Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Valg af webbrowser
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-03-10 23:38

Gårsdagens automatiske Windows-opdatering viste sig bl.a. at indeholde
et 'tilbud' om valg mellem forskellige browsere. Det overhørte jeg og
lukkede straks vinduet. Ikke desto mindre har der nu, uden min
medvirken, anbragt sig et genvejsikon på Skrivebordet som - når jeg
åbner det - er mage til det tilbud som tonede frem efter opdateringen.

Er det godt eller skidt at Windows pludselig gør den slags? Kan jeg
roligt tage imod tilbuddet, eller er der noget grimt indeni som jeg bør
holde snotten langt væk fra?

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-03-10 23:40

Jørgen Grandt skrev:

>Kan jeg roligt tage imod tilbuddet,

Ja.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 07-03-10 00:52

Jørgen Grandt skrev dette den 06-03-2010 23:37:

> Er det godt eller skidt at Windows pludselig gør den slags? Kan jeg
> roligt tage imod tilbuddet, eller er der noget grimt indeni som jeg bør
> holde snotten langt væk fra?

Om det er godt eller skidt afhænger af øjnene der ser; men det er en
løsning Microsoft har valgt forsøger at imødekomme et eventuelt krav fra
EU-Kommissionen om at fjerne Internet Explorer fra Windows, så der
kommer konkurrence på browsermarkedet.

Opdateringen skulle være sikker nok, men om der er noget du bør holde
snotten væk fra, kan du prøve at læse om på

http://www.version2.dk/artikel/14117-lynguide-hvilken-browser-skal-du-vaelge-fra-menukortet

Det er dog kun en guide til de 5 mest kendte browsere, ud af de 12 som
man kan vælge i menukortet

--
Michael Haase

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-03-10 12:22

On Sun, 07 Mar 2010 00:51:35 +0100, Michael Haase wrote:

> http://www.version2.dk/artikel/14117-lynguide-hvilken-browser-skal-du-vaelge-fra-menukortet

Undrer mig lidt over denne beskrivelse under FF:

"...[FF] er den browser, der vil give færrest problemer med websteder, der
er designet til specifikke browsere."

Hvad mon det betyder?

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-03-10 18:57

Christian Bohr-Halling skrev:

> "...[FF] er den browser, der vil give færrest problemer med websteder, der
> er designet til specifikke browsere."
>
> Hvad mon det betyder?

Godt spørgsmål.
Er ikke selv blevet mødt med det popup-vindue, måske fordi jeg allerede
har alle 5 browsere installeret, men af det jeg har set på skærmdumps,
får jeg det indtryk at det er de enkelte browserfabrikanter selv der har
formuleret teksterne.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-03-10 21:32

On Sun, 07 Mar 2010 18:56:47 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> Godt spørgsmål.
> Er ikke selv blevet mødt med det popup-vindue, måske fordi jeg allerede

Har jeg heller ikke - men nok af åbenlyse grunde :)

http://www.browserchoice.eu/BrowserChoice/browserchoice_da.htm

> har alle 5 browsere installeret, men af det jeg har set på skærmdumps,
> får jeg det indtryk at det er de enkelte browserfabrikanter selv der har
> formuleret teksterne.

Er det også; men min tanke gik mere på V2's beskrivelse.

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-10 02:46

Den 07-03-2010 12:21, Christian Bohr-Halling skrev:

> Undrer mig lidt over denne beskrivelse under FF:
>
> "...[FF] er den browser, der vil give færrest problemer med websteder, der
> er designet til specifikke browsere."
>
> Hvad mon det betyder?

Jeg vil tro, en blanfing af flere ting. At de fleste nok tjekker deres
sider i både IE og FF, inden de publicerer, fordi de to browsere ejer
markedet, så ved man, det virker i dem. Hvis man så vll lidt mere, gør
man det nok også i Opera og Chrome, men deres markedsandel er ikke høj,
så det er nok ikke alle, som gør det. Det burde ikke betyde noget, da FF
er nærmest ligeså standardoverholdende som Opera og Chrome, i hvert fald
i CSS3 (som ikke er standard endnu).

Så er der, hvis der bruges HTML5, som heller ikke er standard endnu og
derfor godt kunne kaldes (opfattes som) specifikt browseroptimeret, og
her er de andre kommet langt ifht. IE.

Der er en lille forsmag på mulighederne her - IE som sagt udelukket:
http://www.version2.dk/artikel/13821-html5-giver-flash-baghjul-i-nyt-browserbaseret-tegneprogram

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-03-10 11:16

Rune Jensen skrev:

> Hvis man så vll lidt mere, gør
> man det nok også i Opera og Chrome, men deres markedsandel er ikke høj,

Det kommer an på hvad du mener med "ikke høj".
Chrome + Safari udgør tilsammen 7-8% ifølge FDIM.

Når jeg nævner de to browsere sammen, er det fordi de svjv kører på
samme layoutmotor.

http://www.fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-10 15:18

Den 08-03-2010 11:15, Philip Nunnegaard skrev:

> Det kommer an på hvad du mener med "ikke høj".
> Chrome + Safari udgør tilsammen 7-8% ifølge FDIM.
>
> Når jeg nævner de to browsere sammen, er det fordi de svjv kører på
> samme layoutmotor.

Webkit, ja.

> http://www.fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

Den ser lidt lav ud for FF ;)

Anways, så understøtter de stort set det samme fra Mozilla og Webkit
ang. CSS3 og HTML5. Jeg kan forstå, at IE9 vil understøtte en del, men
ikke alle de funktioner (SVG er der tvivl om f.eks.).

Det bliver i hvert fald afgørende for mig, for jeg vil have en browser,
som ikke behøver flash plug in.

MVH
Rune Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-10 16:52

On Mon, 08 Mar 2010 15:17:58 +0100, Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> Det bliver i hvert fald afgørende for mig, for jeg vil have en browser,
> som ikke behøver flash plug in.

Det er da webstedet, der afgør det, ikke browseren?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-10 18:40

Den 08-03-2010 16:52, Asbjorn Hojmark skrev:

> Det er da webstedet, der afgør det, ikke browseren?

Ah, OK, jeg bruger kun Flash til YouTube, og de har allerede sagt, de
vil helst over til HTML5 hurtigst muligt, så...

http://www.version2.dk/artikel/13601-youtube-leger-med-html5-se-mor-video-uden-flash

Men ellers er det rigtigt, hvis webstedet ikke vil bruge HTML5, skal du
selvfølgelig stadig have et plug in som Flash - hvis du vil se det. Hos
mig er det bare blokeret via NoScript, fordi det som regel er reklamer ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-03-10 19:45

Rune Jensen skrev:

> Den ser lidt lav ud for FF ;)

Ja, ikke mange procent over Safari+Chrome.

Men jeg synes også generelt at andre browsere end IE har dårlige tal hos
FDIM i forhold til hvad jeg selv oplever, og hvad jeg hører fra andre
herinde.

At FDIM har mere IE-venlige tal, skyldes vel at de kun måler på de store
hjemmesider, og som typisk også besøges fra arbejdspladserne hvor
brugerne ofte er låst til IE, uanset hvilket browser de måtte foretrække
privat.

Men det glæder mig at IE 6 nu helt nede omkring 5% ifølge dem.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-03-10 00:26

Den 08-03-2010 19:44, Philip Nunnegaard skrev:

> Men det glæder mig at IE 6 nu helt nede omkring 5% ifølge dem.

Man kan mene mange ting om Google ellers (...), men med deres udmelding,
tror jeg mange firmaer med ro i sindet er med på ikke at supportere den
browser mere. Et lille skrift for Google, en stort skridt for
webdesignere over hele kloden ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-10 03:42

Den 07-03-2010 00:51, Michael Haase skrev:

> http://www.version2.dk/artikel/14117-lynguide-hvilken-browser-skal-du-vaelge-fra-menukortet
>

> Det er dog kun en guide til de 5 mest kendte browsere, ud af de 12 som
> man kan vælge i menukortet

Har haft alle de browsere til gennemprøvning minimum et år nu.

Chrome: Simpel med stort vireport i alle retninger. Minimalt menusystem.
Skide hurtig. Anset for meget sikker pga. bla. sandboxing. Mulighed for
extensions. OK webudviklingsværktøjer, dog ikke alverden.

Safari: Lidt mere grafisk knald end i Chrome, men stadig ret simpelt -
dog indbygget RSS-reader. Skide hurtig. Anset for at være mindre sikker
og forholdsvist nem at hacke.

Explorer: Først var den en af de mest sikre browsere, siden blev den
anset for meget sårbar, og blev afvist af Frankrig og Tyskland. Og pt.
vides ikke. Ret langsom/gumpetung. Ikke brugervenlig. Ikke god
tilgængelighed. Har dog nogle OK indbyggede funktioner til webudvikling.
Mulighed for (kedelige i forhold til FF) exensions. Forstår ikke CSS3/HTML5.

Firefox: Masser extensions. Perfekt til webudvikling. Ret sikker, men
kan gøres mere sikker. Meget brugervenlig, ret hurtig. Overall
browseren, hvis man vil det hele.

Opera: Har det hele indbygget. Den mest brugervenlige browser, meget
tilgængelig. men kan måske virke lidt "tung" (nørdet?) for nogle.
Hastighed på linje med IE. Meget stabil. Så vidt vides anset for ret
sikker (få spårbarheder).

Angående sikkerhed se også:
---------------------------

http://www.h-online.com/security/news/item/Pwn2Own-2010-100-000-for-browser-mobile-phone-exploits-933014.html

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-03-10 21:33

On Sun, 07 Mar 2010 00:51:35 +0100, Michael Haase wrote:

> http://www.version2.dk/artikel/14117-lynguide-hvilken-browser-skal-du-vaelge-fra-menukortet

Og endnu en "sådan skal du vælge" (hvis man kan holde 20 sek. reklame ud i
starten): http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/click_online/8551628.stm

Og mit bud er jo naturligvis Opera:
http://www.youtube.com/watch?v=H_mU7lkE-sA&feature=channel ;)
(advarsel: lige lovlig svulstig video, men det er vel det, de unge ka' li')

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-10 22:48

Den 08-03-2010 21:33, Christian Bohr-Halling skrev:

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=H_mU7lkE-sA&feature=channel ;)
> (advarsel: lige lovlig svulstig video, men det er vel det, de unge ka' li')

Opera er en fin browser, absolut. Ikke mindst, så kan man slå Flash og
javascript fra globalt, og så slå det til sidevis (for YouTube), hvilket
øger sikkerheden ganske betragteligt. Men forhåbentlig får den også
videounderstøttelse som Chrome.
Den opfylder allerede ret godt kravene til CSS3.

Det er iøvrigt lidt underligt, at Opera ikke er med på Pwn2Own (løber af
stablen 24. marts). Jeg er ret nysgerrig efter at høre mere indgående om
dens egen sikkerhed, kunne være sjovt at høre fra hackerne selv.
Desuden, så har de en meget populær mobilbrowser, og der er særligt
fokus på hacking af mobilbrowsere i år i den konkurrence.

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-03-10 19:20

Tænker du på http://snapshot.opera.com/resources/BigBuckBunny.html ?

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-03-10 00:36

Den 09-03-2010 19:19, Christian Bohr-Halling skrev:

> Tænker du på http://snapshot.opera.com/resources/BigBuckBunny.html ?

Ja. Det virker underligt nok i FF...?

Men i Opera får jeg:

"You need a HTML5 <video> capable browser to view this movie."

Jeg troede ikke, de var enige om formatet på CODECet, og at det var
problemet, men så skulle Mozilla jo heller ikke virke.

Men Opera har vel sagt ja til at implementere det, når den tid kommer?
Kan ikke forestille mig andet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-03-10 18:48

On Thu, 11 Mar 2010 00:36:08 +0100, Rune Jensen wrote:

> Men i Opera får jeg:
>
> "You need a HTML5 <video> capable browser to view this movie."

I Opera 10.50? Virker ok i min...

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-03-10 18:59

http://div.softwolves.dk/temp/opera1050.png

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-03-10 20:49

Den 11-03-2010 18:58, Christian Bohr-Halling skrev:

> http://div.softwolves.dk/temp/opera1050.png

Opdaterer Opera ikke automatisk til ny version?

Min er 10.10...

Men OK, tak for linket, så vil jeg opdatere manuelt i stedet ;)

MVH
Rune JEnsen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-03-10 20:51

Den 11-03-2010 20:49, Rune Jensen skrev:

> Opdaterer Opera ikke automatisk til ny version?
>
> Min er 10.10...
>
> Men OK, tak for linket, så vil jeg opdatere manuelt i stedet ;)

Jeg bruger version 10.10, og Opera siger, jeg anvender nyeste version.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 12-03-10 00:01

Rune Jensen skrev:

> Jeg bruger version 10.10, og Opera siger, jeg anvender nyeste version.

Kører du Windows eller Linux? Det ser ud til, at 10.50 kun er klar til
Windows, mens 10.10 er nyeste til Linux.

Mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-03-10 01:06

"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@esenet.dk> skrev :

>Kører du Windows eller Linux? Det ser ud til, at 10.50 kun er klar til
>Windows, mens 10.10 er nyeste til Linux.

Det kan du jo se i headeren på Runes indlæg.

rv:1.9.1.8) Gecko/20100227 Thunderbird/3.0.3«
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 12-03-10 18:14

On Fri, 12 Mar 2010 00:01:13 +0100, Jens Chr. Jensen wrote in
dk.edb.internet.software.browser
<4b997639$0$286$14726298@news.sunsite.dk>:

>Kører du Windows eller Linux? Det ser ud til, at 10.50 kun er klar til
>Windows, mens 10.10 er nyeste til Linux.

Vent lige lidt med at opdatere, der er nogle begyndervanskeligheder med
10.50.

Se: http://my.opera.com/community/forums/forum.dml?id=26
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-03-10 18:31

Den 12-03-2010 18:13, Svend Erik Jensen skrev:
> [...]
> dk.edb.internet.software.browser

> Vent lige lidt med at opdatere, der er nogle begyndervanskeligheder med

Det er måske i virkeligheden Opera selv, som stopper videre opdatering.

Jeg afventer bare. Der er flere issues lader det til, men svært at se,
hvilke der volder problemer.

Tak for info og hjælp fra de forskellige ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-03-10 18:17

Den 12-03-2010 00:01, Jens Chr. Jensen skrev:

> Kører du Windows eller Linux? Det ser ud til, at 10.50 kun er klar til
> Windows, mens 10.10 er nyeste til Linux.

Helt nøjagtigt kører der Vista på denne maskine. Opera er 10.10. En
søgning i Opera Hjælp efter opdateringer giver beskeden, at jeg bruger
allerede den nyeste version.

Ikke noget stort problem, undrede mig bare over, det ikke foregik
automatisk.

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-03-10 18:53

On Thu, 11 Mar 2010 20:49:15 +0100, Rune Jensen wrote:

> Opdaterer Opera ikke automatisk til ny version?

Der ventes nok, eftersom der allerede er en ny version på vej:
http://my.opera.com/desktopteam/blog/2010/03/11/10-51-snapshot-for-windows

Fra : Carl Drud

Dato : 07-03-10 19:28

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> Godt spørgsmål.
> Er ikke selv blevet mødt med det popup-vindue, måske fordi jeg
> allerede har alle 5 browsere installeret,

Som jeg forstår det, så er det kun hvis man har IE som standardbrowser
at man bliver præsenteret for menukortet. Har man Chromium/Chrome eller
en anden som standard hører/ser man intet.

> men af det jeg har set på skærmdumps, får jeg det indtryk at det er de
> enkelte browserfabrikanter selv der har formuleret teksterne.

Teksten som Christian henviser til kommer fra V2 artiklen, ikke fra
menukortet.

--
Carl