedet for at kommentere de gode forslag om at
besøge Tenerife.

Tony

Fra : Armand

Dato : 16-03-10 20:47

klaus nielsen skrev:

> [...]
> baad. i havn,eller lande den paa en strand da det er en karamaran.
> kunne evt sejle via kanalerne til middelhavet....

Florida!

God sejltur!!

--
Armand.

Fra : Zeki

Dato : 17-03-10 18:43

> Florida!
>
> God sejltur!!

Ikke enig. Sep-okt kan i hvert fald ikke anbefales pga hurricane-sæsonen!

Fra : Armand

Dato : 17-03-10 23:13

Zeki skrev:

> Ikke enig. Sep-okt kan i hvert fald ikke anbefales pga hurricane-sæsonen!

Det var ikke en konstantering, men et ønske om at Klaus måtte få en god
sejltur, netop dét netop på baggrund af såvel Atlantens bølge-højder;
risikoen for vindstilhed samt orkaner - Tak for kaffe! (også helt uagtet
om Klaus ikke kan lide kaffe)

--
Armand.

Fra : klaus nielsen

Dato : 16-03-10 18:41

On Mar 16, 11:18 pm, "Tony" <tonycarped...@invalid.dk> wrote:

> Det lader til at du hellere vil snakke om din fine båd og dine dårlige
> oplevelser i Thailand, i stedet for at kommentere de gode forslag om at
> besøge Tenerife.
>
> Tony- Hide quoted text -

hej
sorry for det
jeg er meget glad for forslagene. jeg haabede at der om mere og at
snakken ikke kun skulle doe.
intet negativt fra min side. men hvs jeg giver mere information om mig
som person, interesser osv, saa kunne det aaske ogsaa give andre
indblik i/ eller goere det nemmere at faa en ide om hvad jeg soeger..
jeg skal nok stoppe snakken om min baad, men der var jo en der spurgte
om den, saa jeg svarede bare. plus lidt yderligere information..
men igen, mange tak for svarene. og flere svar er stadig velkomne.. da
der kunne jo vaere andre dejlige steder at tage hen..
og jeg kan stadig li thailand og vil komme her igen

mvh klaus

Fra : klaus nielsen

Dato : 16-03-10 18:53

> Det lader til at du hellere vil snakke om din fine båd og dine dårlige
> oplevelser i Thailand, i stedet for at kommentere de gode forslag om at
> besøge Tenerife.
>
> Tony- Hide quoted text -

og jeg gemte lige noget, jeg var faktisk begejstret for svaret.. ang
tenerife. min nabo i dk har vaeret der. han er en aeldre gut paa 70.
jeg vil udspoerge ham naar jeg kommer hjem..jeg husker bare at han
engang fortalte om at han har vaeret der og importerede blomster
derfre..
jeg overvejer faktisk at tage derned snart. bare 14 dage for at se
hvad det er for noget. saa jeres forslag er bestemt ikke forgaeves
tak

klaus

Fra : klaus nielsen

Dato : 17-03-10 19:24

On Mar 18, 5:13 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Det var ikke en konstantering, men et nske om at Klaus m tte f en god
> sejltur, netop d t netop p baggrund af s vel Atlantens b lge-h jder;
> risikoen for vindstilhed samt orkaner - Tak for kaffe! (ogs helt uagtet
>   om Klaus ikke kan lide kaffe)
>
> --
> Armand.

he he takker. men turen over atlanten er nok rigeligt for mig..
saa florida bliver det ikke denne her gang.
ioevrigt kan jeg godt li kaffe... meget endda

hilsen kaus

Fra : Paul-J

Dato : 23-03-10 14:38

Hvad med Gambia i Vestafrika?

Jeg har lige været der og blev meget positivt overrasket.
Fik en returbillet for 2900kr på mytravel.dk.

Opl.om klima findes her:
http://www.worldtravelguide.net/country/96/climate/Africa/Gambia.html
Bemærk at der er en del køligere hvis man bor lige ved atlanterhavskysten.
Al regn falder fra maj til oktober.
Der er ingen myg ved stranden i den tørre periode.

Gambia kræver hverken visum eller vaccinationer.

Det bedste af det hele er den Gambianske mentalitet. Minder lidt om den danske for 50 år
siden.....

Gæstehuse i uspoleret natur er til at finde. Men så har man kun mobilnettet som
internetmulighed. det KOSTER!!!

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-05-10 23:38

On Fri, 12 Mar 2010 21:55:49 -0800 (PST), klaus nielsen wrote:

> [...]
> skyggen. det er slet ikke fedt mere.. her er altid diset. saa det med
> at staa paa en bjergtop og nyde udsigten ...

Thailand er ubeboeligt ca. 8 måmeder om året. Danmark er ubeboeligt ca. 7
måneder om året. Heldigvis ikke samtidig.

--
pl

Fra : Søren A Christensen

Dato : 17-05-10 06:28

Peter Loumann wrote:

> Thailand er ubeboeligt ca. 8 måmeder om året. Danmark er ubeboeligt ca. 7
> måneder om året. Heldigvis ikke samtidig.

Tjae, så er der vist kun Lalandia tilbage ... og der er ingen bjerge