Overfør gammel Outlook express til Th
Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-03-10 18:50

Jep - jeg ved at det er den forkerte nyhedsgruppe, men det er her folk,
der faktisk ved noget færdes. :)

Jeg står og skal hjælpe en fyr over på et moderne system, efter at han
endelig er blevet træt af sin Win98 FE med en gammel Outlook Express.
Nu er det sådan at Thunderbird har en glimrende Wizard, der tilbyder at
migrere date, men det nytter bare ikke noget, når data ligger på en 12
år gammel Win98 computer, vi ikke kan installere Thunderbird på.

Så jeg troede at jeg blot kunne kopiere filerne og pege Thunderbird på
det nye system på dem... men nej.
Og alle vejledninger jeg kan finde snakker om nogle ".dbx" filer. Sådan
nogen har vi ikke.
Vi har derimod disse filer:

folders.nch Kladder.idx Sendt post.idx Slettet post.mbx
Indbakke.idx Kladder.mbx Sendt post.mbx Udbakke.idx
Indbakke.mbx pop3uidl.dat Slettet post.idx Udbakke.mbx

Og så har jeg endnu ikke fundet ud af hvor Outlook Express gemmer sin
adressebog.

Er der nogen, der har haft erfaring med at fiske data ud af en gammel
Outlook Express på en (dansk) Windows 98 first-edition og gøre dem
tilgængelige for et ordentligt system?

/Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-10 07:47

Den 08-03-2010 00:49, Peter Mogensen skrev:
> Jep - jeg ved at det er den forkerte nyhedsgruppe, men det er her folk,
> der faktisk ved noget færdes. :)

Nej, nej. De rigtige eksperter sidder ovre i
dk.fritid.dyr.kat. Hvis du ikke lige kan finde den gruppe,
så kan du som en nødløsning prøve
dk.edb.internet.software.mail+news - det kan jo være, der er
nogle fra kattegruppen, der har forvildet sig derover.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til Thunderbird (omend ikke til overføring fra 98):

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-10 09:54

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> dk.edb.internet.software.mail+news - det kan jo være, der er
> nogle fra kattegruppen, der har forvildet sig derover.

Det er da en lidt underlig fortolkning af indlægget.
Hvad har kompatibilitetsproblemer med katte at gøre?

Både MS og Linux har kompatibilitetsproblemer, og en løsning kunne være at
migrere MS til en 'nyere' version, eller finde et bagudkompatibelt Linux
system.

Stig Johansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-03-10 10:04

Stig Johansen wrote:

> Både MS og Linux har kompatibilitetsproblemer, og en løsning kunne være at
> migrere MS til en 'nyere' version, eller finde et bagudkompatibelt Linux
> system.

Ja. Jeg ville nok gøre det første, altså installere Outlook på en nyere
Windows, lægge de omtalte datafiler over på den, og så ellers håbe på at
Outlook vil kendes ved dem.

Hvis den gør, så burde næste skridt være rimeligt simpelt, nemlig at
installere Thunderbird på boksen og så foretage migreringen.

Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-10 11:12

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Hvis den gør, så burde næste skridt være rimeligt simpelt, nemlig at
> installere Thunderbird på boksen og så foretage migreringen.

Nu bliver der ikke skrevet noget om hvor mange mails, (og hvad de fylder),
men en alternativ løsning kunne være at oprette en (eller flere) gmail
konti, og sende(forwarde) hele skidtet til sig selv.

Stig Johansen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-03-10 11:19

Stig Johansen wrote:
> Nu bliver der ikke skrevet noget om hvor mange mails, (og hvad de fylder),
> men en alternativ løsning kunne være at oprette en (eller flere) gmail
> konti, og sende(forwarde) hele skidtet til sig selv.

Jep - hvis ikke den stakkels gamle Win98 maskine kun havde modem.
Og at sende 12 års emails til sig selv via modem.... nej.

Men jeg tror jeg har fundet et mbx2mbox program på sourceforge og
adressebogen kan nok exporteres til csv.

/Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-03-10 20:38

Peter Mogensen wrote:

> Men jeg tror jeg har fundet et mbx2mbox program på sourceforge og
> adressebogen kan nok exporteres til csv.

Nu er det nok ikke samme version af Outlook Express, men i min (V6), kan man
finde placeringen (filnavnet) af adressebogen ved at gå ind i den, og vælge
help|about

Stig Johansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-03-10 11:23

Stig Johansen wrote:

> Nu bliver der ikke skrevet noget om hvor mange mails, (og hvad de fylder),
> men en alternativ løsning kunne være at oprette en (eller flere) gmail
> konti, og sende(forwarde) hele skidtet til sig selv.

God ide! En anden tilsvarende måde som jeg selv har benyttet til et lidt
andet formål er følgende:

- Opret en gmail-konto til formålet.
- Åbn for IMAP adgang i gmail settings
- Opret en konto i din Outlook som bruger IMAP adgangen
- Bunke-flyt alle emails og mapper ved at trække dem over i IMAP-kontoen

Læs mere her:
http://www.zoliblog.com/2007/10/24/simplified-guide-to-importing-all-your-archive-email-into-gmail/

Bemærk at du udmærket kan bruge denne løsning selv om du ikke ønsker at
bruge Gmail. Når hele operationen er overstået kan hive alle dine mails
ned i Thunderbird og nedlægge gmailkontoen igen.

Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-03-10 19:55

Martin Larsen wrote:

> Bemærk at du udmærket kan bruge denne løsning selv om du ikke ønsker at
> bruge Gmail. Når hele operationen er overstået kan hive alle dine mails
> ned i Thunderbird og nedlægge gmailkontoen igen.

Nedlægge og nedlægge. Google glemmer aldrig, og du har en gang for alle
delt dit privatliv med Google og deres venner såsom NSA.

--
Jesper Lund