Startproblem Suzuki Street Magic.
Fra : GSX 750

Dato : 07-03-10 11:01

Hej gruppe.
Sønnen har totaltrenoveret sin motor til SSM. Nu krumtap, lejer. pakninger,
stempel, cylle. karborator.
Der er meget fin blå gnist på tændrør, men den virker til ikke at få noget
benzin og kan altså derfor ikke starte. Vi har prøvet at give den ekstra
benzin (snaps), men den siger ikke engang prut og det selvom der er meget
kompression. Kan det have noget med membrampladen at gøre? Eller er der
nogen ting jeg kan have overset?
Mvh
Jarl

Fra : Henning Lund

Dato : 07-03-10 17:53

"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> der er meget
> kompression. Kan det have noget med membrampladen at gøre?

Ud med membranen og se om du kan suge luft igennem den, så lukker
den ikke som den skal. Tænder den rette tidspunkt?
Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : GSX 750

Dato : 07-03-10 20:07

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>
> Ud med membranen og se om du kan suge luft igennem den, så lukker den ikke
> som den skal. Tænder den rette tidspunkt?

HeJ Henning.
Membram er helt ny og den lukker tæt. Der kommer ikke noget benzin ind til
kompressionskammeret. Den suger fint men der kommer ikke benzin ind. Tænding
har kun een indstilling og gnist er fin. Dyse er 100 og det er et møgtun
mega pro et eller andet 70m ccm....
Mvh
Jarl

Fra : Ivar

Dato : 08-03-10 21:41

GSX 750 skrev:

> og det er et møgtun mega pro et eller andet 70m ccm....

Så er det jo en motorcykel.

Ivar Magnusson

Fra : GSX 750

Dato : 08-03-10 22:07

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Så er det jo en motorcykel.

Overvejer osse at futte den til d.f.m :)
Jarl

Fra : Henning Lund

Dato : 09-03-10 17:48

GSX 750 wrote:

> [...]
> benzin ind. Tænding har kun een indstilling og gnist er fin. Dyse er
> 100 og det er et møgtun mega pro et eller andet 70m ccm....

Det jeg tænkte på var, om svinghjulet var skredet på noten?
Hva er det for en karburator, en original eller noget tun halløj?
Jeg har brugt adskillige timer, dage, uger på sådan en satan da en af mine
sønner kørte knallert, de kan være drilske.

Henning Lund

Fra : GSX 750

Dato : 10-03-10 11:06

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg har brugt adskillige timer, dage, uger på sådan en satan da en af mine
> sønner kørte knallert, de kan være drilske.

Hej Henning.
Min søn skriver det her da han kender opsætning 100 pct:

Her får du opsætning:
Cylinder: Polini corsa 70cc topstykke og stempel det samme
Kaburator 21mm dellorto dyse 100
Membran: malossi vl12
Studs: polini evo´
tændrør: NGK 9
Udstødning: Gianelli en af de største til street magic.
Standard tænding

Nu har han brugt oceaner af tid på at få den startet og den har slået 2
prutter under alle de startforsøg, Kan noten i svinghjulet være uoriginal og
derved for lille, så svinghjul skrider få milimeter? Er sq lidt på bar bund,
jeg har ellers altid kunne starte mine totaggere.
Mvh
Jarl og søn

Fra : Henning Lund

Dato : 10-03-10 13:50

GSX 750 wrote:

> [...]
> uoriginal og derved for lille, så svinghjul skrider få milimeter? Er
> sq lidt på bar bund, jeg har ellers altid kunne starte mine totaggere.

Hehe du vil få mange søvnløse nætter i fremtiden. Min erfaring fra de to min
søn havde, samt de jeg har hjulpet med deres SM er ikke for gode.

Ifald man tuner dem, varmesætter de stemplet uanset hvor meget benzin du
smider igennem dem for at køle, det skyldes den for lille køleflade sådan en
knallert har i cylinderopbygningen.

Der er evig og altid tændingsproblemer, de det originale ledningsnet er for
ringe fremstillet, et eksempel: Oppe under sædet går der en ledning der har
forbindelse med tændingen, den er lavet så kort, at ledningerne rykkes fra
hinanden med tiden, måske i har ændret det da den var adkilt. Der er
tændingsproblemer pga. for dårlig afskærmning af multistik samt
gennemførings muffer af for ringe pasform osv.

Nå men tilbage til emnet.
Noten i svinghjulet, hvis den ikke passer helt og svinghjulet ikke er spændt
korrekt, så kan den flytte sig i tændingstidspunktet, så får i heller ikke
liv i den.
Har i mulighed for at låne en anden CDI? Jeg ville prøve den nu når
simmerringe mm er udskiftet, jeg synes blot det ser sært ud den ingen benzin
får, har i mulighed for at give den et skud startpilot? Det burde kunne
vække den til live uanset om den får benzin eller ej..
Hvis ikke, så ville jeg tage top og cylinder af og se om stemplet har fået
et gok i nøden så ringen sidder fast, så danner den ikke nok "sug" til at
hive foderet ind i cylinderen. Der plejer motoren at kunne give et enkelt
prut fra sig ind imellem, som i netop beskriver

Henning Lund

Fra : GSX 750

Dato : 10-03-10 19:06

> [...]
> hive foderet ind i cylinderen. Der plejer motoren at kunne give et enkelt
> prut fra sig ind imellem, som i netop beskriver

Da han fik den for nogle måneder siden, virkede den ikke. Men så pillede han
lidt ved den og fik den til at køre ok, men den stoppede efter ca 100 km og
den blev adskilt og fejlen blev lokaliseret til at være en pindbolt der var
blevet mishandlet ned i blokken og dårlige simmerringe. Blokken blev
udskiftet alle bolthuller og bolte er iorden. Ny krumtap, lejre og
simmerringe og samlet igen med nye dele som sønnen har beskrevet. Jeg har en
ide om at dysen på 100 er alt for lille, men det mener sønnen ikke. Det er
den største dyse han har, men når den ikke får benzin på den måde som her,
kan det måske være en fejl. Men vi har prøvet med dieselstart direkt ned i
karburator, samt masser af snapse, men den har kun lige givet 2 prutter for
sig. Vi har skilt alle multistik ad og renset dem, samt tjekket efter for
løse forbindelse, men gnisten er kraftig og blå og så virker cdi??? Eller
hvad? Prøver at bede ham tjekke stemplet som du beskriver.
Tusind tak for input :)
Mvh
Jarl

Fra : Ivar

Dato : 10-03-10 19:59

GSX 750 skrev:

> Jeg har en ide om at dysen på 100 er alt for lille

Ligegyldigt hvor lille dyssen er, skal den starte med dieselstart
eller en snaps i tændrørshullet. Er du sikker på at motoren
er samlet ordentligt?

Ivar Magnusson

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 09:06

> Ligegyldigt hvor lille dyssen er, skal den starte med dieselstart
> eller en snaps i tændrørshullet. Er du sikker på at motoren
> er samlet ordentligt?

Ja, blokken er samlet og pakket hos sgnc.
Men starter ikke med snaps og vi har osse givet den dieselstart direkte ned
i studsen :(
Mvh
Jarl

Fra : Henning Lund

Dato : 10-03-10 22:18

GSX 750 wrote:

> krumtap, lejre og simmerringe og samlet igen med nye dele
> som sønnen har beskrevet.

Simmerringe er de originale? Jeg kan huske jeg købte et par
uoriginale en gang knægten var havareret, de sluttede ikke tæt
nok viste en boremaskinetest med læksøgespray senere da jeg ikke
kunne få liv i den skide motor.
Plejlstangen har den rette længde? Ikke alt tun passer så godt
som de praler af. Har i tjekket hvor langt stemplet kommer op i
cylinderen?
Jeg tror i skal starte med cylinderen og se om alt er ok der.
Bagefter tjek simmerringene.

>Jeg har en ide om at dysen på 100 er alt
> for lille,

Uanset om dysen er stoppet, slår startpilot liv i den hvis alt
andet er OK.

>men gnisten er kraftig og blå og
> så virker cdi??? Eller hvad?

Det burde den faktisk, jeg har en enkelt gang været ude for den
ikke virkede som den skulle selv om gnisten var god,

En CDI kan vist finde på at flytte tændingstidspunktet, men der
er vi ude i noget jeg ikke har arbejdet meget i, da jeg havde
værksted var dengang der var platiner

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Leif

Dato : 10-03-10 22:27

> GSX 750 wrote:
>
> .

> Uanset om dysen er stoppet, slår startpilot liv i den hvis alt andet er OK.

Af med den karburator. Send trykluft gennem den fra luftfilter-
enden. Fuld løftet spjæld - kommer der forstøvet benzin ud
af den anden ende? Måske kommer der ingen benzin via
svømmerhuset? Kan den løbe over, hvis du *tipper* den?

Pas på: Du må ikke sende trykluft ned gennem benzinslangen,
så smadrer du måske selve svømmeren.

Mvh, Leif

Fra : Ivar

Dato : 10-03-10 22:40

Leif skrev:

> [...]
> af den anden ende? Måske kommer der ingen benzin via
> svømmerhuset? Kan den løbe over, hvis du *tipper* den?

Så længe den ikke kører på en snaps eller dieselstart, er
der nok igen grund til at undersøge karburatoren.

Ivar Magnusson

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 09:13

> Så længe den ikke kører på en snaps eller dieselstart, er
> der nok igen grund til at undersøge karburatoren.

Du mener at fejlen ikke ligger i karburator?
Mvh
Jarl

Fra : Ivar

Dato : 11-03-10 17:53

GSX 750 skrev:

> Du mener at fejlen ikke ligger i karburator?

Nej, det tror jeg ikke. Når man giver motoren en snaps, er det
for at teste om den ikke får benzin. Hvis den starter på en
snaps, men ikke kører længere, vil problemet normalt være
karburator eller benzintilførsel.

Ivar Magnusson

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 09:12

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> af den anden ende? Måske kommer der ingen benzin via
> svømmerhuset? Kan den løbe over, hvis du *tipper* den?

Det vil jeg da prøve, selvom det er en helt ny karb er det en mulighed og
den kan ikke tippes.

> Pas på: Du må ikke sende trykluft ned gennem benzinslangen,
> så smadrer du måske selve svømmeren.

Klart nok :)
Mvh
Jarl

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 09:10

> [...]
> gang knægten var havareret, de sluttede ikke tæt nok viste en
> boremaskinetest med læksøgespray senere da jeg ikke kunne få liv i den

Originale simmerringe lagt i hos sgnc.

> Plejlstangen har den rette længde? Ikke alt tun passer så godt som de
> praler af. Har i tjekket hvor langt stemplet kommer op i cylinderen?

Cylinder og stempel har kørt på samme motor inden pindbolt gik i stykker.

> Jeg tror i skal starte med cylinderen og se om alt er ok der.

Hmm, ser ellers meget fin ud og kompression er god.

> Bagefter tjek simmerringene.

De er helt nye og originale.

> Uanset om dysen er stoppet, slår startpilot liv i den hvis alt andet er
> OK.

Ja, det vil jeg osse mene!!!

> Det burde den faktisk, jeg har en enkelt gang været ude for den ikke
> virkede som den skulle selv om gnisten var god,

Den er møg dyr sådan en cdi og jeg tror ikke han kan låne en pt, han er den
enesti her der har en street magic.

> En CDI kan vist finde på at flytte tændingstidspunktet, men der er vi ude
> i noget jeg ikke har arbejdet meget i, da jeg havde værksted var dengang
> der var platiner

Hmm, lyder som om den skal på værksted:(

Mvh
Jarl

Fra : Henning Lund

Dato : 11-03-10 13:35

GSX 750 wrote:

> Hmm, ser ellers meget fin ud og kompression er god.

Inden jeg smed den til den dyre doktor, ville jeg endnu engang
tjekke stempel for fastsiddende ring, selv om det mærker til der
er en god kompression, er det ikke sikkert det er nok til den kan
starte.

> Den er møg dyr sådan en cdi og jeg tror ikke han kan låne en
> pt, han
> er den enesti her der har en street magic.

Øv det kunne være sjov at prøve en anden ifald cyl og stempel er
ok. Det er da snart det eneste der kan være i vejen.
Den sidste min knægt havde skød vildt i tændingen når den
accelererede, det kunne vi simpelthen ikke pille af den uden at
sætte lovlig cylinder på, de er squ sære.

Hat i prøvet om den kan trække den famøse 1 cm lange gnist uden
hætte?

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 17:24

> Inden jeg smed den til den dyre doktor, ville jeg endnu engang tjekke
> stempel for fastsiddende ring, selv om det mærker til der er en god
> kompression, er det ikke sikkert det er nok til den kan starte.

Vi prøver at skille ad og tjekke .

> [...]
> Den sidste min knægt havde skød vildt i tændingen når den accelererede,
> det kunne vi simpelthen ikke pille af den uden at sætte lovlig cylinder

Hmm?

> Hat i prøvet om den kan trække den famøse 1 cm lange gnist uden hætte?

Nej da, det har jeg helt glemt, det må vi da lige prøve :)

Fra : Henning Lund

Dato : 11-03-10 20:50

GSX 750 wrote:

> Nej da, det har jeg helt glemt, det må vi da lige prøve :)

Kender du ikke en reel forhandler/værksted hvor du kan tage CDIén
med hen til og få målt ud? Mange har data over de fleste CDI så
de kan måle dem ud, jeg har desværre ikke den slags papirer mere.
Jeg tvivler nu efterhånden på det er den der er fejl i.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 21:59

> [...]
> ud, jeg har desværre ikke den slags papirer mere. Jeg tvivler nu
> efterhånden på det er den der er fejl i.

Jo, mon ikke sgnc kan klare det.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-03-10 13:42

Forresten så skal der være strøm på batteriet for at den kan
køre, det er den eneste knallert jeg kender der er opbygget på
den sindsyge måde.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 17:26

> Forresten så skal der være strøm på batteriet for at den kan køre, det er
> den eneste knallert jeg kender der er opbygget på den sindsyge måde.

Batteri har været pillet af hele tiden og den har hele tiden kørt uden
batteri. Så hvorfor skulle den lige pludselig ikke virke? Sq da en underlig
knallert, hvorfor kan de unge ikke bare køre Puch Maxi, det virker da???
Mvh
jarl

Fra : Henning Lund

Dato : 11-03-10 20:47

GSX 750 wrote:

> Batteri har været pillet af hele tiden og den har hele tiden
> kørt uden
> batteri. Så hvorfor skulle den lige pludselig ikke virke?

Så er der lavet noget fusk med ledningsnettet, den kan ikke køre
uden batteri fra ny af.

> Sq da en
> underlig knallert, hvorfor kan de unge ikke bare køre Puch
> Maxi, det
> virker da

SM valget er ikke det bedste at tage, den er flot men
siddekomforten er rent ud sagt elendig og hvis du prøver at
google den, så vil du se en masse skriver, den kan ikke køre i
regnvejr og andre sære ting.Det er nok den knallert der er mest
fejlbefængt med små irreterende ting. Han måtte faktisk hellere
have fået fat i en Madass, de er da til at forholde sig til og er
den der ligner SM mest hvis man er til sådan noget.

Nye scootere og unge mennesker, så ved man hvad alle ungens penge
skal gå til og alle faderens aftener og weekends er beslaglagte

Da den mindste af vore knajter kørte knallert for en 3 - 4 år
siden, brugte han ca 40000 kr på scootere, tun og andet gejl og
så var han sjældent kørende mere end en aften ad gangen. Jeg
forsøgte mange gange at få ham til at indse det var vanvittigt,
men unger er nu engang altid de klogeste, indtil en dag hvor han
aligevel begyndte at indse, at skulle der være penge til bil og
kørekort når han blev 18, skulle der ske noget.
Vi fandt en gammel Honda CD 50 og renoverede stel mm, købte en
kina motor og smed på. Fra han var 17 til 18 kørte han på den
uden at det kostede andet end almindelige sliddele.
Idag hvor han er 21, står Hondaen stadig i værkstedet, han vil
ikke af med den, den starter stadig med det samme og sparede ham
for bunker af ærgelser og penge

Nå det var et sidespring.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : GSX 750

Dato : 11-03-10 22:04

> Så er der lavet noget fusk med ledningsnettet, den kan ikke køre uden
> batteri fra ny af.

Ja, den kører heller ikke med oliepumpe, der er blandet olie i benzinen. den
kørte da han købte den og der var ikke noget batteri i den, den startede
osse fint.

> [...]
> faktisk hellere have fået fat i en Madass, de er da til at forholde sig
> til og er den der ligner SM mest hvis man er til sådan noget.

Ja, men jeg tror ikke knægten giver op, før den her sm er kommet ud at køre.
Han har købt den på helt lovlig vis og den er ikke registreret stjålet, så
det er da lidt synd.

> Nye scootere og unge mennesker, så ved man hvad alle ungens penge skal gå
> til og alle faderens aftener og weekends er beslaglagte

Ja, men han er ellers skrap til at lave de hersens scootere. Den her SM
driller bare for vildt.

> [...]
> Idag hvor han er 21, står Hondaen stadig i værkstedet, han vil ikke af med
> den, den starter stadig med det samme og sparede ham for bunker af

Min søn har endnu ikke lært at lytte til fornuft, men nu får han lov at læse
den her tråd, så håber jeg at han lærer noget, det er jo det det hele
handler om :)

> Nå det var et sidespring.

Men et godt sidespring :)
Mvh
Jarl

Fra : Henning Lund

Dato : 12-03-10 14:40

GSX 750 wrote:

> Ja, den kører heller ikke med oliepumpe, der er blandet olie i
> benzinen. den kørte da han købte den og der var ikke noget
> batteri i
> den, den startede osse fint.

Nu når pumpen ikke benyttes, er den tætnet ind ved krumbassen så
der ikke smutter falsk luft ind der?

> Ja, men han er ellers skrap til at lave de hersens scootere.
> Den her
> SM driller bare for vildt.

Og det bliver den ved med fremtidigt, jeg lyder meget negativ,
men det er bitter erfaring jeg deler ud af

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : GSX 750

Dato : 12-03-10 18:53

> Nu når pumpen ikke benyttes, er den tætnet ind ved krumbassen så der ikke
> smutter falsk luft ind der?

Ja, helt og aldeles :)

> Og det bliver den ved med fremtidigt, jeg lyder meget negativ, men det er
> bitter erfaring jeg deler ud af

Har fremlagt alt det her for ungen, han fortsætter sin fejlsøgning efter
weekenden.
Mvh
Jarl

Fra : Leif

Dato : 12-03-10 18:58

"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen news:4b9a7f70$0$282$14726298@news.sunsite.dk...

Hvor er vi henne i landet?

mvh, Leif den Nysgerrige

Fra : GSX 750

Dato : 12-03-10 19:48

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen
>>

> Hvor er vi henne i landet?

Vi er på Sydsjælland mellem Vordingborg og Næstved

> mvh, Leif den Nysgerrige

You are welcome :)
Mvh
Jarl

Fra : Leif

Dato : 12-03-10 22:36

"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen news:4b9a8c71$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> Vi er på Sydsjælland mellem Vordingborg og Næstved

> You are welcome :)
> Mvh
> Jarl

Desværre - er i 7330 Midtjylland, så andre må tage det fysiske kig
Det lyder bare ikke rigtig ,den ikke kan noget......

Mvh, Leif

Fra : GSX 750

Dato : 18-03-10 16:32

> [...]
> benzin (snaps), men den siger ikke engang prut og det selvom der er meget
> kompression. Kan det have noget med membrampladen at gøre? Eller er der

Hej gruppe og alle venlige sjæle, der har været behjælpelige med at løse
problemet.

Knallerten er nu startet og fejlen var følgende:

Svinghjulet havde forskubbet sig, noten var for lille og derfor kunne
svinghjulet komme ud af synkronisering. Ny not og knallerten startede første
gang.

Tak alle for hjælpen, sønnike er meget glad og jeg skulle hilse og sige tak.
Måske en dag han kommer her som bruger og så kommer han med sit besyv.

Med venlig hilsen
Jarl

Fra : Henning Lund - Lemvi~

Dato : 18-03-10 19:41

GSX 750 wrote:

> Knallerten er nu startet og fejlen var følgende:

Hehe en af de små smuttere

--
mvh.
Henning Lund

Fra : GSX 750

Dato : 18-03-10 19:48

"Henning Lund - Lemvig Feriecenter" <ooo@invalid.her.dk> skrev i meddelelsen

> Hehe en af de små smuttere
>
> --
> mvh.
> Henning Lund

Ja, havde ellers tegnet og beskrevet det for ham inden han samlede det. Men
da han gennemgik tråden her med mig, så gik lyset op for ham og der gik 15
minutter og så var den startet :)
Mvh
Jarl

Fra : Henning Lund - Lemvi~

Dato : 18-03-10 19:43

Du må gerne komme med status på knallerten ind imellem, jeg ville gerne se
hvor længe han holder den kørende.

--
mvh.
Henning Lund

Fra : GSX 750

Dato : 18-03-10 19:49

> Du må gerne komme med status på knallerten ind imellem, jeg ville gerne se
> [...]

Aftale.
Jeg laver en ny tråd indimellem, så får vi osse lidt trafik i dfk :)
Takker mange gange.
Jarl