Auto mounte et drev
Fra : Michael

Dato : 11-03-10 21:53

Hver gang jeg har startet Ubuntu op skal jeg mounte "sudo mount
10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/dokumenter /home/michael/mnt/Dokumenter"
mine drev.
Hvordan får jeg den til at gøre det automatisk?

/michael

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 11-03-10 14:01

On Mar 11, 9:53 pm, Michael <n...@mdan.dk> wrote:
> [...]
> mine drev.
> Hvordan får jeg den til at gøre det automatisk?

Hvilket Linux styresystem bruger du og er drevet på en anden PC på
netværket ?
Bruger du Ubuntu er det en måske en mulighed for dig at mounte drevet
under "tilslut til server" eller skrive drevet ind i fstab men uden
den præcise sti.

Mhv
Ole

Fra : Michael

Dato : 11-03-10 22:13

Ole Michael Clemmensen wrote:

> [...]
> Bruger du Ubuntu er det en måske en mulighed for dig at mounte drevet
> under "tilslut til server" eller skrive drevet ind i fstab men uden

Det er Ubuntu 9.1 og drevende er på min NAS.

Jeg bruger den her "mount 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/dokumenter
/home/michael/mnt/Dokumenter" til at mounte med.

Hvad mener du med uden den præcise sti? Den er da nødt til at vide hvor
og hvordan, er den ikke?

/michael

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 11-03-10 14:22

On Mar 11, 10:12 pm, Michael <n...@mdan.dk> wrote:

> Det er Ubuntu 9.1 og drevende er p min NAS.
>
> Jeg bruger den her "mount 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/dokumenter
> /home/michael/mnt/Dokumenter" til at mounte med.
>
> Hvad mener du med uden den pr cise sti? Den er da n dt til at vide hvor
> og hvordan, er den ikke?
>
> /michael

Jeg mener ud fra min erfaring tidliger med Linux at i fstab mener jeg
ikke at du kan skrive mere en drev og hvor det skal monteres.Dette er
der et inlæg om lidt tidligere her i gruppen.
Men jeg kikkede lige under tilslut server og der må du kunne skrive
stien. med netværksadrese og bruger ide og er det samme bruger ide med
user og psw. er det nemt ? Jeg har bare ikke prøvet dette med andet
end montage af drevet eller drevene.

Mhv
Ole

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-10 23:48

On Thu, 11 Mar 2010 21:53:06 +0100, Michael <news@mdan.dk> wrote:

> Hver gang jeg har startet Ubuntu op skal jeg mounte "sudo mount
> 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/dokumenter /home/michael/mnt/Dokumenter"
> mine drev.
> Hvordan får jeg den til at gøre det automatisk?

Indsæt følgende i /etc/fstab

| 10.0.0.200:/nas/NASDisk-00002/dokumenter /home/michael/mnt/Dokumenter nfs

(én linie, uden noget før "10.")

-A
--
http://www.hojmark.org/