Hjælp os med at få forbudt declawing i USA
Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 10:36

En engelsk bekendt af mig, Ruth Ockendon Laycock, har gang i en
kampagne mod declawing og og har brug for kattefolkets støtte:

Ruth skrev:

> [...]
| problematisk kradse-adfærd, men mange dyrlæger i USA ignorerer
| denne henstilling og udfører declawing samtidigt med neutralisering.
| Nogle reklamerer sågar for det og tilbyder rabatter ved en samlet
| løsning, mens smertelindring koster ekstra.
|
| Eftersom vi ikke kan nå ud til hver eneste katteejer i USA med fakta
| om declawing, er den eneste vej fremad at få det forbudt, sådan
| som det allerede er her i Storbritanien såvel som i mange andre lande
| incl. Danmark.
|
| Mange tak fordi du gav dig tid til at læse dette.

Finn Frode Hansen

Finn Frode's fede forædte forkælelsesdyr
www.raarup.eu

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 10-03-10 12:50

Finn Frode Hansen skrev:
> En engelsk bekendt af mig, Ruth Ockendon Laycock, har gang i en
> kampagne mod declawing og og har brug for kattefolkets støtte:

Jeg kan indtrængende anbefale at skrive under og fordømme den barbariske
praksis.

Et familiemedlems(i USA) kats kløer blev offer for en modbydelig dyrlæge
for få dage siden.

Katten skulle egentlig kun undersøges og vaccineres, men fordi nogle
unge piger i klinikken uden erfaring gjorde ham meget skræmt, lykkedes
det ham at slippe fri og kradse en af dem nær øjet.
En ganske naturlig reaktion, hvis man gør en kat tilstrækkeligt angst.

Kattens ejere blev stillet over for et ultimatum om, at enten skulle de
omgående skrive under på at få fjernet kløerne på katten eller katten
ville blive aflivet i henhold til en eller anden lov om farlige dyr.

For at afværge mord på katten lod de sig presse til at skrive under, men
skaden, der er sket på katten, kan aldrig gøres godt igen.

Der burde være en lov om, at den slags dyremishandlere kunne få
amputeret de legemsdele, de selv er mest ømme om.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 17:10

On Wed, 10 Mar 2010 12:49:35 +0100, Bjarne S Nielsen
<bruger@eksempel.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>Der burde være en lov om, at den slags dyremishandlere kunne få
>amputeret de legemsdele, de selv er mest ømme om.

Hej Bjarne. Først og fremmest tak for støtten.
Man skulle tro, at personalet hos en dyrlæge var så vant til at
håndtere dyr, at de også kendte risikoen for at blive kradset af en
kat. Når katten gik i panik, var det jo dem selv, der havde begået en
fejl. Men altså ikke i USA, hvor det åbenbart bare ses som en god
lejlighed til at afpresse ejerne til at betale for at få lemlæstet
deres kat. Føj for en historie.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-03-10 12:55

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-03-10 12:59

"Finn Frode Hansen" <raarup[at]get2net.dk> skrev i meddelelsen

Så har jeg underskrevet. Jeg er bare bange for, at amerikanerne vil ignorere
andre landes indblanding i deres forhold. Det er simpelthen utroligt at
noget land i verden kan tillade den slags uhyrligheder som at ødelægge
kattenes poter, men desværre finder det jo sted, så forhåbentlig virker
underskriftindsamlingen efter hensigten.

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-10 17:04

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ødelægge kattenes poter, men desværre finder det jo sted, så forhåbentlig
> virker underskriftindsamlingen efter hensigten.

Inden vi nu kommer alt for meget igang, er det overhovedet forbudt i
Danmark?

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 17:37

On Wed, 10 Mar 2010 17:04:06 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:
>"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i meddelelsen

>Inden vi nu kommer alt for meget igang, er det overhovedet forbudt i
>Danmark?

Ja, det er forbudt i Danmark i medfør af dyreværnsloven samt Den
Europæiske Konvention af 13. november 1987 om beskyttelse
af kæledyr.
Her følger en lille snip fra Det Dyreetiske Råd's 'Udtalelse om Katte'
udsendt af Justitsministeriet i 2004:

http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Dyrevaernsraad/Udtalelser_og_tilhoerende_pressemeddelelser/Udtalelse_om_katte__september_2004_.pdf

--
Finn Frode Hansen

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-10 19:39

> [...]
> af kæledyr.
> Her følger en lille snip fra Det Dyreetiske Råd's 'Udtalelse om Katte'

Det var da dejligt, det er dog også en mærkværdig måde at behandle sin kat
på.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 17:52

On Wed, 10 Mar 2010 19:39:20 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:
>"Finn Frode Hansen" <raarup[at]get2net.dk> skrev i meddelelsen

>Det var da dejligt, det er dog også en mærkværdig måde at behandle sin kat
>på.

Ja, højest mærkværdig. Faktisk troede jeg indtil for nogle måneder
siden, at det bare var kløerne, der blev fjernet - et forholdsvist
harmløst indgreb nærmest som at fjerne neglen på en finger. Det var et
chock, da det gik op for mig, at kattene faktisk får amputeret yderste
led på hver tå. Modbydeligt!
Og ofte til ingen verdens nytte, fordi mange katte blive urenlige og
adfærdsvanskelige bagefter. Hvis ejeren var bange for at blive kradset
før, så har han efter declawing måske fået en forstyrret kat, der
bider i stedet, fordi det er dens eneste forsvar. Og jeg vil i hvert
fald til hver en tid foretrække et overfladisk kradsemærke for et dybt
kattebid.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 17:28

On Wed, 10 Mar 2010 12:59:26 +0100, "Tove Krieger"
<missminimiv@invalid.dk> wrote:

> [...]
>kattenes poter, men desværre finder det jo sted, så forhåbentlig virker
>underskriftindsamlingen efter hensigten.

Hej Tove - tak for din støtte!

Der er utrolig lang vej før declawing bliver forbudt, men hvad andet
kan man gøre end at prøve at overbevise amerikanerne om, at i den her
sag, er de altså helt galt på den? Indenfor de seneste måneder har en
række byer (navnlig i Californien) forbudt declawing som følge af
lokale kampagner, og hver gang breder det sig i vandet og får flere
til at stille spørgsmålstegn.
Og uanset hvor lille vægt vores mening måske har hos amerikanske
dyrlæger, så er det en moralsk opbakning til de lokale modstandere og
noget, de kan bruge i deres argumentation i de næste byer, hvor slaget
om declawing skal stå.